Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

**Toukokuisten pakkastorstai**

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satuitteko eilen telkkarista näkemään 45min ohjelmassa (vai olikohan se edes siinä?) äitien nettiriippuvuudesta? =)

Itseä alkoi ainakin mietityttämään, että roikunkohan liikaa täällä? Mutta tulin siihen tulokseen, että en varmasti roiku!! Enkä varasti ole riippuvainen, en!!!!

(. ) Eilisen päivän aikana olin kuulevinani mahasta sellaisia napsahduksia/naksahduksia! Olen joskus täältä niistä lukenut, mutta esikoinen ei sellaisia ääniä aikaan saanut. En enää muista oliko se niin että vauvan paikat naksuu vai napsutteleeko se sitä kalvoa vai mitä nyt olikaan? Onko muilla kuulunut?

Oliko muuten muissa lehdissä eilen juttua siiitä rv22. syntyneestä pienestä ihmeestä joka on selvinnyt? Länsi-Suomessa oli kuva tämän pienestä jalasta ja oli se vaan niin älyttömän pieni!

Mä olen kyllä niiiiiiiin huono muistamaan mitä muut on kirjoitellut! Kynä ja paperi pitäis aina olla tässä vieressä!

Emunaisen munahaukka jutut ainakin jäi eiliseltä mieleen!!! ;)

Ja Larulle jaksamisia niiden tätien kanssa! Inhottavaa varmasti aina selittää tilannetta uudelleen ja uudelleen! Ja vielä sellaiselle tädille joka ei tajua! =( Toivottavasti seuraavaksi olisi jo oikea täti paikalla!

Nyt täytyy mennä aamupalalle! Nieiti nukkuu vieläkin, vaikka pitkän aikaa herännyt 7-8. Kaippa sekin herää kun menen tuonne kolistelemaan...

-Alpukka rv29+4

Vierailija
2/19 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku uusikin oli tullut joukkoon ja piilossa olleet muistuttivat olemassa olostaan, heipä hei ja tervetuloa!

Kaikkea täällä taas kommentoitu eli yritän hahmottaa kokonaisuutta. Ensimmäisenä tietty jää seksijutut mieleen :) meillä menis muuten ihan hyvin, mutta minä jännitän ihan liikaa ja en sitten paljon nauti. Yhteiset hetketkin on vähissä, koska menen illalla tosi aikaisin nukkumaan.

Maha on todellakin tiellä kaikkialla: vaatteet saa ähistellä päälle, kokatessa aina tulee korkeimpaan kohtaan tahra, piiperon hankala olla sylissä, nukkuessa hankaluuksia jne. ja olohan ei sillä sektorilla ainakaan parane.

Ajan kuluksi vähän hömppääkin on tullut harrastettua: kyselin madammammalta sukupuolta ja poikaa meille lupasi 5.6, että noinkin paljon yli, hmm. Tulis sitten 6.6. kun miehellä synttärit:)

Ei ole täälläkään mikään ehtoinen ja sydämmellinen odottaja :) näkyy ja kuuluu kun huonolla tuulella. Viimeisessä harjoittelussa tuli ravintolapäälliköltä noottia, mutta minä tietty annoin takaisin enkä selitellyt mitään hormooneista, prkle. En tiedä mikä on kun eniten pakkaa just kiukkumieltä päälle?

Kummeja ei mekään vielä tiedetä, paras ystävä ei kuulu kirkkoon :(

Vaunuja me ei ehkä ostetakaan vaan kovakoppa rattaisiin, meillä on kahdet rattaat tavalliset ja matka. Sitten kokeillaan vielä liinailua eli vaunut ois vaan ulkona nukkumiseen.

Mua jotenkin pelottaa, että tää syntyy ihan liian aikaisin ja meillä ei ole esim. lämmintä vaatetta hankittuna :( voiskohan nää murehtimiset jättää jo vähemmälle?

Mulle neuvolakäynnit on kans läpihuutojuttuja, kun oma jäi äippälomalle ja lääkärin avustajana on aina eri ja nykyistä omaa en oo nähny aikoihin. Tosiaan pitäs syntyä tiiviimpi suhde, että vois puhua asioista ja aina ei menis aika samojen asioiden kertomiseen. Taas olen yrittänyt aikaa varata, mutta kipeenä taitaa olla :(

Piipero on nyt alkanut kiinnittää huomiota vauvan vaatteisiin ja yks päivä kokeili itselleen vauvan paitaa:) selitin sitten, että vauvalla on omat ja piiperolla omat vaatteet. Uhms ja mustis ei kuulosta lupaavalta yhdistelmältä, ja purkauksien kohteena olen tietty minä. Pitäs siis olla hermot kunnossa...

aatueetu 26+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/19 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näytti mittari -30 klo 9, ja poikaa piti viedä kouluun. Auto lähti sentään käyntiin, kun ukkokulta oli sen viiden aikaan laittanut lämmitykseen, mutta kuskin ovi ei mennyt kiinni, muut kyllä... Onneksi matkaa oli vain 2 km, ja vielä pikkutietä, niin ei ajamista haitannut. Pitäis hankkia siihen sisätilanlämmitin, niin ei tarttis ovien kanssa tapella.

Menin eilen normaalia aikaisemmin nukkumaan, kun oltiin kotiuduttu kylästä. Lukaisin äsken läpi illan viestit, mutta arvatkaa muistanko enää mitään... Larulla oli ainakin niitä täti-ongelmia. Tosi ikävää semmoset, varsinkin, kun pitäis olla asiansa osaava henkilökunta eikä tommosta ' en mä oikein tiedä' -väkeä. Sokerista pissassa tiedän ainakin sen verran, että jos ei muuten, niin siitä ' pääsee' rasitukseen. Toisaalta makeat ennen neuvolaa nostaa herkästi sokeriarvoja. Suklaan olis kyllä pitänyt nostaa valkuaisenkin, tai ainakin mulla joskus nosti, ja heti kysyttiin oonko syönyt suklaata. :) Sokeri pissassa tarkoittaa yleensä jonkinlaista sokeriaineenvaihdunnanhäiriötä, jonka takia sitten tutkitaan rasituksella, josko häiriö on vain tilapäinen tai laajempi. Sillä tavalla mä jouduin ekassa raskaudessa rasitukseen ja siitä sitten seuras automaattisesti rasitus kaikissa seuraavissa raskauksissa, BMI:stä huolimatta (nyt oli 27, ennen 18, 22 ja 23).

Mitähän vielä... Sormetkin on vähän kohmeessa, kun täällä alakerrassa ei niin kauheen lämmin ole, ainakaan vielä. Kunhan mittari pihalla vähän nostaa lämpötilaansa, niin lämpenee sisälläkin paremmin. Talo kun on vanha ja ikkunoista vetää, niin tuntuu osa lämmöstä menevän harakoille ja variksille. Olis edes kunnon takka, jota sais lämmittää, mutta tuota avomallia ei kannata. Savut tulee silmille (liian lyhyt piippu) ja lämmintä on vaan metrin päässä. Ei olla varmaan 6-7 vuoteen pidetty tulta siinä. Haaveissa olis varaava, siitä olis enemmän hyötyä.

No, eikö tossakin ollut jo lukemista, pitää mennä lämmitteleen sormia ja tarkistaa, että tytöllä on lämmin. Niinhän sitä sanotaan, että kun äidillä on nälkä, lapset syö. Jos äidin on väsy, lapset menee nukkumaan, ja kun äidin on kylmä, lapsille puetaan lisää vaatetta... :D

Voikaatten hyvin!

Äippä 28+4

Vierailija
4/19 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Aamuvuoro töissä ei mennyt ihan putkeen. Asiakkaana kunnon vaikea kiukkutäti, joka sai mut näkeen punasta ja pilas koko aamu fiiliksen. Jouduin sitten juokseen bussin kiinni, kun muuten oisin joutunut värjötteleen torilla 20 min. ja siinä hädässä onnistuin niksauttaan alaselkäni:( Sitten tulikin kotona itku ihan pelkästä vitutuksesta ja väsymyksestä ja aattelin, että tosi kiva mennä huomenna vihille puolkuolleena. Onneks sain annettua tän illan vuoron ja huomisen aamun pois, joten voin levätä kotona ja syödä suklaata. Ja huomenna voi keskittyä vain tulevaan aviomieheen:) Että loppu hyvin kaikki hyvin!

Eipä mulla oikeesti muuta. Vauva näköjään heräilee just nyt kun aattelin mennä nukkuun pieneks hetkeks:)

Torstaita kaikille!

Almaeino 27+5

Vierailija
5/19 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutsi kävi justiinsa kylässä. Aluksi meni mukavasti, jutusteltiin ja vaihdeltiin kuulumisia. Mamma halusi osallistua vaunujen maksuun ja antoi rahaa, mikä on aika hieno juttu, kun noita kuluja on aika lailla tuon uuden tulokkaan tiimoilta.

Mutta sitten mopo jotenkin lähti taas käsistä: keittiön pöydällä sattui olemaan pari cd-levyä, jotka saivat mutsin tikahtumaan huolesta. " Nyt Janiina loppuu tuo rokkikonserttien kuuntelu ihan samantien! Mozartia ja Beethovenia saat kuunnella, valaiden ääntelyä ja puron solinaa mutta rokkia ei kuunnella!" Kun sitten koetin pistää hiukan hanttiin ja sanoa, että aion kyllä kuunnella lempimusiikkiani kuten tähänkin asti, sain huikean saarnan siitä, kuinka lapsestani tulee tasapainoton, jos tuhoan hänen henkisen kehityksensä jo alkutekijöihin...Voi vitsi..

