Työnhaku on oikeesti haastavaa
Itse en ole työtön. Olen IT-alalla asiantuntija tehtävissä. Koen saavani riittävää palkkaa, ja jos töitä hakee, lähes aina pääsee haastatteluun ja yleensä tulisi valituksikin. Sama näyttää olevan muutaman kaverillani, jotka ovat koulutukseltaan ja kokemukseltaan rakennesuunnittelun DI -tehtävissä.
Sitten oon katsonut muutaman tuttuni työnhakua. Joku lähettää 30 hakemusta viikossa. On tehnyt CV:n todella hienoksi, graariseksi taideteokseksi, joka on erittäin selkeä. Hänet kusutaan jonkinlaiseen haastatteluun ehkä kerran puolessa vuodessa- Toinen hakee myös viikottain 1-4 työpaikkaa, vaikka onkin vakivirassa tällä hetkellä - mutta YT-neuvottelut lähestyvät. Hän hakee valtiolle, HUSsille, yksityisille jne. Hänkin saa haastattelukutsun ehkä kerran puolessa vuodessa. Yleensä lopputulos on, ettei tullut niiden 100-200 hakijan joukosta valituksi. Joskus työnantaja tarjoaa työtä niin monta sataa euroa huonommalla palkalla, ettei ole mitään järkeä vaihtaa nykyisestä työstä (ja en ihmettelisi, jos kukaan ei ottaisi sillä palkalla kyseistä työtä vastaan!)
Vaikka itse olen onnellisessa ja hyvässä tilanteessa, niin kyllä jotenkin on raastavaa katsoa, kuinka vaativaksi maailma on mennyt. Työntekijälle tarjotaan töitä, jossa ei ole etätyömahdollisuutta, et saa osallistua koulutuksiin, työolosuhteet on perseestä, emme panosta ergonomiaan, ja tervetuloa töihin orjapalkalla jos tulet sadan työntekijän joukosta valituksi. Ja tämän yhden tuttavani, joka on vakivirassa, esihenkilön johtaminen on niin käsittämätöntä, että ymmärrän varsin hyvin, miksi etsii ahkerasti jotain toista työpaikkaa!!
Tietysti kouluttautuminen eri alalle voisi auttaa ja avata uusia oloja.. se onkin sitten hieman eri juttu, että mistä aikaa ja rahaa kouluttautua, kun pitää kuitenkin laskut maksaa, joten pakko käydä töissä.