Miksi hätävarassa pitää olla 3 päivän ruuat?
Eikö nykyihmiset (aikuiset) kestä olla syömättä 3 päivää? Nesteet ymmärrän, mutten tätä ruokapuolta. Jotkut patterit ja halot olisi paljon tärkeämmät.
Kommentit (21)
Minä ihmettelen enemmän niitä ohjeita lautapeleistä ja lehdistä. Eikö ihmisillä ole kotona kirjoja tai mitään, mitä.voi tehdä ilman nettiä?
Sen ajan pysyy enintään hengissä ydiniskun jälkeen, jos ei heti kuole. Eikö se nyt oo parempi viettää viimeiset päivänsä kylläisenä?
Siksi, että kolmen päivän kuluttua pitää olla työkykyinen. Oikeassa kriisitilanteessa lähes jokainen joutuu tekemään jotain hyödyllistä yhteiseksi hyväksi. Meillä ei ole olemassa sellaista viranomaisarmeijaa ja ruokavarastoja, joilla esimerkiksi ruokahuolto voitaisiin toteuttaa.
Kunnan apupiste voi olla 10km kävelymatkan päässä. Kukaan ei tule kotiovelle tuomaan mitään.
Kyllähän patteriradio ja pattereita kuuluu. myös suosituksiin. Haloilla ei tee mitään jos ei ole tulipesää, kuten ei useimmissa kerrostalo- ja rivariasunnoissa ole. Vesihän se kaikkein tärkein on minkä saanti on akuuteinta varmistaa. Mutta itse kun olen joskus kokeillut paastoamista detox-mielessä, niin mulla ainakin ekat muutama päivä ennen kuin kroppa menee ketoosiin olo on ihan karmaisevan huono, päätä särkee, lihakset vapisee ja sätkyy, heikottaa, palelee, ajatus ei kulje - ei sellaista oloa kyllä haluaisi tilanteessa, jossa luultavasti on muutenkin kova stressi päällä.
Kolmen päivän ruuilla pärjää viikon tai pidempäänkin. Se hätätilanne kun voi kestää vähän pidempäänkin ja säännöstelemällä syömisiään pärjää sen ajan. Jokainen voi omien ruokatottumustensa ja -rajoitteidensa puitteissa valita ne 3 päivän ruuat missä on säilyvyyttä hyvin, koska kaikille sopivaa listaa ei ole mitä kannattaa hätävaraan hankkia, niin on päädytty tuollaiseen ympäripyöreämpään ilmaisuun, jossa kuitenkin se tarvittava määrä tulee ilmi.
Esim Ruotsissa suositus on 7 päivää. 3 päivää on todella vähän, mutta näköjään jo se tuottaa monelle vaikeuksia toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että kolmen päivän kuluttua pitää olla työkykyinen. Oikeassa kriisitilanteessa lähes jokainen joutuu tekemään jotain hyödyllistä yhteiseksi hyväksi. Meillä ei ole olemassa sellaista viranomaisarmeijaa ja ruokavarastoja, joilla esimerkiksi ruokahuolto voitaisiin toteuttaa.
Kunnan apupiste voi olla 10km kävelymatkan päässä. Kukaan ei tule kotiovelle tuomaan mitään.
Eli pitää olla työkykyinen just kun safkat loppuu? Että sit niinku syömättä painetaan hommia?
Miksi kenenkään pitäisi paastota huvikseen 3 päivää, jos voi mitättömällä vaivannäöllä elää normaalisti, juoda ja syödä?
Ihmeellistä henkistä vastustusta joillain kotivaran suhteen. Käyttävät enemmän aikaa sen jankkaamiseen, ettei sitä tarvitsisi hankkia kuin mitä sen hankkimiseen menisi. No, luonnonvalintaa.
Miksi olla syömättä, jos ei ole pakko?
Mulla on aina nuudeleita ym kaapissa, ihan senkin takia että jos sairastui ei tarvitse mennä kauppaan.
Ne 3 päivää pitäisi olla henkisesti ja ruumiillisesti toimintakykyinen. Lisäksi osalle ihmisistä tuollainenkin paasto voi olla hengenvaarallinen, kaikki kun ei ole perusterveitä. Jopa terveet joskus esim. niissä "Naked and afraid" ja vastaavissa ohjelmissa joutuvat keskeyttämään leikin jo alkupäivinä, jos esim. elektrolyytit menee kropassa paaston takia sekaisin ja alkaa tulla pahoja rytmihäiriöitä.
AP ei sulla tartte olla hätävaraa ollekaan jos et halua. Kukaan ei pakota, kyseessä on suositus.
Kandee olla paljon sellaista, jonka voi syödä ilman lämmittämistä ja valmistamista.
Kaurahiutaleet on hyvä juttu. Voi syödä kuiviltaankin tai veteen sekoitettuna. Meillä on paljon hilloja, kun säilötään puutarhan ja metsän tuotteita eri tavoin. Nekin menee kauraryynien kanssa.
Säilykkeitä, sellaisia, mitä muutenkin tulee syötyä, kuten tonnikalaa ja tomaatteja. Ja sitä kuuluisaa hernaria.
Ruokaöljyä (säilyy paremmin kuin joku margariini) voi liruttaa myös näkkärin päälle. Eli näkkäriä, hapankoppuja ja keksejä.
Tummaa suklaata. Siitä saa hyvin energiaa, eikä tule vedeltyä huvikseen kuten vaaleaa suklaata.
Ja vettä. Meillä on saunassa vesipata, joka pidetään täytenä.
Ampuma-ase riittää. Sen avulla saa sitten hankittua kaiken mitä tarvitsee.
Mä oon syöny sen kotivaran tohon vyötärölle, kulkee kätevästi mukana joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina nuudeleita ym kaapissa, ihan senkin takia että jos sairastui ei tarvitse mennä kauppaan.
Kuivanako pureskelet nuudeleita, jos ei ole vettä ja sähkö poikki.
Nyt paukutellaan henkseleitä, mutta oikeasti kiva sitten odotella palellen ja täristen sängyn pohjalla viilenevässä asunnossa, milloin saa ruokaa seuraavan kerran.
Vierailija kirjoitti:
Ampuma-ase riittää. Sen avulla saa sitten hankittua kaiken mitä tarvitsee.
Ihan kiva. Entä kun olet ampunut kaikki, niin mitä sitten?
Kiusa se on pienikin kiusa
Ei oikeasti mistään syystä, mutta katsos valtio ajaa suomalaisia ilmisotaan kovaa vauhtia niin pitää heitä totuutella kärsimykseen ja puutteeseen. TAI kyse on muuten vain pelottelusta. Massoja on helpompi hallita pelolla.
Mitä teen haloilla kerrostalossa? Mieluummin niiden tilalle jotain syötävää.