Mistä voisi käydä ostamassa korvalampun?
Saako tavallinen kuluttaja itse ostettua itselleen korvalamppua ja mitähän sellainen maksaisi? Kiitos.
Kommentit (14)
On kuitenkin kyse lääkärin/ hoitajan työkalusta johon heillä koulutus.
Lapsen korvien katsominen on kuitenkin lapselle monesti ei kivaa puhaa. Eli en lähtisi huvikseen kurkkimaan.
Eli lääkäriin näyttämään korvat. Lääkäri kuitenkin on se joka päättää milloin on lääkekuurin paikka.
Lapsen korva on sen verran ahdas, herkkä paikka että en missään nimessä itse lähtisi kurkkimaan.
Ja tarvitsen lampun lisäksi suppilot jotka vaihdettava joka kerta hygienia syistä..... Eli pelkällä lampulla et paljon kurkkua pidemmälle kurki
Tarkoitukseni on tosiaan kurkistella lapsen korvaan tarvitteassa. Toki lääkäri on lopullinen diagnoosin tekijä, mutta osaan itse katsoa sen tarvitseeko lääkäriin lähteä sillä kertaa =)
Sekä edullisia kotikäyttöön tarkoitettuja että kalliita ammattivälineitä. Olen joskus täältä jotakin muuta lääkärisälää etsinyt ja muistin firman. http://www.pedihealth.fi/fi/03_tuotekuvasto/?id=1365&by_id=Hae
Ihan mahtava idea (kahden korvakierrepotilaan äiti...)! :)
Ja sitten tyhmä kysymys perään; osaako ihan tavallinen pulliainen todellakin nähdä, onko korvassa tulehdus?
... että kuka osaa itse katsoa korvaan ja kuka ei. Uskon, että jokainen oppii seuraamalla lapsen korvia, jos haluaa. Aina parempi tietenkin, jos on jotain käsitystä asiasta jo etukäteen!
Voin kyllä todeta itse lääkärinä, etten ikipäivänä suosittelisi tuota kenellekään. Korviin katsominen on todellinen taitolaji, vaikka pienten korvia katsoisi päivittäin todellisen tulehduksen diagnosoimisen oppimiseen menee varsin pitkä aika. Puhumattakaan siitä, mitä vahinkoja pienen korvakäytävään pystyy pelkällä korvalampulla aikaansaamaan, jos lasta ei saa pidettyä tiukasti paikoillaan. Vaikka itse olen lääkäri, niin en silti katso omien lasteni korvia.
meidän esikoisen korvista ei edes lastenlääkäri osanut antaa oikeaa diagnoosia. Saimme vastauksen että " ehkä on tulehtunut ehkä ei..." , tämä siis ihan oikea ja pitkään työtään tehnyt lastenlääkäri. Marssimme sitten seuraavaksi suoraan lastenkorvalääkärille joka joutui käyttämään pelkkään korvien putsaamiseen noin 15-20min ennenkuin edes näki koko tärykalvon. Esikoinen oli hirveässä korvatulehduskierteessä jonka putkitus ja probiootit sai katkaistua. Nyttemmin kun korvakäytävät ovat kasvaneet niin ollaan *kop-kop-kop* vältytty korvatulehduksilta. Mutta hänen kohdallaan käymme nykyään vain ja ainoastaan lastenKORVAlääkärillä tarkistuttamassa korvat. Eli riippuen lapsesta etc niin voi olla jopa ihan lastenlääkärille vaikea antaa oikeaa diagnoosia.
Jotka ovat käyneet sitä varten lähes 10v koulutuksen. Korvien tutkiminen on haastavaa ja oikeastaan ainoa kunnon keino tehdä otiitti-diagnoosi on mikroskooppi, jota korvalääkäri käyttää.
Itse olen ollut useita vuosia knk-osastolla töissä sh:na enkä todellakaan osaa katsoa onko korvassa tulehdus vai ei, eikä tulisi mieleenikään. Se on nimenomaan korvalääkärin tehtävä.
Korvassa on niin hienot ja herkät rakenteet, että mikäli ei ammattitaitoa ole, niin voi pahimmillaan aiheuttaa jopa kuuroutumisen.
korva lampulla ei tosiaan näe lääkärikään mitään lapsen korvasta, ja jos sanoo näkevänsä niin puhuu jaskaa isolla kauralla!.On mahdollista että näkyy jotain mutta mitä jotain punasta juu eikun antibioottia. Erikois lääkärillä on korva kiikari jolla voi nähdä taapero ikäsen korva käytävään.
Kyllä sillä korvalampulla sentää näkee tärykalvolle, kunhan on oikeankokoinen suppilo ja korvat ei täynnä vaikkua. Mutta pelkkä tärykalvonäkyvyys ei kyllä vielä riitä mihinkään. TÄrykalvon liikkuvuus pitää testata ja siinä on monenlaisia asteita kuinka ja miten se voi olla alentunut ja mikä niistä tarkoittaa oikeaa tulehdusta ja mikä taas jotain muuta. Pelkkä lapsen vastaanhangoittelu saa tärykalvon punoittamaan, ja todella painotan niitä riskejä, mitä voi pienen korvakäytävälle ja tärykalvolle aikaansaada, jos ei teidä mitä tekee ja miten.
Korvakierrelapsen äitinä täytyy sanoa, että en luota kuin korvalääkäreihin näissä asioissa. Ihmettelen, että joku edes miettii moista, mutta meitä on moneksi...
Mistä tavallinen maallikko edes tietää miltä terveen korvan tulee näyttää, saati sitten kipeän?
En tiedä, mutta mua kiinnostaisi kovasti mitä sä sillä tekisit?
Eka ajatus oli, että aiot itse kurkistella lasten korviin ja katsoa onko tulehdusta.... ja täytyy sanoa, että suosittelen kyllä lääkäriä :)
oli korvatulehduskierre ja sai putket korviin monen tulehduksen jälkeen. Meille yksi hyvä lääkäri sanoi, että korvat ovat hyvin herkät eikä niihin kannattaisi kovin usein katsoa, jos ei ole syytä. Eli mieluummin jälkitarkistus vasta useamman viikon päästä kuurin aloittamisesta. Meillä ongelmana oli se, ettei korvat ennen putkitusta koskaan parantuneet, vaan sai aina uuden kuurin ennen jälkitarkistusaikaa.