Hammaslääkäripula väheni Etelä-Karjalassa, töihin otettiin hammaslääkäriharjoittelijoita
Esimerkiksi tällä hetkellä Etelä-Karjalan keskussairaalan A-siiven hammashoitolassa työskentelee vierekkäisissä huoneissa neljä valmistumassa olevaa opiskelijaa, joita kokenut hammaslääkäri ohjaa.
Opiskelijat päivystävät, ja nimenomaan se antaa hyvät valmiudet hammaslääkärin uralle.
Päivystyksessä näkee monenikäisiä ja monenlaisia potilaita. Siinä on myös tehtävä runsaasti toimenpiteitä. Toistojen myötä kädentaidot tulevat varmemmiksi, kertoo ylihammaslääkäri Atte Antikainen Etelä-Karjalan hyvinvointialueelta.
Kokenut hammaslääkäri on käytännössä irrotettu kliinisestä työstä nimenomaan opiskelijoita varten.
Kuka uskaltaa mennä hammaslääkriharjoittelijalle, vaikka hän tekisikin työtään valvotusti? En mä ainakaan.
Jonkun parturi-kampaajaharjoittelijan uskaltaisin kyllä antaa leikata mun hiuksia, mutta kyllä hammaskalusto on mulle niin tärkeä, etten antais kenenkään harjoittelijan uskaltaa alkaa räpeltämään niitä. Hui!
Kommentit (4)
Tietysti tämä menee niin, että kaikkein hankalimmat tapaukset, köyhimmät ja sairaimmat, vanhukset ja ehkä myös hammaslääkäripelosta kärsivät laitetaan näille harjoittelijoille ja avun sijaan näiden tilanne vaan vaikeutuu entisestään. Jos joku pitkään käyntiä vältellyt pelkoinen uskaltautuu vihdoin hammaslääkäriin ja joutuu harjoittelijalle niin on täysin selvää, että enää koskaan tuo ei hammaslääkäriin mene. Toki tämä on keino lyhentää jonoja siinäkin mielessä, että surkeaa palvelua tietoisesti saaneet eivät enää uutta aikaa uskaltaudu varamaan ja näin päästään ei toivotuissa asiakkaista eroon ja jonojen voidaan sanoa lyhentyneen.
Ammatistaan innostunut nuori harjoittelija saattaa olla parempi kuin leipääntynyt vanhempi lääkäri.
aikamoista puoskarointia. Hammaslääkärin pitää todellakin osata tehdä hommansa oikein, joten vastuutonta päästää jotain harjoittelijoita suhaamaan.