Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdellä vai kahdella a:lla?? Mielipiteitänne kaipailen...

11.02.2007 |

Hei! Odotamme ilmeisesti tyttövauvaa. Sekä tyttöjen että poikien nimiä olemme mietiskelleen.

Olen ihastunut Saga tytön nimeen mutta epäröin onko nimi kauniimpi/parempi kirjoitettuna yhdellä a:lla Saga vai Saaga? Sukunimi on tyypillinen suomalainen nen-päätteinen. Tuosta yhdestä a:sta toisaalta tykkäisin, mutta lausuvatko ihmiset sen sitten lyhyenä Saga?? Lausuttuna mun mielestä on paljon kauniimpi Saaga kahdella aalla. Tällaisia mielessä. Kiitos mielipiteistänne!!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin, jos nimen Saga näkisin jossain niin sanoisin sen myös yhdellä A:lla. Jos ei siis olisi mahdollisuutta kysyä nimen omistajalta tai vanhemmilta.

2/11 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu poikkeus siis tuo Saga, mutta jos et halua nimeä ruveta " selittelemään" niin kannattaa ehkä laittaa Saaga :o)!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/11 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat nimet luen kuten kirjoitetaan, esim Nina tai Alisa. Mutta g-kirjaimen sisällään pitävät ovat poikkeus, taidan lukea ne aina pitkällä vokaalilla, vaikka kirjoitusasu olisi lyhyt, ainakin nyt kun mietin esim juuri Saga (' saaga' ), Vega (' veega' ), Hugo (' huugo' ).

Itse tykkään, että Saga näyttää nätimmältä kirjoitettuna, eikä ole mielestäni -nen loppuisen sukunimen kanssa liian eksoottinen tässä carmenmäkisten maassa ;o) Sitäpaitsi, tyttöhän voi ottaa miehensä sukunimen naimisiin mennessään ja hänestä voi tulla vaikkapa Saga Sanchez isona!

Vierailija
4/11 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saga ymmärtääkseni tulee ruotsin satua tarkoittavasta sanasta ja siksipä pitäisin sen merkitysnimenä muodossaan, ilman " suomentamista" venyttämällä.

Saga näyttää kauniimmalta kirjoitettuna ja minä ainakin sen lausuisin pitkänä joka tapauksessa, vaikka yleensä pysyn minäkin-lausutaan kuten kirjoitetaan- kannalla.

Vierailija
5/11 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saagahan on myös merkitysnimi, suomenkielinen sana. Minusta Saga on ruotsalainen nimi (lausun sen ' saaga' ), joten Saaga sopii paremmin suomalaiselle ja suomenkieliselle.

Vierailija
6/11 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti. Ja jos lausutaan " Saaga" niin minusta on selvempää myös kirjoittaa kahdella aalla.

Vierailija
7/11 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitusasulla ei taida tässä tapauksessa olla suurta merkitystä, mutta silti kirjoittaisin sen ehkä mieluummin suomalaisittain, Saaga.

Vierailija
8/11 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin harkitsen Saga-nimeä toiselle lapsellemme, jos sattuu tyttö tulemaan ;) Isosisko on Elsa..

Minä valitsisin Sagan yhdellä a:lla, meillä tosin vaikuttaa sekin että olen itse ruotsinkielinen, ja kahdella a:lla Saaga taas tuntuu vieraalta.

Mutta luulen tosiaan että Saga on sellainen nimi joka aika usein lausutaan " Saaga" kuitenkin, kirjoitusasusta riippumatta..

Vierailija
9/11 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummatkin kirjoitustavat ovat tässä tapauksessa minusta kauniita ja puolustettavissa. ehkä valitsisin kirjoitustavan Saaga, jos sukunimi on selkeästi suomalainen.

Vierailija
10/11 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite laittaisin yhdeää alla, Saga. sekä sanottuna että kirjoitettuna on mun makuuni enemmän kuin Saaga.

Saagasta tulee Saara mieleen aika vahvasti.

kun minä sanon sen Saga ääneen, on siinä kuitenkin se puolitoista A:kirjanta, voi kyllä olla murreperäistäkin..

(aika usein täällä keskisessä suomessa on Heleena, Ireene, kun taas enempi kotikonnuillani etelä- ja itäsuomessa samat on napakasti helena ja irene)

tykkään kovasti nimestä, ja ehdotinkin sitä miehelleni, että nimetään tää meidän vauva Sagaksi jos on tyttö (mun etunimi on Taru, niin olis ollu kiva etunimien yhteinen merkitys)

ei sopinut ukolle, kun sillä on hylly väärällään saga-nimisen bändin levyjä...(pah) =)

-ennis-

Vierailija
11/11 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puoli vuotta tuntenut yhden pienen Saagan ja minusta se nimi tuntuu vieläkin vähän oudolta noin kirjoitettuna.

Eipä taida kommentit auttaa, kun mielipiteet menevät vahvasti ristiin, joten ihan itse joudutte kuitenkin päättämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän