Tytär haluaa sairaslomalle
Eli siis nyt mun tytär on kertonut, että hän haluaa sairaslomalle. Hän on lukion ensimmäisellä, eikä mitään fyysisiä oireita ole. Sanoi mulle aamulla herätessään, ettei ole voimavaroja koulun käyntiin koska hän on henkisesti sairas. Aluksi luulin, että se on aamun laiskuutta, mutta nyt hän kertoi koulukuraattorin suosittelevan hänelle sairauslomaa?? Mitä tässä pitäis tehdä? Pelkään että tytär jää lukiosta pahasti jälkeen, koska hän vaatii lomaa.
Kommentit (7)
Varaa aika psykiatrilta, maksaa toki, mutta sieltä tulee tytölle laadukas diagnoosi eikä mitään akuuttia stressireaktiota.
Vierailija kirjoitti:
Varaa aika psykiatrilta, maksaa toki, mutta sieltä tulee tytölle laadukas diagnoosi eikä mitään akuuttia stressireaktiota.
Akuutti stressireaktio poikkeaakin aika paljon teidän mielisairauksista ja on useasti hieman vakavampi juttu mutta siitä paranee toisin kuin teidän mielisairauksistanne. Tiedoksi vain.
Sairausloma ei välttämättä ole hyvä asia. Koulusta jälkeen jääminen voi sitten ahdistaa enemmän. Lukio on luokaton, joten tyttö voi vain sopia, että jättää pari kurssia pois jakeventää lukujärjestystä. Sairauslomalla on opiskelijalle aina seuraukset ja lisästressi.
Lukujärjestystä voi myös keventää pidentämällä lukiota 3,5 vuotiseksi tai 4 vuoteen.
Onhan se sairasta haluta sairaslomaa, ellei ole diagnoosia sairaudesta, jolloin lääkäri määräisi sairauslomaa.
Lukiossa tein pari jaksoa kevennettynä, kun olin masentunut. Eli 3/kurssia per jakso ja se auttoi jaksamaan.
Pistä se tyttö koulupsykologille. Eiköhän se koululääkäri määrää saikkua jos siltä näyttää. Vie myös lääkäriin hänet jos olet huolissasi. Jaksamista.