Miksi jotkut ihmiset loukkaantuvat niin helposti?
Minulla on eräs ystävä, joka loukkaantuu todella helposti. Kiva ja järkevä ihminen muuten, mutta olen jo pitkään ihmetellyt tätä piirrettä.
Hän saattaa todella tuohduksissaan selittää jostakin minun korvaani aivan tyhjänpäiväisestä asiasta tai tilanteesta. Viimeksi hän kertoi loukkaantuneensa siitä, että oli ollut kaverinsa kanssa eräässä isossa tapahtumassa eikä ollut siellä osannut jotenkin heti toimia tai mennä sinne, minne olisi kuulunut ja kaveri oli tähän jotenkin todennut, että "huomaa ettet ole tainnut aiemmin tällaisessa tilaisuudessa käydäkään" tms. Tämä riitti siihen, että ystäväni totesi dramaattisesti, että "Eipä olla enää sen kanssa nykyään tekemisissä!" Tällaisia vastaavia tilanteita on vaikka kuinka paljon: Minä en oikein edes ymmärrä loukkaantumisen syytä, vaan tilanne kuulostaa lähinnä huvittavalta tai siltä, että toinen on huolimattomasti tullut tokaisseeksi jotakin vähän hölmöä. Ystäväni ratkaisu on sitten aina dramaattinen "en ole enää ikinä sen kanssa tekemisissä" tai "en asioi enää koskaan siellä!", ja kieltämättä hänellä onkin ehkä keskivertoa enemmän näitä poikki menneitä ihmissuhteita milloin lähikioskin myyjään milloin johonkin sukulaiseen.
Mistä ihmeestä tällainen käytös voi johtua? Luulisi, että on raskasta ihmiselle itselleenkin olla koko ajan pahastunut ja enempivähempi riidoissa jonkun kanssa.
Kommentit (12)
Tunteiden käsittelyssä puutteita eikä ehkä kykene lukemaan vuorovaikutustilanteita oikein. Joiltain puuttuu esimerkiksi kyky ymmärtää ironiaa ja ottavat kaiken kirjaimellisesti. Silloin voi loukkaantua turhaan kaikesta. Ystäväsi tapauksessa hän ei kykene vastaanottamaan ehkä edellämainituista syistä kritiikkiä ja näkee kaiken kritiikkinä.
Äidin luoma käytösmalli heijastuu tuollaisena käytöksenä.
Huono itsetunto ja opittu käytösmalli. Minulla on samanlainen ammattiloukkaantuja kollegana ja hän on periyttänyt sen myös lapsilleen - molemmat tyttäret ovat samanlaisia - pahastuvat milloin mistäkin pikkuasiasta koko perhe.
TÄMÄPÄ OLI HYVÄ ja hauskakin juttu. Tässä on jotain 'tuttua'... mahdanko tuntea yhden tämmösen ihmisen? Jos tunnen niin hänen kohdallaan saattaisi yhdistyä 'aseman tärkeys', erittäinkin laaja verkosto ja sitten se että jotkut asiat ovat menneet niin pieleen muinoin että siitä on jäänyt kamala epävarmuus jos ei huono itsetunto ja ties mitä henkisiä vaurioita. Näin ollen saattaisi pelätä ties mitä tilanteita ja on parempi katkaista välit joihinkin ja olla olematta tekemisissä joidenkin kanssa kun ottaa mitään riskejä. Itse saattaisin todellakin lukeutua noihin joista voisi sanoa, että en ole enää ikinä sen kanssa missään tekemisissä tai että ei asioi missään missä minäkin voisin asioida (vaikka sellaiset paikat eivät nyt kyllä tule mieleeni missä voisimme törmätä... joku pubi asuinalueellani olisi voinut olla nuoruudessani mahdollinen, mutta minä EN KÄY missään PUBEISSA)... Olen kuullut että moneen paikkaan mennessään hän olisi muinoin jotain ikään kuin tsekannut että minä en ole siellä =??? Mitä olisikaan tapahtunut, JOS OLISINKIN OLLUT???
Tällaisia ihmisiä on usein loukattu ja mitätöity paljon lapsina tai jossain tärkeässä kehitysvaiheessa. Loukkaukset ovat silloin olleet isoja ja menneet syvälle, todennäköisesti tulleet joltain ennalta arvaamattomalta taholta, johon on luotettu - ja nyt he suojelevat itseään vastaavan toistumiselta.
