Onko tällainen tyhmää vai järkevää rahankäyttöä?
Minulla on tarpeena mm. uusia silmälasit (1000e), hankkia uusia vaatteita (300e), uudet lakanat (150e), harrastustarvike (2000e), sähköpyörä kiinnostaisi (1500e), mökille pientä remppaa (3000e) ym ym.
Minulla olisi varaa hankkia nuo kaikki vaikka heti, pitäisi vain lunastaa rahastoja. Säästötilillä on 3000e ja rahastoissa/osakkeissa 50k. Mutta en koske sijoituksiin. Välillä mietin olenko ihan tyhmä, kun en nauti rahoistani. Pienituloinen kaveri ostaa mitä mieli tekee ja saa sen uuden kameran heti. En tiedä ostaako luotolla vai miten sen tekee.
Minä säästän ensin ja käytän vain sen mihin tuloni riittää, sääsöihin en koske kuin äärimmäisessä hädässä.
Kommentit (20)
No en kyllä laittaisi tuosta vaan tonneja haisemaan jos on 50k sijoituksissa. Tällaisena aikana kannattaa pitää tallessa hyvä summa. Hommaa pakolliset + 1 hupijuttu, muut hupijutut voinee odottaa vaikka ensi vuoteen.
Itselläni on rahaa tilillä, mutta silti minulla on nyt erikseen silmälaseihin ja jouluun säästäminen menossa. Ei ne säästöt pysy ilman säästämistä.
Ei tonnilla saa sen parempia laseja kuin 500 eurolla, vaikka onkin ihan järkevä sijoitus.
Vaatteet ok jos edelliset ihan oikeasti rikki.
Lakanoihin en laittaisi ikinä tuollaisia summia kun jollain vitosella saa ihan saman tuotteen.
Harrasteet ok kunhan ei sorru välineharrastukseen.
Sähköpyörä on vain haitaksi - vie virtaa - laskee kuntoa - pitää lukita hankalasti - nostaa painoa...
Mökkirempoista sen verran, että kunhan työt tekee itse niin materiaalien tilaus ok.
Hautaanko niitä rahoja jemmataan? Kohtuus kaikessa. Enemmän kysyisin itseltäni, miksi minun tarvitsee ostaa tonnin silmälasit.
Vierailija kirjoitti:
Hautaanko niitä rahoja jemmataan? Kohtuus kaikessa. Enemmän kysyisin itseltäni, miksi minun tarvitsee ostaa tonnin silmälasit.
Silmälasit maksaa tonnin. Olen tuo laseihin säästäjä ja tiedän, että kaksi tehot tulee. Maksaa paljon.
🤣 Taisi tämän ketjun pointti olla sijoituksilla leijuminen. Noloa...
On minullakin ollut sijoituksia (90 000 €), mutta nyt rahani ovat asunnossa ja odotan parempaa ajankohtaa jatkaa sijoittamista.
Vierailija kirjoitti:
Ei tonnilla saa sen parempia laseja kuin 500 eurolla, vaikka onkin ihan järkevä sijoitus.
Vaatteet ok jos edelliset ihan oikeasti rikki.
Lakanoihin en laittaisi ikinä tuollaisia summia kun jollain vitosella saa ihan saman tuotteen.
Harrasteet ok kunhan ei sorru välineharrastukseen.
Sähköpyörä on vain haitaksi - vie virtaa - laskee kuntoa - pitää lukita hankalasti - nostaa painoa...
Mökkirempoista sen verran, että kunhan työt tekee itse niin materiaalien tilaus ok.
5 e lakanat aika retkut,mistä edes saa. joka paikka pölyä vaan ja lahoo kohta. meilläkin huippulakanoita,kestänyt 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
🤣 Taisi tämän ketjun pointti olla sijoituksilla leijuminen. Noloa...
On minullakin ollut sijoituksia (90 000 €), mutta nyt rahani ovat asunnossa ja odotan parempaa ajankohtaa jatkaa sijoittamista.
totta, kunhan tyyppi esittelee. ei normin tarvi täällä kysellä jos oikeasti on rahaa säästössä, silloinhan pitäisi olla fiksu jos saanut säästöön jotain.
Aloittaisin ehkä niistä tärkeimmistä esim. alkaisin suunnitella vielä lisää sitä mökkiremppaa ja aloittaisin keväällä sen, niin samalla ehkä saisit osan summasta jo säästettyä..
Silmälasit hankkisin heti.
Muiden osalta vielä katselisin ja vertailisin, ehkä osan vaatteista ja lakanat hommaisin. Muuten antaisin olla/harkitsisin.
Jättäisin muuta harkintaan, mahdollisesti lainaisin vielä tai vuokraisin. Tuumailisin, olisiko se oikeasti tarve tai sellainen mitä ilman pystyisin elämään.
No tonnin saa sijoituksia nostaa ilman veroja, nostaisin sen vielä tänä vuonna ja ostaisin ne lasit. Säästöillä sitten muita tarpeellisia juttuja, esimerkiksi niitä vaatteita.
Tuntuisi todella hölmöltä ostaa vitosen lakanat, vaikka mulla olis hyvin varaa ostaa kunnolliset ja kivat. Jo vähän kulahtaneet vien mökille. Ja mun silmälasit tosiaan maksaa sen tonnin kun on monitehot ja hajataittoa.
Asunnostakin on lainaa jäljellä, se sama 50k mitä on jemmassa. Jos sairastun tai jään työttömäksi, pystyn kuittaamaan loppulainan kerralla pois.
Olen jotenkin yltiövarovainen rahan suhteen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi todella hölmöltä ostaa vitosen lakanat, vaikka mulla olis hyvin varaa ostaa kunnolliset ja kivat. Jo vähän kulahtaneet vien mökille. Ja mun silmälasit tosiaan maksaa sen tonnin kun on monitehot ja hajataittoa.
Asunnostakin on lainaa jäljellä, se sama 50k mitä on jemmassa. Jos sairastun tai jään työttömäksi, pystyn kuittaamaan loppulainan kerralla pois.
Olen jotenkin yltiövarovainen rahan suhteen.
Ap
No kuule retardi kun minulla on elämäni aikana ollut useita tilanteita, että olen saanut isomman summan rahaa kerralla. Voin ihan lähteä sinulle luettelemaan: täysi-ikäisenä sain henkivakuutuskorvauksen omasta vakuutuksestani. Taisi olla kuutisen tonnia.
Perintö 90 000 € osakkeissa, osakeasunto ja taas kuutisen tonnia jotain rahaa siinä samassa.
Myöhemmin perintö 2.0, en kerro tarkkaa summaa mutta yli kymppitonni, alle 30 000 €.
Tässä välissä vuosien mittaan veronpalautuksia, kerralla viitisen tonnia ja saattanut olla jotain pienempiäkin summia. Sekä myös isompia.
Nyt olen pian saamassa lisää rahaa, en kerro miksi, mutta liittyy tavallaan korvauksiin. Ei ole virallista vielä, odotan päätöstä.
Silti olen aina ollut tietyllä tapaa pihistelevä. En ostele kymmentä eri tuotetta, jos yksi tai kaksi ajaa saman asian. En osta jatkuvasti ravintolaruokaa, koska yhden annoksen hinnalla saa "paljon" tavaraa kaupasta. Jne.
Silmälasit ostaisin saman tien, jos mahdollisuus kerran on. Se on kuitenkin niin elämänlaatuun vaikuttava asia.
Tonnilla saa Turkista kahdet lasit ja kahden viikon reissun päälle.
Sellaista rahaa ei kannata sijoittaa, jota tarvitsee.Sinä tarvitset nyt mm. uusia silmälasit (1000e), hankkia uusia vaatteita (300e), uudet lakanat (150e), harrastustarvike (2000e), sähköpyörä kiinnostaisi (1500e), mökille pientä remppaa (3000e) ym ym.
Vierailija kirjoitti:
Tonnilla saa Turkista kahdet lasit ja kahden viikon reissun päälle.
Kuka hemmetti haluaa matkustaa Turkkiin?
Itse säästän ensin, enkä osta kaikkia kerralla. Mökin rempan jättäisin keväälle. Silmälasit on aika tärkeä hankinta. Kuntopyörän jättäisin vielä mietintään - tuleeko sitä oikeasti käytettyä. Uudet lakanat hommaisin vaikka jouluksi. Ostos kerrallaan. Joka kuukausi jotain, ellei muuta niin muutama satanen säästöön eikä kaikkia menoja sijoitukista.
Sähköpyörä - ei kuntopyörä. (sorry)
Vierailija kirjoitti:
Silmälasit ostaisin saman tien, jos mahdollisuus kerran on. Se on kuitenkin niin elämänlaatuun vaikuttava asia.
Ostin uudet kesällä kun olin ulkomailla ja kukkaroni kiittää 🤗
Mainitsemasi summat ( 3000€ ja 50k) ovat niin pieniä summia, joten tarkkana saat varmasti olla, mihin rahojasi laitat. Jonkin verran säästöjä on syytä olla, koskaan kun ei voi tietää, mitä huominen tuo tullessaan.