"En osta designia kirppikseltä" - mitäköhän äiti tarkoitti tuolla?
Olin eilen kirppiksellä ja sinne pelmahti äiti, mummo ja pieni tyttönen. Tyttö oli ihan ihmeissään: äiti, äiti, onks nää kaikki vanhoja tavaroita, oiiiii, tuossa on sitä ja tuossa tätä. Ihana innostunut tyttönen.
Mummo kulki määrätietoisesti jonnekin ja nappasi kärryn mukaan. Äiti ja tyttö jäivät tutkimaan tarkemmin pöytiä ja hyllyjä.
Lapsi oli aivan täpinöissään, kun yhdellä pöydällä oli muumimukeja ja joitakin Marimekon tuikkukippoja.
Johon äiti totesi vhän pahantuulisena: "ME" emme osta muumeja tai disainia kirpparilta.
Aha. Lapselle selvisi, ja lähtivät eteenpäin.
Minä jäin miettimään, mikäköhän tuossa oli opetuksena.
En vieläkään ole keksinyt. Keksittekö te?
Kommentit (6)
No ei, kun ei edes pysähtynyt katsomaan niitä, vaan puuskahti vaan ohi kulkiessaan.
Mitä jos ajatteli, että olisi sitten aina mielessä, että hyi nää on ostettu kirppikseltä? Ehkä sille olisi tullut "hienompi" fiilis, jos olisi ostanut kolmin-nelinkertaisella hinnalla suoraan tehtaan pakkauksista?
Mulle kävi kerran niin kun olin ostanut etelässä markkinoilta ihan kivat vaatteet ja kun sitten vedin kuteet niskaan lomalta palattuani, tuli laskettua, että koko outfithän maksoi vaan parikymmentä euroa. Vaikk kuinka oli nätit vaatteet, oli halpa fiilis.
Eli vika ei ehkä olekaan niissä mukeissa ja muussa vaan siinä, että jotkut ihmiset vaan kokevat olevan noloa ostaa jotain kirppikseltä?
Olivat ehkä tulleet katsomaan jotakin tiettyä. Satunnaiset houkutukset eivät olleet listalla.
Jos lapsi on aina mankumassa jotakin äiti on vain ollut selkokielinen pelkän ei-sanan sijaan. Kirppisbudjetti on ollut x euroa ja siitä pidetään kiinni.
No musta olisi kyllä ollut hedelmällisempää sanoa kakaralle, että meillä on x euroa ja ollaan etsimässä sitä tai tätä.
Kun joku tuollainen 6 v kuulee lauseen että me emme osta designia kirpputorilta niin se jysähtää syvälle päähän ja lapsi pitää kirppistä huonona ostopaikkana kaikelle muulle kuin ehkä (=) sille x euroa maksavalle kiinakrääsälle, jonka äiti suostuu sieltä ostaa?
Ehkä hän ajatteli, että hinta on liian korkea tai laatu huono.