Kannattaa ajatella, että se on sen ihmisen heikkous. Kaikilla meillä on vikamme.
Vierailija kirjoitti:
Huono itsetunto. Voi olla vaikka oppimisvaikeuksia, sosiaalista jännittämistä taustalla ja kun on jo valmiiksi epävarma itsestään, tuollainen kommentti otetaan todella voimakkaasti. Hänen kannattaisi alkaa kommunikoida omista epävarmuuksistaan etukäteen ja hakeutua sellaisten ihmisten seuraan, jotka ovat tukevia ja myötäeläviä. Yksi keino tuollaisen kommentin vastaanottamisessa on myös huumori. Tuossa tilanteessa olisi voinut kaverin kommentin vetää överiksi heittämällä itsestään jotain läppää tyyliin "Tosiaan tuntuu kuin olisin joku marsilainen ekaa kertaa maapallolla".
Omista epävarmuuksista voi kommunikoida vain silloin kun on varma, että vastapuoli on hyväntahtoinen tai että itse kestää hyökkäyksen myös niitä omia heikkouksia vastaan. Koska ihan liian monet käyttävät tuollaista heikkouden tunnustusta sinua vastaan ja iskevät juuri siihen heikkoon kohtaan.
En tiedä, mutta kyllä minuakin ärsyttää joidenkin ihmisten paremmin tietäminen, vinoilu, nolaaminen, itsensä korostaminen jne. Sellainen arvostelu "hähhähhää, huomaa kyllä, että et tiedä". Jotkut tekee tätäkin.
No, enpä tiedä loukkaannunko helposti, mutta jatkuva käyttämäni automerkin mollaaminen tuntuu oudolta. Hänen autossaan ei koskaan ole mitään vikaa. Ilmeisesti ei tarvitse käyttää edes huollossa. On se niin hyvä!
Kai nyt auto valitaan perheen koon ja käyttötarkoituksen mukaan. Pelkkää kaupunkiajoa, pidempiä mökkireissuja, harrastukset, ulkomaanreissuja yms...
En ole lähtenyt kisaan mukaan, mutta ehkä seuraavalla kerralla pyydän perustelut. Varmaan suuttuu? ?
Mun äiti on vähän tuollainen. Hän jaksaa vieläkin kertoa tarinaa siitä, että oli ollut menossa luovuttamaan verta, mutta hemoglobiini oli niin alhainen, ettei ollut päässyt luovuttamaan. Sairaanhoitaja oli asiaa jotenkin ihmetellyt ja kysynyt, onko hänellä ollut jotakin ylimääräisiä vuotoja tms.
Äitini oli tästä niin loukkaantunut (siitä, ettei hänen verensä "kelvannut" luovutukseen ja siitä, että sairaanhoitaja "uteli" tuollaisia asioita!), että ei enää koskaan käynyt luovuttamassa verta. Ja todella tuohtuneena ja loukkaantuneena kertoi asiasta kaikille.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta kyllä minuakin ärsyttää joidenkin ihmisten paremmin tietäminen, vinoilu, nolaaminen, itsensä korostaminen jne. Sellainen arvostelu "hähhähhää, huomaa kyllä, että et tiedä". Jotkut tekee tätäkin.
Joo sama. Itse pysyn tiukasti asialinjalla ja odotan samaa muilta. Nämä sivulauseessa tölvijät mainostavat yleensä itseään niin sydämellisinä. Sellaisista feikeistä ihmisistä nousee ihokarvat pystyyn. Arvostan aitoutta.
Huono itsetunto. Voi olla vaikka oppimisvaikeuksia, sosiaalista jännittämistä taustalla ja kun on jo valmiiksi epävarma itsestään, tuollainen kommentti otetaan todella voimakkaasti. Hänen kannattaisi alkaa kommunikoida omista epävarmuuksistaan etukäteen ja hakeutua sellaisten ihmisten seuraan, jotka ovat tukevia ja myötäeläviä. Yksi keino tuollaisen kommentin vastaanottamisessa on myös huumori. Tuossa tilanteessa olisi voinut kaverin kommentin vetää överiksi heittämällä itsestään jotain läppää tyyliin "Tosiaan tuntuu kuin olisin joku marsilainen ekaa kertaa maapallolla".