Kävin eilen tukkalääkärissä ja tulos on niin hirveä, että pakko mennä tänään muualle pelastamaan, mitä pelastettavissa on. Toinen puoli on ihan kynitty ja toinen puoli jäi kokonaan leikkaamatta. Kampaaja kuvaili kampausta trendikkääksi mutta jos pitää näyttää kasaritelaketjulesbolta ollakseen trendikäs, niin taidan tyytyä juntteiluun..

LARU puheli sijaisista. Symppaan täysillä. Itselle käynyt sama kaksi kertaa. Neuvolakäynti jää jotenkin tarkoituksettomaksi, kun ei saa vastauksia kysymyksiinsä ja muutoinkin vieras ihminen on aina hiukan ulkona tilanteesta.

Mukavaa torstaita kaikille! Minä laitan pipon syvälle korville ja lähden naurattamaan tukkalääkäriä!

Jansku 28+5

Vierailija
6/19 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

JanskuL: Nauratti tuo äitisi kommentti musiikista! =D Isovanhemmat osaa olla välillä AIVAN LIIAN HUOLEHTIVAISIA!!!

Ja näin kampaajana toivon että saat vielä tukkasi kuntoon!!! Niin se vaan on ettei asiakas ja kampaaja aina ymmärrä toisiaan..=)

Almaeinolle peukutukset huomiseen vihkitilaisuuteen!!! Koita nyt rentoutua (ja syödä sitä suklaata) jotta voit huomenna nauttia täysin siemauksin siipastasi!

Galluppia: Onko muut taaperoiden vanhemmat ajatelleet imetystä? Että miten mahtaa onnistua kun on toinenkin pieni kaipaamassa huomiota? Itsestä vaan tässä vaiheessa tuntuu että jos nyt olisi vauva imetettävänä, esikoinen kerkiäisi imetyksen aikana tekemään kaikki pahat eli toisin sanoen tyhjentämään kaikki kielletyt laatikot ja napsauttamaan uunista levyt päälle! ;)

Esikoista imetin sen 5kk ja tuntui ihan sopivalta ajalta. Mutta sillon olikin aikaa maata sängyssä vaikka 1h pelkästään imettämässä! Sama ei taida onnistua enää..

Ei saisi etukäteen murehtia tälläisiä. Onneksi on korvikkeet keksitty ja niilläkin varmasti terveitä nappuloita kasvaa! =)

Vierailija
7/19 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aamulla siellä sokerirasituksessa ja voihan yökkö.. ei muuten mutta mulla oli niin kamala nälkä että pahaolo tuli pelkästään jo siitäkin. Ja muutenkin kauheeta istuskella siellä melkein kolme tuntia pylly puuduksissa... No onneks se on nyt ohi, eikä tarvii enään. Huomenna saan tulokset.

Mullakin maha NAKSUU..:) Samaa teki edellinen maha, ja niin tämäkin. Naksahduksia kuuluu aina kun vauva potkaisee,etten sitten tiedä että ottaako se kiinno vai joku vievlkö siellä paukkuu. Mulla naksu molemmat vauvat viimeks, mutta tyttö huomattavasti veljeään enempi.. en tiiä sitten..

IMETYS JA TAAPERO(T): en tiedä miten se tulee onnistumaan, mutta päättänyt olen että onnistun. Kaksosten imetys meni niin metsään kuin olla ja voi, luulis tätä yhtä olevan helpompi imettää. Toisaalta ajattelen että kun on näillä vanhemmilla kuitenkin seuraa toisistaan ei tarvii olla mustis äidin imetys hetkistä. Mutta toisaalta näen sieluni silmin kuinka repivät toisiltaan silmät ja tukan päästä, aina silloin ku vauva on tissillä. Mä olenkin kyllä miehelle sanonut että en alkuun tee muuta kuin imetän ja opettelen sen hyvin.. HÄn saa hoitaa muuta taloutta ja lapsia, ainakin sen isyysloman ajan.

Täällä ei muuta kummempaa omaan ( . ) kuulu, ei sitten supistele millään tässä taloudessa.. ei ole nyt viikkoon mitään ollut, kivuttomia kyllä siis,muttei niitäkään mitenkään mahdottomasti:) VItsit että onkin ihanaa:)

martina 29+3 ja 2x2v9kk

Vierailija
8/19 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille sympatiasta valituksiini neuvolatädistä. Jotenkin tuntuu, että onkohan sitä kauhean kiittämätön, kun valittaa joka asiasta. Mutta kun tänne on niin helpottavaa aina valittaa :)

3xäippä74, kiitos selvennyksesta sokerien kanssa. Osaako joku vielä neuvoa, että voinko mä nyt tässä rasitusta odotellessani aiheuttaa vauvalle jotain haittaa, jos syön sokeria ja mulla onkin jotain ongelmia sokeriaineenvaihdunnan kanssa?

