Onko työttömällä oikeus
sairastaa? Ja minkä verran ennen kuin työmarkkinatuki katkaistaan? Yritin kelan sivuilta katsoa tietoa mutta en oikein käsittänyt tekstiä. Onko kenelläkään omakohtaista tietoa asiasta, 6 viikon sairasloma olisi tiedossa mutta mistä silloin saa rahaa jos työtön ei saa sairastaa? Kun ei silloin kuitenkaan työkykyinen ole.. Kiitoksia neuvoista jo etukäteen.
Kommentit (15)
tässä lainaus kelan tiedotteesta:
Työttömyyspäivärahaan ei ole oikeutta, jos hakijalla on oikeus saada sairauspäivärahaa, kuntoutusrahaa, erityishoitorahaa tai äitiys-, isyys- tai vanhempainrahaa. Työttömyyspäivärahaa maksetaan kuitenkin sairausvakuutuslain mukaiselta omavastuuajalta, jolta työtön, sairastunut henkilö ei voi saada sairauspäivärahaa. Jos sairauspäiväraha omavastuuajan jälkeen on työttömyyspäivärahaa pienempi, sairauspäivärahana maksetaan vähintään 86 prosenttia työttömyyspäivärahan määrästä.
Elikkä minulla ei ole oikeutta sairauspäivärahaan kun sairasloma kestää alle sen vaaditun ajan mutta sinä aikana maksetaan kuitenkin työttömyyspäivärahaa vaikka en olekaan työkykyinen, jee tämä helpotti mieltäni kummasti
t:ap
Kysy kelalta sairaspäivärahaa. Työmarkkinatuen rahat säästyvät. Ei sairas työtön voi olla töissä vaan hänellälläkin on oikeus sairaslomaan.
jossa kuitenkin omavastuuaika jolloin et saa siis kumpaakaan. Jos täytät ilmoitukseen työtön vaikka lääkäri kirjoittanut sairauloman katsotaan se petokseksi joten sitä ei kyllä kannata tehdä.
kun sairauspäivärahan ongelma on tämä:
" Jos hakija ei ole ollut työssä kolmen kuukauden aikana ennen työkyvyttömäksi tuloaa, päivärahaoikeus alkaa sen jälkeen, kun työkyvyttömyys on jatkunut yhdenjaksoisesti 55 päivää."
Eli millä nuo ensimmäiset 55 päivää pitäisi elää? Ja ei minulla edes tule ne täyteen kun 6 viikkoa on alle 55 päivää
T:ap
Säästät arvokkaita työttömyysrahapäiviä!
Sitähän ei tiedä kuinka kauan työttömyytesi jatkuu, eikä sitäkään riittääkö sinulle tuo 6 viikon sairausloma. Voi tulla vaikka haavatulehdus... ties mitä.
tämä ehtikin tulla kun kirjoitin tuota omaa viestiä. Niin, en haluaisi huijata, parin päivän sairastimesta tuskin mitään haittaa olisi mutta kun minulla kestää tämä sairasloma pitempään. Mitenköhän ne siellä kelassa on kuvitellut että ihmiset elävät kun sairastuvat? Katkaistaan ensin yksi tuki ja sitten ei anneta sitä toistakaan, plääh. Onko siis pakko vaan mennä sossuun? Ei kyllä ole mitään järkeä pakottaa ihmisiä sossun luukulle tällaisella, mukava siellä sitten toipilaana ravata kun liikkua ei saisi aluksi ollenkaan...
Vierailija:
jossa kuitenkin omavastuuaika jolloin et saa siis kumpaakaan. Jos täytät ilmoitukseen työtön vaikka lääkäri kirjoittanut sairauloman katsotaan se petokseksi joten sitä ei kyllä kannata tehdä.
Vierailija:
kun sairauspäivärahan ongelma on tämä:
" Jos hakija ei ole ollut työssä kolmen kuukauden aikana ennen työkyvyttömäksi tuloaa, päivärahaoikeus alkaa sen jälkeen, kun työkyvyttömyys on jatkunut yhdenjaksoisesti 55 päivää."
