Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naiset ahdistelee naisia julkisissa tiloissa?

Vierailija
07.11.2024 |

Olen törmännyt usein joko omalla kohdalla tai todistajana ilmiöön, jossa naiskaksikko tai -porukka kiusaa muita naisia (tuntemattomia) busseissa, kauppakeskuksissa, yliopiston luennoilla jne. Kiusaamisen muoto on usein toisen ulkonäön ikävää kommentointia, eli voidaan pitää seksuaalisena ahdistelua tietyn määreen mukaan ja se tehdään niin itsevarmasti, että tekijän itsekritiikin puute kielii siitä käsityksestä, että toiminnan nähdään kuuluvan oleellisena osana naisen elämään. Usein vielä samat tyypit ovat niitä, jotka harmittelevat naisen elämän olevan täynnä paineita, mutta käytöksellään nimenomaan luovat paineita siihen, että joka bussimatkalle tai kauppareissulle pitäisi ehostautua vimosen päälle. Minua ei koskaan ole tuntematon mies tullut huomauttamaan, että oletpas ruma/homssuisen oloinen. Olen pienikokoinen; ajatteleeko tietyt naiset olevani helppo uhri, vai mistä ihmeestä on kysymys? Pukeudun melko tavanomaisesti, en vain joka kerta jaksa meikata ja laittaa kiharaa tukkaa tuntikaupalla, että voin käydä kaupassa. Silloin kun olen ollut laittautunut, ei huutelua kuule juuri ollenkaan.

Kiinnostaisi kuulla näiden naisten, jotka hämmästelee tai sättii muiden naisten olemusta, perusteluita käytökselleen. En oikein jaksa uskoa, että kyse on pelkästä ilkeydestä, vaikka "hyi v ton hiukset on huonosti" kesken bussimatkan ei mukavaltakaan tunnu. Yritetäänkö tällä käytöksellä hallita ympäristöä, koska itsellä on niin pelokas ja näkymätön olo, vai kenties yritetään suojella oman perheen tjms yhteisön arvomaailmaa sillä, että yritetään pakottaa muut naiset näkemään sama monen tunnin vaiva aamun illoin, mitä laittautuminen vaatii? Ärsyttääkö epävarmoja naisia tieto siitä, että jotkut elää täyttä elämää ilman muiden naisten arvostelun pelkoa? 

Tämä on ilmiönä mielenkiintoinen ja puhutaan yleisesti aika vähän. Ajatteleeko jotkin naiset, että tuntemattomille ilkeily on olennainen osa naiseutta? Tuollainen kun potentiaalisesti voi olla vaarallista, jos kettuiltava emäntä onkin väkivaltaan kykenevä suututettuna. Vai onko minun kohdalle osunut tällaista juuri siksi, että olen pienikokoinen ja kiltin oloinen? Jännä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin on hiljaista, tulee sellainen kuva, ettei osata selittää omaa käytöstä. Yllättävää, kun ilmiö tuntuu olevan niin yleinen. 

Kieliiköhän epämukava käytös naiselta naisille erityisesti konservatiivisuuteen?

Vierailija
2/16 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha sanonta nainen on naiselle susi. - Ei ehkä täysin aina näinkään mutta luultavasti. joidenkin kohdalla pitää liiankin hyvin paikkansa.

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista, että joidenkin perään huudellaan aivan sama missä ovat, kun taas jotkut eivät kuule mitään moitittavaa ulkonäöstään vaikka haukkumakohtia olisi. Itse kuulun jälkimmäiseen joukkoon. Ettei vaan AP:lla olisi huono itsetunto ja "kuulee" kaikki keskustelut nauramisena hänelle.

Vierailija
4/16 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsisin tähän kokemuskulmaa naisilta, koska "nainen on naiselle susi" -ilmiöön liittyy varmasti jotain syitä, joita usein naiset ei näytä osaavan eritellä. Miksi? Sen tiedän, että jotkut ovat oppineet äidiltään kaiken liikkuvan arvostelun periaatteen, mutta nämä yksilöt pelkäävät myös äitejään eivätkä uskalla kyseenalaistaa opittuja myrkyllisiä malleja.

Vierailija
5/16 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista, että joidenkin perään huudellaan aivan sama missä ovat, kun taas jotkut eivät kuule mitään moitittavaa ulkonäöstään vaikka haukkumakohtia olisi. Itse kuulun jälkimmäiseen joukkoon. Ettei vaan AP:lla olisi huono itsetunto ja "kuulee" kaikki keskustelut nauramisena hänelle.

Ja ensimmäinen paskapää ilmestyi ketjuun.

