Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hampaista on tullut minulle ihan kamala pakkomielle. Ne eivät ole ikinä olleet rumat, ja no ehkä vähän valehtelin, ainahan ne ovat...

Vierailija
20.10.2024 |

...olleet minulle "ongelma." Hammaslääkärissä on sanottu, että ihan siistiltä näyttää. Yllätyin sydänjuuriani myöten tästä kommentista.

Minulla on oksenteluongelmaa. Refluksia, migreeniä. Nykyään en oksentele enää migreenin takia, mutta refluksin takia herään joskus yöllä (tai milloin nyt nukunkaan) siihen, että oksennus on kurkussa. Siis kirjaimellisesti. Heti ensimmäinen ajatukseni tällöin on "ei hemmetti, hampaat kärsivät :("

En jaksa selittää kaikkea, on vähän jouduttu korjailemaan, eroosiota sun muuta. Nyt pitäisi laitattaa pariin hampaaseen kuoret eroosion takia. Refluksilääkkeet on ymmärtääkseni tarkoitettu lyhytaikaiseksi avuksi, mutta kun minä tarvitsisin pitkäaikaisen avun. Sekin siinä on, että kun en ikinä tiedä mikä määrä syömistä aiheuttaa närästyksen ja oksennuksen tulemisen suuhun. Voi olla pitkiä aikoja ettei ole mitään ongelmaa, sitten se tulee taas. Olen niin turhautunut ja v*ttuuntunut.

Hampaideni kunto pyörii jatkuvasti mielessäni. Tarkastuksessa olen käynyt tämän kuun alussa. Sitä ennen vuotta aiemmin. Minulle on määritetty väliksi kaksi vuotta, mutta halusin mennä aiemmin. Tosin se hammaslääkäriasema oli aivan p e r s e e s t ä ja hammaslääkäri epäpätevä.

Minulla on paljon tukkaa ja aina ollut hyvä iho. Tajuan, että jos minulla ei olisi tätä hammasjuttua, se juttu olisi jokin muu. Olisi aknea tai tosi ohut tukka. Vähän niin kuin se, että jollekin tulee herkästi reikiä muttei hammaskiveä, ja jollekin tulee aina hammaskiveä muttei ikinä reikiä. Aina se ongelma on jossain. Minulla se voisi olla vaikka huono iho, mutta ei ole.

Miten ihmeessä pystyisin ajattelemaan jotain muutakin kuin hampaitani koko ajan?? Tämä on niin raskasta, kamala pakkomielle. Ihan turha vähätellä, minulle kokonaisvaltainen hyvinvointi on tärkeää ja samoin luonnollisuus. Ehkä suurin ongelma onkin se, että en pysty pitämään hampaitani 100 % luomuina, koska niitä täytyy korjailla. Se on minulle iso ongelma, koska ihannoin luonnollisuutta ja aitoutta.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/6 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ongelma oikein muita ihmisiä jaksa kiinnostaa mutta toivottavasti saat hammaslääkäristä avun ja myös refluksiisi hoitoa ettei se vaivaa. Sängynpäätyä kannattaa nostaa pään puolelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko mennä yleislääkärille tai gastroenterologille refluksiasiassa? Siihenhän on myös leikkaus olemassa, mutta monet saa avun myös elintapahoidosta ja siitä, että löytyy oikea lääke oikealla annoksella oikeanlaisina kuureina. Toivotaan, että hammasasiat painuu mielessä pikkuhiljaa taka-alalle. Voisiko siinä auttaa jos yrittäisit jotenkin käsitellä perfektionistisia piirteitäsi? Esim. netistä löytyy nykyään paljon vinkkejä tuollaiseen. 

Vierailija
4/6 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko mennä yleislääkärille tai gastroenterologille refluksiasiassa? Siihenhän on myös leikkaus olemassa, mutta monet saa avun myös elintapahoidosta ja siitä, että löytyy oikea lääke oikealla annoksella oikeanlaisina kuureina. Toivotaan, että hammasasiat painuu mielessä pikkuhiljaa taka-alalle. Voisiko siinä auttaa jos yrittäisit jotenkin käsitellä perfektionistisia piirteitäsi? Esim. netistä löytyy nykyään paljon vinkkejä tuollaiseen. 

Perfektionisti todellakin olen. Minulla on sellainen iänikuinen pelko, että syömällä monia lääkkeitä edesautan näitä "ongelmia." Lainausmerkeissä siksi, että eivät hampaani ole kamalat ja järkyttävät ja rumat ja ties mitä, vaan enemmänkin kyse on siitä, etten kestä pienintäkään epäkohtaa niiden suhteen. Jotkut lääkkeethän vaikuttavat hampaidenkin kuntoon (negatiivisesti.) Jatkan.

Vierailija
5/6 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin pelkään, että jättämällä lääkkeet hankkimatta edesautan silloinkin "ongelmia." Eli tein niin tai näin niin aina koen tekeväni väärin, ja stressaan itseni uuvuksiin. Tähän mennessä olen aina huuhdellut suun hampaiden pesun jälkeen, koska siitä on tullut kivan raikas olo. Olen tietoinen, että hammastahna pitäisi sylkäistä pois huuhtelematta. Tästäkin olen kehittänyt ongelman. "Jos olisin aina vain sylkäissyt hammastahnan pois ilman huuhtelua, olisin varmaan välttynyt siltä, tältä ja tuolta asialta." Huoh.

Vierailija
6/6 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi sinne lääkäriin tosiaan mennä, vaikkakin yritän aina vältellä yleislääkäriä. Jotenkin ahdistavia paikkoja. Hammaslääkäriä taas en välttele, päinvastoin kävisin mielelläni vaikka 2 kk välein, jos se ei maksaisi maltaita. Eihän siinä mitään järkeä olisi, mutta pointtina on se, että haluaisin jatkuvasti varmistelua siitä  että hampaani eivät ole kamalassa kunnossa ammattilaisen mielestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän