Amaryllis ja kuihtuneet kukinnot?
Olen ihan kädetön kukkien kanssa, täällä lienee viisaampia? Sain ennen joulua kauniin amarylliksen. Nyt osa kukinnoista on kuivunut/nyykähtänyt ja samaan aikaan on tulossa uutta kukkaa. Pitääkö/voiko nuo vanhat kukat leikata pois ja jos näin, niin miten ja mistä kohdin?
Kommentit (5)
Ihmeen kiitollisesti on kukkinut tänä vuonna amaryllis uusine kukkavarsineen. Mä leikkasin kukkineen varren liki sipulia voimia viemästä
Jos samassa varressa on vielä jäljellä tai tulossa kukkia, voit nypätä ihan ne kuihtuneet terälehdet pois. Sitten kun kaikki varren kukinnot ovat kuihtuneet, voit leikata koko varren pois. Sama muiden varsien kanssa.
Siitä, "kannattaako" amaryllistä pitää kukinnan jälkeen voidaan olla monta mieltä. Kalliita ne eivät ehkä ole, mutta hauskaahan sen kasvattaminen voi olla. Ja ekologisempaa on hyötää samaa sipulia kuin tuottaa aina uusia kasvihuoneissa. Jos haluat kasvattaa sipulia pitempään, katkaise kukkavarret kukinnan mentyä, muta anna sipulin kasvattaa lehtiä ja lannoita kevät/kesäkaudella ja anna mahdollisimman paljon valoa (mutta ällä polta kesällä auringossa).Syksyn tullen lopeta kastelu ja työnnä kasvi jonnekin kaapin nurkkaan pimeään lepokaudelle. Noin 4-6 viikkoa ennen haluttua kukintaa ota kasvi valoon ja aloita taas kastelu. Jos haluat kukittaa jouluksi, kukkalamppu on varmaan tarpeen - jos haluat kukittaa maaliskuuksi, joka on näiden alkuperäinen kukinta-aika, valoisa ikkunalautakin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Mä leikkaan kukkineen kukan pois ja, kun on loppuun kukkinu, niin koko kukka menee rokiin. Ei kannata yrittää pitää sen pidempää.
Kasvatin amarylliksen siemenistä yli 20 uutta amaryllistä. Taidat tappaa muutenkin huviksesi kaikkea, joka ei vain satu enää miellyttämään ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä leikkaan kukkineen kukan pois ja, kun on loppuun kukkinu, niin koko kukka menee rokiin. Ei kannata yrittää pitää sen pidempää.
Kasvatin amarylliksen siemenistä yli 20 uutta amaryllistä. Taidat tappaa muutenkin huviksesi kaikkea, joka ei vain satu enää miellyttämään ;)
Amaryllis ei kasva mistään siemenistä.