Vierailija
6/16 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan aikuisiällä törmännyt tällaiseen. Miehet on kyllä haukkuneet. N34

Vierailija
7/16 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä tulee omaan itsetuntoon, siinä ei varsinaisesti ole mitään vikaa. Implikoit siis, että epävarman oloisille ihmisille on ok huudella? Ehkä sinulla on niin jämäkkä tai pelottava olemus, ettei tällaiset ilkimykset (joihin taidat lukeutua itsekin kun et näe ongelmaa tuollaiselle käytökselle) ei uskalla tulla kokeilemaan. Mukavaa jatkoa sullekin

Vierailija
8/16 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisättäköön, etten kuule tällaista kovin usein, mutta erään porukan luetellessa puolen luentosalin epäedulliset piirteet (ulkonäkö, ikä, hiukset mitä vaan) ja aloituspäivänä koettu bussissa häiriköinti kirvoitti mieleen kysymyksen; miksi. Miksi niin monet naiset elävät ilkeilystä, kun meidän kai pitäisi olla solidaarisia ainakin sen kohdalla, ettei tarvitsisi huomautella jokaisesta virheestä. Kai tälle jokin syy löytyy ja minua kiinnostaisi kuulla näiden arvostelijaemäntien take asiaan. Miksi kylvät pahaa mieltä ympäristöösi, onko kellään rohkeutta myöntää tai avata tätä ilmiötä?

Vierailija
9/16 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä tulee omaan itsetuntoon, siinä ei varsinaisesti ole mitään vikaa. Implikoit siis, että epävarman oloisille ihmisille on ok huudella? Ehkä sinulla on niin jämäkkä tai pelottava olemus, ettei tällaiset ilkimykset (joihin taidat lukeutua itsekin kun et näe ongelmaa tuollaiselle käytökselle) ei uskalla tulla kokeilemaan. Mukavaa jatkoa sullekin

Ei, vaan epävarmat ihmiset olettavat kaikkien supisevat heistä ja kaikki nauru on nauramista heille. Kun itsetunto paranee niin yllättäen tämä supinakin loppuu kuin seinään.

Vierailija
10/16 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ensimmäinen paskapää ilmestyi ketjuun.

Tässä vaiheessa totean, että on varmaan teinien tai ns. alemman luokan normaalia käytöstä, keskenään. Näitä paskapäähuuteluita, kiroilua ja meuhkaamisia kuulee välillä sivusta.

Vierailija
11/16 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin on hiljaista, tulee sellainen kuva, ettei osata selittää omaa käytöstä. Yllättävää, kun ilmiö tuntuu olevan niin yleinen. 

Kieliiköhän epämukava käytös naiselta naisille erityisesti konservatiivisuuteen?

Hiljaista siksi, että en ole kohtuullisen pitkän ja värikkään elämäni aikana havainnut tuollaista yhtään kertaa.

Ehkä en ole liikkunut samoissa paikoissa kun aloittaja, siis missä? Tai sitten en vahdi kaiken aikaa toisten sanomisia niin, että en huomaisi tuollaista.

Vierailija
12/16 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan epävarmat ihmiset olettavat kaikkien supisevat heistä ja kaikki nauru on nauramista heille. Kun itsetunto paranee niin yllättäen tämä supinakin loppuu kuin seinään.

Tätä ei tapahdu minulle kovin usein, lyhyen ajan sisään oli vain kaksi insidenssiä jotka kiinnitti huomioni. Mutta eihän ilmiö varsinaisesti premissisi mukaan katoa minnekään, en vain huomaisi sitä enää, jos itsetunnostani ja tapani katsoa maailmaa olisi sama kuin sinulla? En todellakaan oleta kaikkien kiinnittävän minuun huomiota, koska ehdottomasti suurin osa ajasta tällaista ei ilmene. Sen takia käytös vaikuttaa niin tärkeältä tai räikeältä ja herätti kysymyksen, miksi jotkut ihmiset käyttäytyvät näin, koska kaiken järjen mukaan se on jokaiselle epäedullista. 

Luultavasti toisessa tapauksessa oli selvästi kyse muiden huonosta päivästä ja toisella kertaa olin vähän itkuisen näköinen, voiko jälkimmäinen olla vaan liian helppo kohde, ettei voi antaa olla? Minua kiinnostaa tämä ilmiönä, koska helpompi kohdata erilaista käytöstä, kun ymmärtää juurisyitä. 

Vierailija
13/16 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten harjoittamasta väkivallasta ei valitettavasti saa keskustella. Menisi uhriutumismahdollisuudet. 

Vierailija
14/16 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan tavannut moiseen. AP, miksi vihaat naisia? Ilmeisesti olet itsekin nainen.

Vierailija
16/16 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole koskaan tavannut moiseen. AP, miksi vihaat naisia? Ilmeisesti olet itsekin nainen.

En tietenkään vihaa naisia, parhaat ystävyyssuhteet on ollut naisten välisiä ja toivon löytäväni erilaisia naisia enemmän ympärilleni. Enemmän näen sitä solidaarisuutta ja kauneutta naisten kesken, minkä takia tällaiset tapaukset tuntuu erityisen ikävältä.

Kävi mielessä, kuinka muodin mukaisesti/ei kiinnosta ollenkaan -tyyliin pukeudutte, jotka ette ole koskaan kuullut ikäviä kommentteja muilta naisilta? Oletteko rautahermoisia raksamuijia vai elegantteja Westendiläisiä, jotka ei ole koskaan käyttänyt metroa? En itse pukeudu erityisen huomiota herättävästi, mutten myös niinkään up to date. 

Olen alunperin kotoisin pikkukylässä, jossa oli arkipäivää kaiken ja kaikkien taivastelu, mikä tuntui typerältä jo aika nuoresta pitäen. Sellaista ei isommassa kaupungissa juurikaan tapahdu onneksi, ihmisillä on enemmän tai tärkeämpää mietittävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi