Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eivät kaikki työväenluokkaiset unelmoi pääsystä keskiluokkaan vaikka niin luullaan

Vierailija
24.10.2024 |

Itse kuulun tähän ihmisryhmään. Olen kasvanut lähiöissä ja tulen ihan rehdistä wt-perheestä. Koko lapsuusajan vallalla oli käsitys että tietysti lapset haluaa johonkin ''parempiin'' töihin ja asumaan ''paremmille'' asuinalueille. Kokeilinkin jonkinlaista keskiluokkaista elämää hetken, mutta en kerta kaikkiaan sopeudu sinne ''paremmalle'' asuinalueelle ja niiden ihmisten joukkoon. Olin aivan uskomattoman onneton ja kaipasin vaan sinne lähiöön kaltaisteni seuraan. Sisimmässäni olen mikä olen eikä se tule muuttumaan.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinut voi ottaa pois lähiöstä, muttei lähiötä sinusta?

Vierailija
2/9 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Parhaat ystävät löytää kaltaisistaan ja on tärkeä tuntea kuuluvansa joukkoon.  Ja työväenluokka elää nykyään ihan hyvää elämää, ei enää tarvitse elintason takia pyristellä irti. Siinä olet kyllä väärässä jos samaistat wt-perheet ja työväenluokan, ei työväenluokka siihen porukkaan kuulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko suomalainen keskiluokka nyt on muutenkin vitsi. Kaupungistuminen tapahtui Suomessa huomattavan paljon myöhemmin kuin muualla ja se näkyy vahvasti edelleen.

Yhä vaan keskiluokka lähinnä larppaa sitä kaupunkielämää grillaamalla jossain okt-lähiössä, haikaillen samalla jatkuvasti jonnekin landelle mökkeilemään. Ei kiinnosta kulttuuri tai mikään muukaan, mikä tekee kaupungista kaupungin. Sitä samaa heteronormatiivista arkea vaan päivästä toiseen.

Vierailija
4/9 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Parhaat ystävät löytää kaltaisistaan ja on tärkeä tuntea kuuluvansa joukkoon.  Ja työväenluokka elää nykyään ihan hyvää elämää, ei enää tarvitse elintason takia pyristellä irti. Siinä olet kyllä väärässä jos samaistat wt-perheet ja työväenluokan, ei työväenluokka siihen porukkaan kuulu.

Juuri näin. WT on enemmän vetelä elämänasenne ja tietty maun ja käytöstapojen puute. Enemmän jotkut instababet kuin työväenihmiset.

Vierailija
5/9 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työväenluokkaa, mutta en ole elänyt lähiössä WT-elämää. Ei nämä asiat liity mitenkään toisiinsa. Lapsuudenkoti oli ihan hyvällä alueella kaupungin keskustassa ja ainoa sisarus kun nykyään elää lähiössä on akateeminen veli, työväenluokkaiset siskot ja minä asumme kaikki keskustassa.

Vierailija
6/9 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoinen luulo, josta en ole kohtuullisen pitkän ja vaiherikkaan elämäni aikana ole kuullutkaan.

Ehkä syynä on se, että Suomi ei ole sellainen luokkayhteiskunta, jossa sosiaaliluokalla olisi jotain todellista merkitystä. Eikä ensinkään ole mitään merkittävää eroa "työväenluokalla" ja keskiluokalla, kun sekä tulot, koulutus, harrastukset että asuinalue voivat olla täsmälleen samat.

Liittyykö kaupungistuminen jotenkin keskiluokkaan, eli eikö maalla asuva voi olla keskiluokkaan kuuluva?

Vierailija
7/9 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä WT?

Vierailija
8/9 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö porvarilliset arvot ja keskiluokka ole synonyymi. Maaseudun kartanoasuminen ei ole oikein suomalainen ilmiö. Tai oli varmaan joskus 10O v sitten.

Vierailija
9/9 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keskiluokka vs työväenluokka" on aika uusi asia.

Esimerkiksi omassa nuoruudessani - ja olen nelikymppinen - ne olivat sama asia.

Joskus kasarin loppupuolella tuo alkoi eriytymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan