Kromosomipoikkeavuus/geenivirhe?
Olen keski-ikäinen nainen ja löysin edesmenneen äitini tavaroista vanhan neuvolakortin. Kortin mukaan minulla on ollut syntyessä molemmissa käsissä kuusi sormea, jotka on poistettu pian syntymän jälkeen. Olen aina huomannut kämmenten ulkosyrjässä pienet kovat patit. Muistan, että lapsena kysyin vanhemmilta niistä, mutta vastausta ei oikein tullut. Lisäksi minulla on erikoiset kasvonpiirteet ja vartalon mittasuhteet ovat aina olleet oudot. Olen tällaisena kuitenkin elänyt ja pärjäillyt. Onko ketään samanlaista? Oletteko saaneet monisormsuudelle tai muille erityispiirteille selitystä?
Kommentit (2)
Kiitos vastauksesta. Missä voin selvittää asiaa? Kun lapseni syntyi, äitini ensimmäinen kysymys oli:"onko sillä kymmenen sormea ja varvasta". Ihmettelin vähän silloin asiaa. Lapseni on terve, mutta samat piirteet näen hänessä selvästi.
Geenivirhe. Meillä jokaisella on näitä lukemattomia, mutta vain osa näkyy selkeästi ulospäin.
Luuston muodostuminen oudoksi (kuten itse kuvaat) vaatii geenivirheen tai useampia jossain merkittävässä geenissä. Voit halutessasi selvittää asiaa vielä näin aikuisena. Geenivirheesi on lähes varmasti periytyvä (koska se näkyy elimistössäsi useissa kohti), mutta periytymisen todennäköisyyttä ei voi ulkonäöstäsi päätellä.