Voiko allerginen kutina johtuakin stressistä tms.? Kokemuksia?
Joko olen allergisoitunut noin 90% syömistäni raaka-aineista yhtäkkiä, tai sitten kutina johtuu muusta. Allergiatestit ovat kyllä tulossa, mutta kuulisin mielelläni kokemuksia.
Oireina on ruokailun jälkeen alkava hillitön kutina, jota on etenkin päänahassa, käsivarsissa ja kasvojen alueella. Sieraimet ja korvakäytävät saattavat kutista nekin. Kutinaa ei kuitenkaan tunne/huomaa, jos ei ole jouten vaan tekee kotitöitä tms.
Kommentit (17)
Voi johtua stressistä. Myös alkoholista tai muista päihteistä. Ite syön vaan antihistamiinejä jos kutittaa liikaa, auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi johtua stressistä. Myös alkoholista tai muista päihteistä. Ite syön vaan antihistamiinejä jos kutittaa liikaa, auttaa.
En käytä päihteitä. Antihistamiini auttaa kyllä itseänikin. Ap
Mikä on fiilis? Kutina on ihan normaalia, stressi on kyllä paha asia kutinan takia.
Voi johtua. Kuten kaikki muutkin ihomuutokset.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on fiilis? Kutina on ihan normaalia, stressi on kyllä paha asia kutinan takia.
Fiilis, minullako? Vähän stressaantunut. Mutta ei ollut kun oireet alkoivat, ihan rauhassa söin aamupalaa. Ap
Joo. Minäkin sanoisin että stressistä. Entä oma hiki ihon pinnalla? Käy usein haaleassa suihkussa ja rasvaa ihoa. Tukankin voi pestä Aqualan rasvalla. Lääkärit voivat kirjoittaa siitä suuren pumppupullonkin.
Mulla auttoi jotenkin käsikauppalääke Benadryl, jonka farmaseutti suositteli - LUE OHJE, vain TARVITTAESSA. Silmiin käsikauppalääke Thealoz, jonka ehdotti Eiran sairaalan silmälääkäri.
Jotkut väittävät että omalle hiellekin voisi olla allerginen. Nyt on ollut tosi kuuma kesäkausi joten moni on hionnut paljonkin ja ärsytys saattanut lähteä siitä. Arvelen, että jos on jotain lääkkeitä niin nekin purkautuu hien kautta iholle eli lääkeallergiat?
Kutina on tosi ikävä vaiva. Luin jostain että kutina on jopa saanut ihmisiä päätymään itsemurhiin joten vakavaa on ja PAHA JOS HÄIRITSEE YÖUNIAkin... eli vaiva jolle joku voisi nauraa mutta ei todellakaan naurata!
Mulle tuli kutinaa vuosia sitten ja syytä ei löytynyt. Raavin ihon arville. Allergia pölylle ja pölypunkeille löytyi ja se ainoa. Mikään ei auttanut kutinaan. Sitten aloin saamaan urtikariaa ja voimakkaita turvotuksia ja pahoja anafylaksia oireita. Näitä oli siis 24/7. Syytä ei löytynyt, mutta krooninen spontaani urtikaria diagnosoitiin ja nyt pistän siihen kallista biologista lääkettä. Hinta yli 700€ kerta ja näitä piikkejä otan 3 viikon välein tai oireet palaavat. Lisäksi olen allerginen kylmälle ja saan samoja oireita viileästä (joo siis alle +16 aste riittää) lääkittynäkin, mutta ilman millekään altistusta saan ilman tuota kallista lääkettä. Saan siis allergiaoireita tyhjästä. Keho reagoi itseään vastaan. Ehkä se kutina aiemmin oli jo tämän ennakkoa. Mun tulehdusarvot saattoi pompata itsekseen taivaisiin ja kuume nousi yli 39 asteeseen ilman flunssaa ja sitten tippui itsekseen. Antihistamiinit ei auttaneet yhtään ja pistoslääkkeen lisäksi syön niitäkin nelinkertaisen määrän päivässä eli 4 tablettia. Mulla siis alkoi erikoisella kutinalla vuosia sitten ja vasta nyt myöhemmin puhkesi tuo urtikaria.
Hmm. Jos touhutessa kutinaa ei huomaa, kuulostaa siltä, ettei se välttämättä ole ainakaan allergista. Toki pienet allergisetkin tuntemukset tuntuvat miedommilta, jos keskittyy johonkin muuhun, mutta stressi voisi käydä hyvin selitykseksi.
Erityisesti tunne-elämän stressit.
Voi. Työkaverin maitorupi aktivoitui kun alkoi stressitaso nousemaan.
Kiitos vastauksista. Otin allergialääkkeen ja se auttoi jonkin verran kyllä, kutinaa on silti lievempänä edelleen. Ap
Mulle on noussut stressinäppylöitä mm. kasvoihin yläasteikäisestä saakka. Se vaikuttaa ihon bakteerikantaan ja saa sen kutiamaan hillittömästi.
Maksan toiminnan häiriöt ilmenevät joillakin kutinana, varsinkin syönnin jälkeen. Onko alkoholinkäyttö hallinnassa? Onko rasvankäyttö hallinnassa? Syötkö paljon lääkkeitä tai luontaistuotteita? Onko sokerinkäyttö hallinnassa? Kaikki nämä yhdessä tai erikseen rasittavat maksaa.
Luin taannoin sängyn päällä kirjaa vatsallani. Alkoi kutisemaan ja huomasin, että vatsan ja rinnan kohdalla oli ihan rantuja, jotka punoittivat. Huonosti huuhtoutuneet vaatteet olivat melko varmasti syy.
Oma hikeni tekee varsinkin kasvoille näppylöitä. Häipyvät kyllä nopeasti.
Sain päähäni tali-ihottuman (yritin pöljänä pidentää hiusten pesuväliä, mutta se siitä). Vieläkin köhnän hävittyä tuntu , että pitäisi raapia tiettyä kohtaa päänahassa. Onkohan olemassa jotain aavekutinaa?
On tehty allergiatestit ja millekään en ole allerginen niiden mukaan. Oman kokemuksen perusteella olen allerginen etenkin kymmenille kosmeettisille tuotteille, mutta kuka niitä nyt pysyy kaikkia testaamaan (hajusteet lähinnä ärsyttävät ja esimerkiksi lanoliini). Jotkut syömiset saavat ylähuulen turpoamaan ja se ärsytys leviää nenää kohti. Saan varsinkin keväisin Tuksu-huulet helposti.
Vierailija kirjoitti:
Maksan toiminnan häiriöt ilmenevät joillakin kutinana, varsinkin syönnin jälkeen. Onko alkoholinkäyttö hallinnassa? Onko rasvankäyttö hallinnassa? Syötkö paljon lääkkeitä tai luontaistuotteita? Onko sokerinkäyttö hallinnassa? Kaikki nämä yhdessä tai erikseen rasittavat maksaa.
Sokeria syön kyllä liikaa ja yksi maksaa rasittava lääkityskin on. Kiitos muistutuksesta, täytyykin pyytää kokeet. Ap
Tuskin se pelkkää stressiä on, mutta kyllä stressi pahentaa olemassaolevia allergioita ja saa uusia puhekeamaan.