Almaeinolle tsemppiä huomiseen! Tulehan sitten kertomaan miten kaikki meni. Kiva kun saat nyt lepäillä huomiseen asti.

JanskuL, just muuten luin jostain lapsi aiheisesta lehdestä tosta musiikista. Siinä oli jotain siitä, että vauva tottuu masussa äidin kuuntelemaan musiikkiin tai muuhun taustameluun ja on rauhallinen tässä ympäristössä myös synnyttyään. Tai siis kai siinä on oletuksena, että äiti pitää kyseisesta musiikista, koska vauvahan masussa heijastelee äidin tunteita. Mutta tosiaan, kyllä noi mummot osaa :) Mulla on sellanen tilanne, että meidän suvussa kukaan ei tule mulle neuvomaan mitään tähän raskauteen tai lastenhoitoon liittyen. Ilmeisesti olen jotenkin niin omapäinen, eikä kukaan oikein uskalla ruveta neuvomaan :) Tämä tulee joskus ilmi jostain sivulauseesta. Anoppi sanoi muuten eilen kuultuaan, että jo 8 kiloa on tullut painoa, että " aika paljon" . Yksi katse sai kyllä hänet sitten vaikenemaan :)

Alpukka, voin vaan kuvitella ton tilanteen, että yrittää imettää ja taapero tekee samalla kaikki ne kielletyt jutut :) Meillä esikoinen on vauvan syntyessä jo melkein 5v. joten ongelmat on erilaiset. Mä olen murehtinut lähinnä sellaisia juttuja, että eihän me aleta odottaa esikoiselta täydellistä käytöstä, kun hän on jo niin " iso" . Tai eihän me pureta häneen väsymystä vauvan valvotettua yms. Tai miten hän näyttää mustasukkaisuuttaan, kun nyt jo on vähän sellaista ilmassa.

( . ) Yritin tänään varailla aikaa siihen sokerirasitukseen. Se ei ollutkaan ihan niin yksinkertaista. Kaikissa lähialueen terveyskeskuksissa ajat menivät yli kahden viikon päähän. Ajattelin, että eihän siitä nyt tule mitään jos oikeasti tässä on jo jotain ongelmia noiden sokereiden kanssa ja lopulta sain ajan ensi viikon keskiviikolle tämän alueen lähisairaalaan. Onneksi täällä pääkaupunkiseudulla voi sentään yrittää päästä useampaan paikkaan.

Eilen yöllä kävin vielä Kelan sivuilla katsomassa hakemusten tilannettani. Kaikista oli tullut jo päätökset (voi olla, että ne jo odottelee tuolla postilaatikossa) ja siellä luki, että äippäpakkaus lähtee huomenna tilaukseen ja siitä kahden viikon sisällä sen pitäisi olla toimitettu :) Olipas mukava uutinen.

Laru ja masukki rv 26+1

Vierailija
9/19 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikana tulin käväsemään,poika on avannut tietokoneen joten mikäs täs on tulla pyörähtämään;) heh juu eilinen 45minuuttia ohjelma tuli katottua tääläkin ja oli kyllä mun mielestä ihan asiaakin tuo nettiriippuvuus juttu!!:D mä välillä hermostun jos en pääse koneelle lukemaan/kirjottamaan,mut sit aina yritän palautua maan pinnalle et tää ei oo se tärkein asia mun elämässä:) heh vaikka tota riippuvuutta tuntuu välillä olevan vaikka yritän olla niin ettei sitä edes pääsis syntymään;) mut tänne todella jää helposti koukkuun...en mä pojan odotusaikana kirjotellut juurikaan mitään vaikka sivuja selailin paljon varsinki ku mammaloma alko ja töistä pois jäin..sillon ei ollu muutaku aikaa mut nyt on vähä toinen juttu kun on jo tuo poika täs kaverina ja todella touhukkaana tarvii äitiä:) ja onhan se ihana touhuta lapsen kans....ne on niin vähän aikaa pieniä ja riippuvaisia äitistä!!

IMETYSJUTTUUN vastailen kun se jäi näin äkkiseltään luettuna päähän ja just tänään kerhossa yks nainen mulle siitä puhuikin;) oon miettinyt kamalasti et kiva sitten ku on imettämässä niin poika ehtii kaikkea tekemään ja varmana on oppinut jo ulko-ovenkin avaamaan niin läheppäs sit tissi roikkuen perään...hih ;) mut imettää oon kyl päättänyt onnistui se sit miten tahansa!!kieltämättä on kyl tullut nyt paljon ajateltua et eipä ookkaan enää niin helppoa kun ekan lapsen kans....ja yks äiti sitä puhui et vauva ei suostunut syömäänkään kun isoveli oli just imetyshetkellä vaatimas huomioo ja kiehnas ympärillä...vauva oli niin häiriintynyt isoveljen vaatiessa just imetyshetkellä äitin huomioo. on näihin kaikkeen varauduttava,mut toivottavasti onnistuu:D

ähps nyt täytynee jälleen raahautua pois koneelta.....palailen myöhemmin:D mukavaa torstain jatkoa jokaiselle!!

toymama 26+5

Vierailija
10/19 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penniäkään ei ole ollut tilillä,joten sinne ei paljoo ole tarvinnu katsella. Äsken sitten menin kelan sivuilta huvin vuoks kattoo että oisko sieljotain sanontaa mun sairapäivärahoista ja oli ällikällä lyöty kun siinä luki että maksettu 21.1 tilille.. Ja mitään kirjallista ei ole tullut ja muutenkin super nopeeta toimintaa, rahat tilillä siis viikossa.. Kyllä mieli tästä väkisinkin kohentuu kun saadaan ainakin jotenkin näitä raha juttuja selvitettyy... Ihanaa:) Paistaa se aurinko nähtävästi risukasaankin:)

martina 29+3

Vierailija
11/19 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

JanskuL: Sulla on kyllä huvittava äiti, täytyy sanoo, ite sekoisin tossa tilanteessa. Oma äitini on kuollut joten ei ole täälä hössöttämässä ja onneks anoppikaan ei puutu meijän asioihin pahemmin.

(.) Tänään oltiin neuvolassa koko poppoo, mieskin pääsi kuuntelemaan ekaa kertaa vauvan sydänääniä. Tyyppi pötköttelee masussa poikittain, sf-mittaa ottaessa terkka ihmetteli kun sf-mitta on 2 cm pienempi kun viimeks, sitten kun alko paremmin tunnustelee niin vauva sielä olikin poikittain..ilmankos potkut on tuntu jo ainakin viikon toisella puolen kunnolla. Parin viikon päästä taas neuvola, niin toivottavasti ois kääntyny rt:aan.

voi vitja, poika meinaa hajottaa paikat täälä, täytyy mennä hätiin

ÄITE rv 29+2

Vierailija
12/19 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas. No ne insuliinit sitten tuli. Eli olin rasituksessa, osastolla vuorokauden ja kotiseurannassa..Tänään kävin katsomassa vauvaa ruudulta..oli kuulemma kaunis ylähuulen kaari tyttösellä ja kaikki ok. Olen seitsemännellä kuulla raskaana ja silti en meinaa käsittää, että oikeasti minun masussa on tuollainen tyllerö mikä ruudulta näkyy.

Menestystä muiden sokerihommiin.

Piikitin tuossa ensimmäisen kerran eikä se tuntunut miltään..eli kipua ei tarvitse pelätä, enemmän se verinäytteen napsautus sattuu kuin itse piikitys. Annoksista pitää laskea hiilihydraatit, piikittää insuliini kun aloittaa syömisen ja sitten haeskella sopiva insuliiniannoksen määrä aterian jälkeen 1,5 h otettavan verinäytteen perusteella. Ei tämä mahrottoman hankalaa ole. Herkutella saa mutta harvoin, nälkäkuurille en joudu. Herkuttelin muuten heti, söin rasva pitsaa ja sokerilimppaa.. ja tietenkin mahan niin tukkoon kuin pystyin.. heh enpä muuten laske hiilareita tuosta..tiedän että paukkuu varmaan 100 kieppeillä...ikään kuin ensimmäisen piikin kunniaksi. *kyllä,kyllä olen tärähtänyt*.

Ikäviä puolia raskausdiabeteksessä:

- Elämäntavat täytyy pitää ruodussa nyt entistä tarkemmin..loppuiän.

- Riski saada pysyvä tauti on suuri.

- Päivä saattaa nyt pyöriä syömisen ympärillä jokusen hetken.. ja onhan tämä jotenkin henkiselläkin tasolla käsiteltävä. Huolettoman elon voipi unohtaa. Tupakka heikentää insuliinin puremista joten sitäkään ei sitten parane raskauden jälkeenkään tupruttaa.

- Raskausmyrkytyksen riski kasvaa mutta minulla on ei ole verenpainetta tai ylipainoa.

Jotain positiivista

- Ultrat ja lapsen kasvun tarkka seuranta kahdenviikon välein. Jos siis olen jostain huolissani niin ei tarvitse synnytykseen asti odotella..

- En ole raskaana enää kesäkuussa ;) laskettu aika 16.5. Insuliinia käyttäviä äitejä ei päästetä täällä helpostikkaan yli lasketun. Riippuu tietenkin vauvan voinnista ja koosta.

