Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rautainfuusio kokemuksia

Vierailija
21.08.2024 |

Minulla lähtötilanne hemoglobiini 100 ja ferrit 4. Reilu kk infuusiosta hemoglobiini 109, eli ei juurikaan noussut. Ferritiiniä ei mitata uudestaan, ellen mene yksityiselle. 

Väsynyt olo yhä enkä koe infuusion auttaneen. Harmittaa myös, ettei tuo hemoglobiini sitten noussut enempää. Syön yhä rautaa tässä myös. 

Onko muilla noussut arvot tai jääneet matalahkoksi? Mistähän apua?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on näitä naisten muotijuttuja. Rehellisesti, noilla arvoilla ei merkitystä hyvinvointiin.

Vierailija
2/10 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miula ainakin nousi hyvin. Pidemmällä aika välillä en vielä tiedä. Lähtötilanne oli ferritiini 6 ja hemoglobiini muistaakseni 125.  Pari viikkoa infuusion jälkeen ferritiini 262 ja hemoglobiini 139.  Nyt puoli vuotta myöhemmin toisessa yhteydessä otettu hemoglobiini 137.  Pari päivää sitten otettiin molemmat, tuloksia en oo vielä saanut mutta uskon että hyvät on kun hemoglobiini oli pari viikkoa sitten noin hyvä.  Joku syyhän sille on jos ei pysy hyvänä. Kannattaa tutkituttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensijaisesti pitäisi selvittää, miksi arvosi ovat noin huonot ja hoitaa syytä.

On ällistyttävää, ettei tuossa tilanteessa suostuta ferritiiniä katsomaan. Synlabilla voit käydä ilman lähetettä. Maksaa 47 euroa. 

Vierailija
4/10 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisilla arvoilla ei kyllä kovin helpolla ainakaan julkisella puolella saa infuusiota.. Ihmettelen jos annettu esim. juuri tuolla 125 hb arvolla, koska naisten normi hb on 117-155 ja infuusiossa on aina riskinsä.

Itse olen saanut infuusion kolme kertaa (raudan imeytymishäiriö), enkä sitä ihan helpolla kyllä ota. Yliherkkyysreaktio, luustokivut, lamauttava väsymys ym. seurauksena. Ferritiiniarvoilla ei ole omaan olotilaan ollut mitään vaikutusta, oli se sitten 2 tai 200. Ainoastaan alhainen hb näkynyt jaksamisessa, ja menenkin aina silloin lääkärille ja sitä kautta punasolutankkaukseen kun tippunut liian alas. Hb arvot olleet välillä 48-65 kun olen käynyt tankkauksessa.

Vierailija
5/10 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisilla arvoilla ei kyllä kovin helpolla ainakaan julkisella puolella saa infuusiota.. Ihmettelen jos annettu esim. juuri tuolla 125 hb arvolla, koska naisten normi hb on 117-155 ja infuusiossa on aina riskinsä.

Itse olen saanut infuusion kolme kertaa (raudan imeytymishäiriö), enkä sitä ihan helpolla kyllä ota. Yliherkkyysreaktio, luustokivut, lamauttava väsymys ym. seurauksena. Ferritiiniarvoilla ei ole omaan olotilaan ollut mitään vaikutusta, oli se sitten 2 tai 200. Ainoastaan alhainen hb näkynyt jaksamisessa, ja menenkin aina silloin lääkärille ja sitä kautta punasolutankkaukseen kun tippunut liian alas. Hb arvot olleet välillä 48-65 kun olen käynyt tankkauksessa.

No jos ferritiini on 4, niin todellakin pitää saada hoitoa! Se erittäin alhainen ja aiheuttaa suurimmalle osalle jo pahoja oireita. Noin heikko ferritiini voi aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoiminnan ja pysyviä haittoja. 

Vierailija
6/10 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on näitä naisten muotijuttuja. Rehellisesti, noilla arvoilla ei merkitystä hyvinvointiin.

Jaa, no itse menin sen takia juuri lääkäriin, että vointi oli niin huono enkä edes osannut ajatella mitään ferritiinejä. Ja sehän se syy oli. Nyt neljän kuukauden lisärautakuurin jälkeen olo alkaa olla ik.

Vierailija
7/10 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se raudanpuutteen syy pitää hoitaa. Naisilla se on yleensä kuukautisvuoto. Jos jatkuvasti menettää rautaa vuotojen mukana, ei se kertatankkaus mitään auta. E-pillerit, hormonikierukka, kohdun limakalvokäsittely tai kohdunpoisto jos vaikka isot myoomat ja lapset jo tehty, ibuprofeeni tai naprokseeni ja traneksaamihappo kunnon annoksella vuotopäivinä. Jotkut tarvii joka tapauksessa rautalisiä ainakin kuuriluontoisesti vähän ruokavaliostakin riippuen. 

Suolistopuoli tietty toinen mahdollinen syy, mahahaava, keliakia, suolitaudit sun muut.

Tankkauksen jälkeen Hb nousu voi olla hidastakin kun rautaa elimistö muuhunkin käyttää. 

Vierailija
8/10 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan rauta infuusion 2krt vuodessa ja B12 pistoksen joka toinen kuukausi.  B12 puutos on meillä suvussa, naisilla ja  kulkee yhdessä reuman kanssa. Ennenvanhaan on sanottu näivetystaudiksi ja mm mummon äiti ja hänen äitinsä ovat menehtyneet siihen. Mummoni nukkui pois 80 luvulla, sai myös B12 pistoksia. Minutkin on tutkittu kokonaan muutan kerran  mutta ei tietoa mihin rauta häviää.. 

Vierailija
9/10 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini nousi hyvin yli 100, kolmessa vuodessa laskenut alle 30. 

Minulla infuusion apu oli hyvä.

Onko sulla muuten B12 ja folaattiarvoja mitattu? 

Mulla on isot punasolut ja juopoksi lääkärit epäilleet. B12 lisän jälkeen on punasolutkin normaalit. 

Huomaan, että alkaa olla tankkauksen aika kun alkaa tehdä mieli maksalaatikkoa ja punajuuria. No okei, ehkä vain kuvittelen.

Mutta kokeile B12+Folaatti yhdistelmää.

Vierailija
10/10 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvinnut edes pyytää hb 125 arvolla infuusiota, tarjottiin pyytämättä. Sellaisen sairaus jossa arvoja seurastaan ja reagoidaan pelkkään ferritiinin laskuun. Ja ihan julkisella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän