Päiväkodin pihalla lapsia ilman aikuisia. Kai siitä voi huomauttaa?
En tiedä kuinka yleistä tämä muilla paikkakunnilla on, mutta meidän päiväkodissa on alettu toteuttamaan sellaista tyyliä, että kun lapset lähtevät ulos niin osa lapsista on pihalla ilman aikuisen valvontaa ennen kuin sinne aikuinen tulee.
Hain tänään kahta lastani päiväkodista. Toinen lapsistani roikkui päiväkodin aidalla eikä yhtäkään hoitajaa ollut pihalla. Lapsia oli pihalla yhteensä 6. Menin sisälle, autoin toista lastani pukeutumaan ulkovaatteisiin, etsin toisen lapseni t-paidan ja lelun, ja palasin vielä hakemaan lokerikoilta toisen lapsen piirustuksia.
Koko tänä aikana pihalla ei ollut yhtään hoitajaa. Oiskos tuossa nyt mennyt edes viittä minuuttia, ja yksi hoitaja oli varmaan pukeutumassa, mutta en silti pidä toimintaa oikeanlaisena.
Kysymys kuuluukin, että kai voin sanoa pk:ssa että en halua, että omat lapseni ovat ulkona hetkeäkään ilman hoitajaa. En kyllä soisi kenekään muunkaan lapsen olevan ulkona ilman valvontaa, mutta en kai voi siihen kuitenkaan puuttua.
Olenko vittumainen äiti jos nyt menen sanomaan, että minun muksujani ei saa ulos laittaa ennen kuin siellä on joku aikuinen paikalla?
Kommentit (4)
minäkin sanoisin kyllä tuosta samantien, ei ole oikein että lapste ovat ilman valvontaa. itse kun olin päiväkodissa töissä, yksi hoitaja puki itsensä ensin ja meni ulos ottamaan lapset vastan!
Meilläkin toimii niin, että yksi hoitajista pukeutuu ensin ja odottelee pihalla/auttaa ensimmäiset kanssaan ulos. Yksin ei pihalla ole lapsia -koskaan.
Kyllä heitäkin pidettiin silmällä sisältä, muttei vahdittu joka sekuntti.
Näinhän se on kotonakin ja meillä ainakin ollut jo siinä 4v alkaen ja silloin naapurustossa oli sovittu, että lapset sai liikkua sovittujen pihojen välilläkin, kunhan ilmoittivat lähtönsä.
Ja kun kerran yksi putosi meidän pihalla muurilta ja pahoittelin naapurille, etten ollut katsomassa, niin ilmoitti suoraan, etteivät hekään koko aikaa ole paikalla.
käytäntö tuossa on ja kertoa, ettei se kuulosta sinusta turvalliselta.
Mun lapsen päiviksessä on sellainen tapa, että 5-6 vuotiaat saavat mennä oven ulkopuolelle katokseen odottelemaan, siinä on siis lasiovi ja koko ajan joku hoitaja sen läpi silmäilee (muiden pukemisen lomassa), miten sujuu. Keinuihin tai muualle kauas leikkeihin ei saa lähteä ennenkuin aikuinen tulee. Ja jos joku alkaa riehua, joutuu se takaisin sisälle odottamaan.