Kun menen töihin, enkä vie lastani kunnalliseen hoitoon
vaan ystäväni hoitaa lastani, niin saako silloin kodinhoitotukea?
Jos ei niin laitanko vain itseni tai mieheni lapsen hoitajaksi tukihakemukseen?
Kommentit (9)
Kaverini jää itse hoitamaan omaa saman ikäistä lastaan ja saa kodinhoitotuen. Jos tuki maksetaan suoraan kaverilleni niin vaikuttaako se jotenkin hänen omaan tukeensa?
Miten vanhempi saa työssä käymisestä tukea ja hoitaja jää sitä vaille??
Jossain kohtaa olet ymmärtäny väärin. Sen tuen saa se joka lasta hoitaa. Ei lapsen vanhempi.
Tsekkaa löytyykö Kelan sivuilta tietoa, samoin kaupunkisi kotisivuilla saattaa olla tietoa?
Vierailija:
Miten vanhempi saa työssä käymisestä tukea ja hoitaja jää sitä vaille??
ELLEI ALLE 3V LAPSI OLE KUNNALLISESSA PÄIVÄHOIDOSSA HÄNESTÄ SAA KOTIHOIDONTUKEA TAI YKSITYISEN HOIDON TUKEAJossain kohtaa olet ymmärtäny väärin. Sen tuen saa se joka lasta hoitaa. Ei lapsen vanhempi.
KOTIHOIDONTUEN SAA LAPSEN VANHEMPI, YKSITYISEN HOIDON TUEN HOITAJATsekkaa löytyykö Kelan sivuilta tietoa, samoin kaupunkisi kotisivuilla saattaa olla tietoa?
Kyllä se vanhemmille maksetaan. Vanhemmat sitten varmaankin luonnollisesti maksavat tälle ystävälleen sopimuksensa mukaan. Meillä mummi hoitaa lasta ja kyllä kotihoidontuki tupsahtaa omalle tililleni.
Jos palkkaa hoitajan yks hoidon tuella, kela maksaa sekä yksitysen hoidon tuen että mahdollisen kuntalisän suoraan hoitajalle.
Toinen vaihtoehto on sitten se, ettei hae yksityisenhoidon tukea, vaan saa sitä kotihoidon tukea, joka siis todellakin maksetaan vanhemmille.
2. jos valitset kotihoidontuen, se maksetaan sinun tilillesi, ja te teette oman sopimuksenne ystäväsi maksusta. Jos otat yksityisen hoidon tuen, se maksetaan suoraan ystävällesi, ja silloinkin mietitte, maksatteko ystävällesi vielä jotain lisää.
Hain kotihoidontukea, johon ilmoitin hoitajaksi ystäväni. Kela maksoi tuen minulle ja minä sitten edelleen ystävälleni. Työsuhteeni oli lyhyt, muutaman kuukauden, muuten ystäväni olisi pitänyt ilmottautua verovelvolliseksi tms, jos olisin hakenut yksityisen hoidon tukea. Näin selittivät Kelasta, kun asiaa kysyin.
Voit saada joko kotihoidontukea tai yksityisen hoidon tukea (joka maksetaan hoitajalle)