- Kiloja ei kerry kuin pakolliset.

- Mieskin voi kontrolloida sokereitaan välillä ;) Joku yö vielä napsautan näytteen sen pikkupakarasta.

..voisko joku keksiä näitä hyviä puolia lisää.. saattaa helpottaa jonkun ahistusta asian parissa.. ei tähän kuole kukaan.

En tiedä kiinnostaako tämä aihe ketään mutta olen huomannut aika monen joutuneen rasitukseen. Pidän peukkuja sisaret, että selviätte omalla insuliinin tuotannolla.

Murmeli ja nuppu 28 +1

Vierailija
13/19 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä en ole joutunut insuliinia pistelemään,mutta 5x päivässä verinäytettä ottelen sormenpäistä.Alkaa olla ihan oikeasti sormet kipeinä.Guarem jauhe on kyllä auttanut minulla hillitsemään sokereita,mutta tänään on kahden aterian jälkeen arvot olleet 7,2 vaikka saisi 6,7 olla :(

Neuvolassa kävin keskiviikkona. Painoa oli tullut +200g sitten viime kerrasta,koko odotusaikana 2,8kg,joten jotain hyötyä todella on kun sokereita joutuu seurailemaan.Viime raskaudessa tuli +18kg,mutta alkupainokin oli silloin minulla 8kg vähemmän kuin nyt. Sf mitta oli jo 26cm, jota terkkarikin huokailu,kun käyrillä se nousi viime kertaan vrt kohtisuoraan yläkäyrille. Ja kyllä sen huomaakin ja tuntee että korkealla mennään.Hyvä ettei kohta leuka vastaa koko kohtuun :D Is-

tuessa on tukalaa kyllä. Muuten kaikki ok.

Maya rv 25+2,tyttö 4v2kk

Vierailija
14/19 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kaivaa vanha, edellisen raskauden sokeriseuranta esiin. Silloin mittailin arvoja kerran kuussa, nyt sama juttu. Nyt olen vaan paremmin informoitu asiasta ja arvotkin korkeammat, kai. Terkkari vähän uhkaili insuliinilla ja sen tuntuu kyllä maailmanlopulta. Se pisteleminen ja laskeminen ja tarkkaileminen. Sf-mitta mulla oli eilen 22 cm, joten läskeistä huolimatta vauva ei liene liian suuri vielä. Jos bmi olis 30, olisin jo äippäpolin seurannassa, muttei se katsoaan alkuraskauden tilanteesta ja mulla oli 27. Oon sellainen varsin lihaksikas tyyppi :-)

Mitä muuten (elisiin viesteihin viitaten) Minnikselle sanottiin niistä sinermistä säärissä? Mulla on kans oikeassa polvessa valtava märstikkä, ihan mustelman näköinen, paitsi ettei haalene. Olisko tullut polvisukista, joita erehdyin pitämään viime vuonna.

( . ) Eilen oli kyllä tosi surkea päivä tai ilta. Viitsi kertoakaan. Yskä oli hirveä, ummetus ja uhallakin join nestettä. Että yskiä röykötin, vaihtelin alushousuja. Aamulla kakka tuli, jee! Tänään on sit ollut taas toinen vaihe päällä, lepäilin ennen väsymystä ja olen jaksanut sit kokatakin kuumana hehkuvan puulieden ääressä.

Että tohtisko vielä, sprite zero, kippis!

Minna rv 26 (olin jo viikoista edellä)

Vierailija
15/19 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekaksi: Mahtavaa kuulla, että joskus Kela yllättää positiivisestikin! Hieno homma Martina!!!

Oli pakko tulla kertomaan tukan kohtalosta:

Kävin sitten toisella tukkalääkärillä pelastusyrityksellä, oli hänkin aika hämmästynyt, kun otin pipon pois. Kysyi, että olinko lähtenyt edelliseltä kampaajalta kesken kaiken, kun hiukset oli ihan toispuoleiset ja viimeistelemättömät. Sain tosissani vakuutella, että tälläiseksi se toinen kampaaja ne jätti.

No, leikkaus saatiin yllättävän hyvin korjattua mutta väri pitää vielä pistää uusiksi. Se eilinen värjäys on nimittäin vihertävä mutta tukka on kuulemma mennyt sen verran huonoon kuosiin, että vielä tänään kampaaja ei uskaltanut laittaa väriä siihen. Eli pipoviikko on kuitenkin edessä!

Harmi, ettei ole vielä pääsiäinen, olisin voinut laittaa tipuja tukkaan, piilottaa pääsiäismunia korvan taakse ja väittää eläytyväni teemaan!

Jansku the greenhead

Vierailija
16/19 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko lähti suoraan töistä saunailtaan ja ollaan oltu pojan kanssa kahdestaan ( pappa haki melkein tunniksi hoitoon, joten sain tyhjättyä ja täytettyä astianpesukoneen ja pestyä pyykkiä ) Vielä pitäs jaksaa laittaa pyykit narulle, noh kaipa tää tästä... Ukko lupas nukkua sohvalla kun tulee yöllä kotiin, kuorsaa humalassa meinaan niin pirusti :(

Alpukka kyseli imetyksestä; Mä imetin poitsua 5 kuukautta kokonaan ja 10 kk iässä lopetti itsekseen tissittelyn. Mä aion ainakin yrittää samallaista imetysrupeamaa kuin poitsullakin oli.

Meillä on hankittu turvaportti tuohon keittiönoviaukon eteen, kun meilläkin tupataan paineleen astianpesukoneen nappeja ja kiipeilee pöydille ( olipa yks päivä puukot kourassa, HUI!! ) Ehdittiin onneksi väliin, ettei vahinkoa tapahtunut..

Tuo meidän portti on ilman ruuveja, joten sitä voi siirtää aina tarvittaessa paikasta toiseen ja välillä saa koiruudenkin pois pojan kovakouraisesta käsittelystä :)

Mitähän muuta oli...

Nettiriippuvuudesta ainakin, täällä nostan ihan vapaaehtoisesti käden pystyyn! Tämä on mun henkireikä, saan tulla lukeen teidän kuulumiset ja kirjoittaa omia mietteitä ja tietty ottaa selvää/ hankkia niitä kestoja :) Minäkö hullu, jep!! :)

Jansku; koita jaksaa sitä mammaasi :) Pitää toistakin yrittää ymmärtää, kun eka lapsenlapsi on kyseessä, kyllä se siitä rauhoittuu, usko pois ( kokemusta on, virveli tuli pojalle 6 kk lahjaksi :) ) Onhan tuo pappa lähdössä jo halliinkin katsoon Tapparan matsia tuon pojan kanssa ;) Ja pilkille oli viemässä jo viime talvena! Anoppikin oli ostamassa täksi talveksi luistimia, huhhuh, tämmöstä tää nyt sitten on :)

Ja tuosta tukasta, osanotto! Toivottavasti se saadaan pian kuosiin, onneksi on talvi ja voi vetää pipon silmille :)

Mä repesin tuosta pääsiäistipu kommentista :) :)

Almaeinolle vielä voimia, koita olla stressaamatta ja nauttikaa hääpäivästänne :)

Nyt pyykit kuivuun ja suihkun kautta sänkyyn..

OP, Käpy 29+2 ja " iivari" 1v5kk

17/19 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekaamaan tuota ' sokerisoppaa' ... :)

Mä oon toistaiseksi pärjännyt omilla insuliineilla eli ei ole kertaakaan tarvinnut piikittää. Ruokavaliolla on siis, periaatteessa, pärjätty. Periaatteessa siksi, ettei se mun ruokavalio juuri ole tähän astisesta poikennut. Hyväskää menee vähän vähemmän, mutta siinäpä se sitten.

Larulle ajattelin vielä lisätä siihen kysymykseen jotain. Asiaa olis paljonkin, saas nähdä saanko ymmärrettävästi, ettet mee ihan sekaisin ja hätäile turhia. :) Se sokeriaineenvaihdunnanhäiriö on oikeastaan vähän väärä ilmaisu, sillä loppujen lopuksi suurinta osaa asiassa näyttelee rasva, jonka elimistö muuttaa sokeriksi. Itse kullakin verensokeri välillä heittelee, mutta jos se on jatkuvasti normaalia korkeammalla tai tulee korkeita ' piikkejä' , myös vauvan insuliinin tuotanto heittelee. Ja siksi vauvan verensokereita ja syömistä seurataan tarkoin synnytyksen jälkeen, ettei vs pääse laskemaan liian alas, kun yhtäkkiä ravinto ei olekaan yhtä ' sokerista' kuin ennen, tai vauva ei jaksakaan syödä tarpeeksi.

Mitään ' dieettiä' ennen rasitusta ei suositella noudatettavan, että tulos olisi todenmukainen. Mahdottoman makean ja rasvaisen ruuan välttäminenhän tosin kuuluu terveelliseen ruokavalioon muutenkin. Todennäköisesti suurin haitta, jonka vauvalle ehdit viikon aikana aiheuttaa, on lisää painoa. Rv 20 lähtien vauva alkaa kerätä itselleen painoa ja jos ravinto on kovin makeaa tai rasvaista, on selvää että paino kertyy helpommin (ihan kuten meillekin ilman raskauttakin). Toisethan syö koko raskausajan mahdottomat määrät makeaa, mutta silti vauva ei siitä ole kärsinyt mitenkään. Mutta tämä on mun mielipide, viisaammat valaiskoot tyhmää.

Rasituksen tuloksesta sitten riippuu miten jatkossa toimitaan. Jos kaikki on ok, ei mitään ' hätää' ja häiriö oli tilapäinen ja siihen oli syynä esim se suklaa. Jos rasituksessa on yksi poikkeava arvo, sulla on lievä raskausdiabetes, jota hoidetaan pääasiassa ruokavaliolla ja liikunnalla ja verensokeria seurataan säännöllisesti. Riippuu sitten kuntasi/sairaalasi käytännöstä miten ja kuinka usein. Kahdesta tai kolmesta poikkeavasta mennäänkin sitten äitipolille vuorokausikäyrään ja mietitään ehkä insuliiniakin. Siitä mulla ei ole kokemusta, kun mulla on aina ollut vain se yks poikkeus (ja sekin olis tällä kertaa mennyt läpi esim. Hesassa). Mulla on tällä hetkellä kerran kuukaudessa yhtenä päivänä 7 mittausta, jos arvot on ok. Tiistaina on seuraava neuvola, jossa jutellaan arvoista tarkemmin.

Murmeli oli aika hyvin listannut asioita raskausdiabeteksesta, eli ei se kauhean vaikeaa ole, kun siihen tottuu. Ja suurimpana plussana on mun mielestä just se, ettei vauvaa päästetä kovin paljon yli la:n, ettei kasva liian isoksi. Mulla varsinkaan, kun on jo kokemusta kahdesta yli 5kg, jotka syntyi rv 39+5 ja 40+3 eli toinen ei päässyt edes yli... :) Toisille on sitten negatiivinen puoli just se, että vauva pääsee kasvamaan liian isoksi, joka saattaa vaikeuttaa synnytystä tai antaa aiheen suoraan suunniteltuun sektioon.

Mutta nyt nukkumaan, öitä!

Äippä taas

Vierailija
18/19 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murmeli, mua ainakin kiinnosti noi diabetesjutut. Kiitos pohdinnoistasi ja myös muiden juttuja aiheesta oli kiva lukea. Mä jo viime yönä mietiskelin tota juttua ja kyllä tosiaan alkaa vähän ahistamaan. Ja kaikkien noiden oikeesti vakavampien juttujen lisäksi mua ällöttää ajatus sormien tökkimisestä. Yleensä mua ei mitkään pistämiset vaivaa, eikä verinäytteet kyynärtaipeesta tunnu missään. Mutta nyt toi sormenpäiden sorkkiminen on tässä raskausaikana alkanut oikein puistattaa, vaikka sitä on tehty vaan neuvolassa. Eilenkin oikein sätkähdin, kun täti tökkäs :) Toivon todella, että selviäisin nyt noista rasituksista pelkällä säikähdyksellä.

Kyllä taitaa tän raskauden jälkeen olla oikein elämäntapa remontti edessä...

Laru ja masukki rv 26+1

Vierailija
19/19 |
22.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äipälle suuri kiitos vielä noin pitkästä vastauksesta. Ja juuri toi tieto helpotti, että en nyt ainakaan vauvalle ehdi tehdä mitään " pahaa" .

Jansku, muakin muuten nauratti toi sun pääsiäistukka-juttus. Harmi, kun tukka mennyt huonoon kuntoon.

Sain muuten tänään vastaukset Kelan hakemuksiin. Jee, äippäpakkaus pitäisi tulla parin viikon sisällä. Tietystikään en ollut saanut äippärahaa viimeisten 6kk tulojen mukaan, mikä pienensi rahaa 175¿ kuukaudessa, josta menisi kyllä verot :( Ei ollut tarpeeksi tulot noussut. Naurettavinta tässä on musta se, että saan enemmän rahaa nyt saikulla, koska sairaspäivärahaa sain hakea viimeisten 6kk tulojen mukaan, kun saikku alkoi viime vuoden puolella ja vertailu tuloina oli 2004 tulot. No, tämä oli arvattavissa, joten en nyt ole kovin ärsyyntynyt, mutta kyllä meillä olisi ollut käyttöä noille rahoille.

Miten muuten muilla. Mitä teille on sanottu lapsilisästä? Siitä ei tullut mitään lappua, mutta kelan sivuilla luki, että se maksetaan vauvan syntymää seuraavan kuun alusta lähtien. Silti se oli merkitty la:n, joka on 30.5. perusteella alkavaksi heinäkuun alusta. Tuleeko lopullinen päätös asiasta sitten kun vauva on syntynyt? Vai jääkö siitä todella yksi kuukausi välistä pois?

No, niin nyt täytyy lähteä nukkumaan, että huomenna pääsen ajoissa lähtemään lääkäriin.

Laru