Rattaiden/vaunujen renkaat, selventäkää
Olen siis vanhanaikainen ja uusavuton, kun en ole jaksanut perehtyä noihin nykyvaunuihin, myönnän heti! (Kolmannen kanssa luovii liikaakin, kyllä ekan ja tokan kanssa aikanaan tiesin kaikesta mahdollisesta vauvakamasta kaiken mahdollisen... :-)
Mutta nyt siis käytetyt rattaat alkaa vedellä viimeisiään joten ehkä uusien / toisien käytettyjen osto edessä.
Ilmeisesti mistään ei ainakaan enää uutena saa sellaisia vanhanaikaisia valkoisia peruspyörällisiä rattaita?
Mutta mitä eroa on näillä
- EVA
- ilmakumi
ja mitähän muita niitä olikaan...?? Kertokaa mitkä pyörät on hyviä ja helppokäyttöisiä (ei tartte mennä huoltikselle täyttämään).
Haluaisin rattaisiin mahd. kevyet pyörät (siis normaalit " ulkoilukokoiset" , ei puhuta nyt matkarattaista).
En edes pysty vertailemaan käytettyjen ilmoituksia kun jotkut puhuu jostain eva-pyöristä jne.
Kommentit (6)
Eikös EVA-pyörät ole ilmakennorenkaat?
Ominaisuuksista vielä: pumpattavat renkaat voivat jättää jälkiä lattiohin niinkuin polkupyöränkin kumit. Voivat myös puhjeta kuten polkupyörässä.
Ilmakennorenkaat eivät jätä jälkiä, mutta hiekoitussora uppoaa ja tarttuu paikoin kiinni (=naarmuttaa lattioita). Meillä nämä, kevyet ja huoltovapaat muutoin, isot joten kulkevat maastossakin.
-Eva-renkaat on samanlaiset kuin ne vanhanaikaset peruspyörät, umpikumiset, nykyään vaan mustat väriltään.
-Ilmakumirenkaat on samanlaiset kuin esimerkiksi polkupyörässä, sisärengas joka ilmatäytteinen. Toisiin voidaan ilmaa pumpata polkupyörän pumpulla, toiset vaatii sellasen pumpun millä autonrenkaisiinkin laitetaan ilmaa (auton tai polkupyörän venttiili). Yleensä ovat halkaisijaltaan 30cm, mutta esim. briolla on myös 25cm ilmakumit.
-Ilmakanavapyörät, ontelopyörät, Tubeless pyörät. Näissä siis jonkinlaiset ilmakanavat pyörän kumin sisässä, mutta ei tarvitse ikinä pumpata. Puhkeamattomat. Ovat siis jonkinlainen sekoitus ilmakumien ja umpikumisten parhaista puolista. Painoltaan kevyet.
-Umpikumirenkaat, näitä kai lähinnä esim. avorattaissa.
Toivottavasti en ihan asian vierestä taruillut =) Joku viisaampi voi korjailla jos on paljon virheitä!
[/quote]
Ilmakennot ovat parhaat, jos yksi kenno puhkeaa (esim. naula) niin rengasta voi silti hyvin käyttää. Eli rengas koostuu pienistä kennoista. Ovat tosi hyvät ja kevyet työntää, siis täysin huoltovapaat. Joku mainitsi siitä, että hiekka tarttuu kiinni. Se on varmaan enemmän rengasmateriaalin kuin rengastyypin ongelma. Meillä ei ainakaan Hartaneissa ja Teutonioissa ole moista ongelmaa esiintynyt.
EVA on muovinen rengas, ei ilmakenno- eikä täyskuminen. Tarkistin juuri Brion sivuilta.
-Eva-renkaat: muovinen rengas, ei ilmakenno- eikä täyskuminen.
-Ilmakumirenkaat on samanlaiset kuin esimerkiksi polkupyörässä, sisärengas joka ilmatäytteinen. Toisiin voidaan ilmaa pumpata polkupyörän pumpulla, toiset vaatii sellasen pumpun millä autonrenkaisiinkin laitetaan ilmaa (auton tai polkupyörän venttiili). Yleensä ovat halkaisijaltaan 30cm, mutta esim. briolla on myös 25cm ilmakumit.
-Ilmakanavapyörät, ontelopyörät, Tubeless pyörät. Näissä siis jonkinlaiset ilmakanavat pyörän kumin sisässä, mutta ei tarvitse ikinä pumpata. Puhkeamattomat. Ovat siis jonkinlainen sekoitus ilmakumien ja umpikumisten parhaista puolista. Painoltaan kevyet.
-Umpikumirenkaat, näitä kai lähinnä enää esim. avorattaissa. Samanlaiset kuin ne vanhanaikaiset peruspyörät, umpikumiset, nykyään vaan mustat väriltään.
Nyt siis toivottavasti oikein =)
Itse sain selvityksen, että ilmakenno (kammio) ja EVA rengas ovat aivan sama asia. Solumuovia molemmat. Myyjä näytti halkaistuna pari rengastyyppiä ja samanlaisia olivat EVA ja ilmakammiorengas sisältä. Täysmuovia ja kumia ei ole myynnissä ollut kymmeneen vuoteen kuulemma. Joten taitaa eri merkkien nimitykset mennä kirkaasti sekaisin. Jos ilmakammiorenkaaseen tulee reikä ja sinne menee vettä niin pyörä hajoaa hiljakseen ja sitä ei voi edes paikata.
Olen ehdottomasti ilmakumirenkaiden kannattaja.
Meillä ilmakennorenkaat ovat ihan selvästi kumia, eivät muovia (edes mitään solumuovia). Tämä siis edelliseen kirjoitukseen.
-Eva-renkaat on samanlaiset kuin ne vanhanaikaset peruspyörät, umpikumiset, nykyään vaan mustat väriltään.
-Ilmakumirenkaat on samanlaiset kuin esimerkiksi polkupyörässä, sisärengas joka ilmatäytteinen. Toisiin voidaan ilmaa pumpata polkupyörän pumpulla, toiset vaatii sellasen pumpun millä autonrenkaisiinkin laitetaan ilmaa (auton tai polkupyörän venttiili). Yleensä ovat halkaisijaltaan 30cm, mutta esim. briolla on myös 25cm ilmakumit.
-Ilmakanavapyörät, ontelopyörät, Tubeless pyörät. Näissä siis jonkinlaiset ilmakanavat pyörän kumin sisässä, mutta ei tarvitse ikinä pumpata. Puhkeamattomat. Ovat siis jonkinlainen sekoitus ilmakumien ja umpikumisten parhaista puolista. Painoltaan kevyet.
-Umpikumirenkaat, näitä kai lähinnä esim. avorattaissa.
Toivottavasti en ihan asian vierestä taruillut =) Joku viisaampi voi korjailla jos on paljon virheitä!