Eli millä nuo ensimmäiset 55 päivää pitäisi elää? Ja ei minulla edes tule ne täyteen kun 6 viikkoa on alle 55 päivää
Itse olen jäänyt pitkälle sairauslomalle työttömänä ollessani. Omavastuuaika oli muistaakseni 7 vrk ja SILTÄ AJALTA SAIN ANSIOSODONNAISTA.
olinkohan 8.
tässä kopio kelan sivuilta:
Sairauspäiväraha
Sairauspäiväraha korvaa työkyvyttömyydestä aiheutuvaa ansionmenetystä.
Jos hakija on sairastunut niin, että hän tulee työkyvyttömäksi ja menettää ansiotulonsa, hän voi hakea sairauspäivärahaa Kelan toimistosta.
Päivärahaa maksetaan 16-67-vuotiaalle hakijalle, jos hän ei sairautensa vuoksi kykene tekemään työtä ja on ollut työssä kolmen kuukauden aikana ennen työkyvyttömäksi tuloaan. Tämä koskee hakijaa, joka on ollut
ansiotyössä
yrittäjänä
hoitamassa omaa talouttaan
opiskelemassa päätoimisesti
työttömänä työnhakijana
sapattivapaalla tai
vuorotteluvapaalla.
Paljonko sairauspäivärahaa?
Päiväraha maksetaan yleensä hakijan verotuksessa vahvistetun vuosityötulon mukaan, joten vuoden 2007 sairauspäiväraha lasketaan vuoden 2005 verotettujen työtulojen mukaan. Kela saa tiedon vuosityötuloista suoraan verottajalta. Lue lisää kohdasta Päivärahan määrä.
Jos hakija ei ole ollut työssä kolmen kuukauden aikana ennen työkyvyttömäksi tuloaa, päivärahaoikeus alkaa sen jälkeen, kun työkyvyttömyys on jatkunut yhdenjaksoisesti 55 päivää. Päivärahan määrä on tällöin aina 15,20 euroa arkipäivältä.
Jos hakijan tulot ovat vuodesta 2005 kasvaneet vähintään 20 prosenttia, hän voi hakea päivärahaa niiden perusteella.
Sairauspäiväraha on verotettavaa tuloa.
Saat suunnilleen saman verran rahaa kuin ennenkin. Tulee vain toisella nimikkeellä.
Kelaan siitä ! ;)
-8-
Pakko lähteä hakemaan lapsia..
Kysy Kelasta!
-8-
vastauksista, pitänee kai ehtiä sinne kelaankin sitten vielä, pelottaa hieman tuo leikkaus ja toipuminen ja sitten pitää stressata näistä raha-asioista, huoh. No parempi leikata nyt kuin kärsiä myöhemmin enemmän
Kiinnostaa itseänikin voinko olla väärässä.
-8-
ja kun et ole töissä, ei ole väliä oletko työkykyinen vai et.
JOS sinulle pukkaa kurssiatai muuta, niin silloin voit hankkia todistuksen sitä varten.
enhän minä varsinaisesti lomaa tarvitse, mutta joudun leikkaukseen ja kuuteen viikkoon en saa tehdä juuri mitään. Eihän tässä muuten mitään mutta jos työkkäristä keksivät minulle jonkun työn tai kurssin niin en voi ottaa sitä vastaan koska olen sairaslomalla joten mietin että pistävätkö työmarkkinatuen poikki heti vai saako olla jonkun tietyn ajan sairas ennen kuin menee poikki? Koska sairaspäivärahaan pitäisi ilmeisesti olla pitempään sairas ennen kuin sitä saisi. Ja jos kela saa jälkikäteen tietää että olen ollut sairas vaikka olen paperiin joka päivän kohdalle kirjoittanut työtön niin mitäs sitten? En haluaisi valehdella työkyvystä mutta jostain pitäisi rahaakin saada
t:ap
Saitko selville?
-8-