Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset pois ruotsinkielisestä ohjelmasta

Vierailija
07.10.2024 |

Iltalehti uutisoi some-mielipiteistä, jotka koskevat ruotsinkielisen Efter nio -ohjelman suomenkielisiä osallistujia. Kommenttien mukaan suomalaiset kokonaan pois ohjelmasta. Mitä mieltä asiasta? Minä aloitan: ruotsalaiset pois suomenkielisistä ohjelmista.

https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/fef3fd39-868b-4d25-938d-0ff56b8…

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen kommentti, koska luulisi suurimman osa ohjelman vieraista olevan suomalaisia. Osa voi puhua kotikielenään suomea ja osa ruotsia.

Vierailija
2/19 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsalaiset pois Suomesta! Menkää kotiin Ruotsiin.

Luuletko että ruotsalaiset huolisivat heitä takaisin? Eivät he ole ruotsalaisia, vaan esi-isistään vieraantuneita ja menneisyyden valtarakenteisiin jämähtäneitä jäänteitä. Esimerkiksi kukaan oikea ruotsalainen ei vaadi, että suomalaiset opiskelisivat heidän kieltään pakolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Greta typerine kommentteineen voisi painua vi ttuun tästä maasta. Onkohan mun suomenruotsalaiset tutut selän takana ku sipäitä..?

Vierailija
4/19 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se on sitä parempaa rasismia kun se kohdistuu suomen kantaväestöön.

Ja, det är mycket bra rasism.

- RKP-

RKP pois hallituksesta. Se on siellä vieläpä aina. 

Vierailija
5/19 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

RKP on selvästikin konsultoinut Uppsalan rotubiologian tutkimuslaitosta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Rotubiologian_tutkimuslaitos

Vierailija
6/19 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, nytkö ne ruotsinkieliset eivät olekaan enää suomalaisia, kun kerran vaativat suomalaisia pois ohjelmasta?

Vierailija
7/19 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evvk!

Vierailija
8/19 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyynel..

Vierailija
9/19 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katso näitä ohjelmia. Ihan sama onko joku ohjelma ruotsinkielinen kokonaan vai suomenkielinen kokonaan.

Vierailija
10/19 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että ruotsinkielisissä ohjelmissa ei tulisi olla suomenkielisiä mukana. Poikkeus, jos on täysin sujuva ruotsi. Suomenkieliset ja ruotsinkieliset Suomessa ovat aivan erilaisia ihmisiä. Ruotsinkielisten ohjelmat ovat miellyttävämpiä katsella ja kuunnella, jotenkin keveämpiä. Suomalainen siinä joukossa tuo heti jonkun suomi-iskelmän mollituntemukset mieleen. Pidetään vaan erillään. Jos jollain nyt nousee savua sieraimista, ymmärtää hän varmaan mitä tarkoitan. 

Vierailija
11/19 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa pitäisi varmaan järjestää uudet presidentinvaalit? Suomen nykyisen presidentin äidinkieli kun sattuu olemaan ruotsi.

Vierailija
12/19 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole ruotsinkieltä vaan ralliruotsia.

Vierailija
13/19 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen kommentti, koska luulisi suurimman osa ohjelman vieraista olevan suomalaisia. Osa voi puhua kotikielenään suomea ja osa ruotsia.

Varmaan käännösvirhe kyseessä. "Svenska" ja "finska" kun voivat tarkoittaa sekä ruotsalaista ja suomalaista että ruotsin ja suomen kieltä.

Vierailija
14/19 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Många av er brukar alltid bli väldigt glada då man skriver på svenska på denna spalt där det är tillåtet.

Vierailija
15/19 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa pitäisi varmaan järjestää uudet presidentinvaalit? Suomen nykyisen presidentin äidinkieli kun sattuu olemaan ruotsi.

Ei ole. se on Stubbin isänkieli, Stubbin äiti oli suomenkielinen. Stubb on itse aidosti kaksikielinen.

Vierailija
16/19 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. se on Stubbin isänkieli, Stubbin äiti oli suomenkielinen. Stubb on itse aidosti kaksikielinen.

Aika monella suomenruotsalaisella julkkiksella on toinen vanhemmista suomenkielinen. Ja vaikka olisivat molemmat vanhemmat ruotsinkielisiä, niin miksi heidän pitäisi muuttaa Ruotsiin pelkän äidinkielen perusteella, kun ovat syntyneet ja asuneet Suomessa koko elämänsä?

Vierailija
17/19 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
18/19 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella suomenruotsalaisella julkkiksella on toinen vanhemmista suomenkielinen. Ja vaikka olisivat molemmat vanhemmat ruotsinkielisiä, niin miksi heidän pitäisi muuttaa Ruotsiin pelkän äidinkielen perusteella, kun ovat syntyneet ja asuneet Suomessa koko elämänsä?

Stubb on itse sanonut, ettei koe itseään suomenruotsalaiseksi tai suomenkieliseksi, vaan nimenomaan kaksikieliseksi. Eiköhän hän osaa itse parhaiten määritellä oman kieli-identiteettinsä.

Vierailija
19/19 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut on taas pahoittanut mielensä Tyhjästä, vaikka itse eivät viitsi opetella mitään kieliä.

On tässä sympatiat aika vahvasti svenskt talande folkin puolella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän