Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mite muut työssäkäyvät toimitte lasten sairastaessa? Sairastodistukset.

09.02.2007 |

Töistä saa olla pois kolme päivää. Mutta taisi olla lapsen äkillisen sairauden takia. Meillä lapsi sairastui tällä viikolla ja hoito saatiin järäjestettyä ilman töistäpoissaoloa. Ensi viikolla hankalatilanne, jos lapsi edelleen sairas. Olisi siis hienoa, jos ensi viikolla voisi olla pois ne 3 päivää. Mutta työnantaja edellyttää todistusta. Ja tk:ssa paperiin taidetaan kirjata taudin alkamisajankohta ja antavatkohan edes sairaslappua, jos tauti ollut päällä jo enempi kuin sen 3 pv. Onko kokemuksia?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

No, tietenkin jos lapsi on sairas ja vaatii kotihoitoa niin saatte sairaslomalapun. Jos kotihoitoon ei ole tarvetta, niin ette saa lappua.

Eihän sillä ole merkitystä milloin tauti on alkanut sen suhteen saatteko lapun vai ette. Lapsen kuntohan sen määrittää.

Vierailija
2/8 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä ainakin pitää olla jo yhdestä päivästä ja vaikka lapsi olisi kuinka pitkään sairaana niin 3 ekan päivän jälkeen menee palkattomaks. Esim. meillä poika oli viikon kuumeessa, olin 1. päivän kotona ja mies 2 seuraavaa ja sitten taas itse olin 2 päivää. No nämä 2 viimestä päivää meni sitten palkattomaksi. En tiedä onko tämä käytäntö kaikissa työpaikoissa, mutta meillä ainakin vakuutusalan työehdoissa lukee tällä tavalla. Todistuksen kyllä sai, mutta eipä siitä palkan kannalta ollut mitään hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos SL-todistuksessa näkyy taudin alkamispäivä niin todennäköisesti menee palkattomaksi sen kolmen päivän jälkeen. Ei siis voi päättää, missä vaiheessa sairautta on sen kolme päivää pois vaan se on oltava taudin alussa... tietysti ainahan on työpaikkoja, jotka joustavat...

Vierailija
4/8 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tre76:

mutta meillä ainakin pitää olla jo yhdestä päivästä ja vaikka lapsi olisi kuinka pitkään sairaana niin 3 ekan päivän jälkeen menee palkattomaks. Esim. meillä poika oli viikon kuumeessa, olin 1. päivän kotona ja mies 2 seuraavaa ja sitten taas itse olin 2 päivää. No nämä 2 viimestä päivää meni sitten palkattomaksi. En tiedä onko tämä käytäntö kaikissa työpaikoissa, mutta meillä ainakin vakuutusalan työehdoissa lukee tällä tavalla. Todistuksen kyllä sai, mutta eipä siitä palkan kannalta ollut mitään hyötyä.

Varmastikin on kovin erilaisia työehtosopimuksia. Meillä minä saan olla lapsen sairauden vuoksi palkallisesti vapaana 3 päivää ja mies saisi olla toiset kolme päivää, jos tarve sairaslomaan jatkuu. (Miksi kirjoitin " saisi olla" niin mies on yrittäjä ja maksaa siis itse itselleen joten... Mutta siis näin hänenkin alan työehtosopimuksen mukaan ainakin meidän tietojemme mukaisesti.)

Vierailija
5/8 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mutta työnantajan ei minkään sopimuksen mukaan tarvi antaa PALKALLISTA lomaa eli palkanmaksu esim. 3 päivän ajan on työnantajan suoma lisäetu. Jota kaikilla ei ole.

Vierailija
6/8 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis tiedän tapauksia, jotka ottavat ensin äidille todistukset vaikka neuvolasta ja äiti on 3 päivää palkallisella vapaalla. Sitten jos tauti jatkuu niin mennäänkin lääkäriin neljäntenä päivänä ja lääkäri kirjoittaa siitä lähtien todistuksen ja isä on 3 päivää palkallisena pois töistä koska lääkärintodistuksessa se sairauden alkamispäivä onkin ollut se 4. oikea sairauspäivä jne. Tämä siis jos vanhemmat ovat eri työpaikoissa kuten yleensä aika usein ovat.

Toimin itse henkilöstöpuolella joten näitä lapsen sairauslomalappuja joudun katselemaan ja tarkistelemaan. Eli jos esim. puoliso on yrittäjä ja töissä kotona eli ei ole toimistoa tms. niin silloinkin katsotaan, että yrittäjä on hoitamassa lasta jos kerran työskentelee kotona. Samoin esim. maanviljelijä on " kotona" koska työskentelee omalla tilallaan. Ihan sama vaikka sinne lähipellolle olis monta kilometriä matkaa tai lehmät olis navetassa lypsettävänä - lapsella on hoitaja kotona (tästä on tapeltu monta kertaa!) jne.

Eli tosiaan se on lapsen hoidon järjestelmiseksi vaikka käytännössä suurin osa on itse hoitamassa sen ajan lasta. En itsekään jättäisi vieraalle hoitajalle sairasta lasta (esim. MLL). Meillä itse saan olla pois palkallisena tuon 3 päivää, mies saa olla 5 päivää. Eri TES meillä.

Niin ja vielä, yleensä se on kolme KALENTERIpäivää eli jos olet pois perjantaina niin maanantai on jo palkaton...

Vierailija
7/8 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika (1v) taisteli juuri elämänsä ensimmäisen korvatulehduksen läpi. Kyllä me joku sairaslomalappu saatiin, mutta en sitä kyllä töihin vienyt. Onneksi, onneksi oma ja myös mieheni firma on sellainen, että pelkkä suullinen ilmoitus esimiehelle riittää. Kukaan ei mitään lappuja kysele eikä päiviä laske -tai no varmasti laskee, jos on viikon poissa. Mutta voimme siis tehdä juuri niin, että minä ja mies vuorottelemme sen 3-4pv kumpikin, jonka saa palkallisena olla, jolloin saamme yhteensä viikon. Ja seuraavalla viikolla voi " laskurin" aloittaa alusta eikä sitä kyseenalaisteta.

Olis kyllä kurja tilanne, jos pitäis tällaisesta(kin)asiasta murehtia. No jaa, toisaalta meillä sitten on kyllä etäyhteydet että niitä töitä tulee puoliteholla tehtyä kyllä näinä " lomapäivinäkin"

Vierailija
8/8 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simasuu:

ja mutta työnantajan ei minkään sopimuksen mukaan tarvi antaa PALKALLISTA lomaa eli palkanmaksu esim. 3 päivän ajan on työnantajan suoma lisäetu. Jota kaikilla ei ole.

17 § Tilapäinen poissaolo

Äkillinen sairaus perheessä

1. Työntekijälle pyritään antamaan mahdollisuus lyhyeen palkattomaan poissaoloon perheessä sattuneen äkillisen sairauden johdosta.

2. Alle 10-vuotiaan lapsen sairastuessa äkillisesti lapsen huoltajalle maksetaan palkka 1¿3 kalenteripäivään sisältyviltä työpäiviltä 16 §:n mukaan jos:

¿ lyhyt poissaolo on välttämätöntä lapsen hoidon järjestämiseksi tai

lapsen hoitamiseksi

¿ työntekijä on viipymättä ilmoittanut poissaolosta ja jos mahdollista

sen kestosta

¿ lapsen sairaudesta on toimitettu lääkärintodistus tai muu

työnantajan hyväksymä selvitys.

Näin sanoo oman alani (kaupan) TES. Eli ei se ole työnantajan päätettävissä, mitä maksaa ja mitä ei. Kyseessä ei siis ole lisäetu.

Kannattaa tarkistaa aina TES' ista, mitkä ovat omat oikeudet.