Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauva liikkuu tosi vähän??

10.09.2008 |

niin ku siis nyt muutaman päivän ajan vauva on liikkunu tosi vähän,eilen illalla laskentaa tein ja sain sen kymmenen liikettä mutta taas aamusat tuntu ettei mtiään kuulu ja taas koko päivän ollu tosi hiljaista..

pitäiskö soitella neuvolaan huomenna?ku vauva kuitenki liikkuu jonku verran mutta ei läheskään niin paljon ku normaalisti..viikot on nyt 32+0

huolestuttaa välillä ja välillä taas ei..ku tönin mahaa niin kyllä vastaa yleensä mutta tosi vaisuiksi on liikkeet menny..ja enemmänki tuntuu että maha kovettuu,ei supista vaan vauva työntää ja siksi maha tuntuu kovalta,potkuja ei juuri tunnu enää..

onko tämä normaalia?

esikoisen ajasta en muista tällasta..

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun huolestuttaa niin ennemmin näytille kun jäädä miettimään.

G rv 38

Vierailija
2/12 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla täsmälleen samanlainen ongelma! Tänään aion ottaa puheeksi neuvolassa. Kerran kävin jo sen takia ylimääräisellä neuvolakäynnillä, jolloin kuunteli sydänäänet. Ne olivat täysin normaalit, mutta huomasi hän itsekin, ettei vauva liiku. Sen illan laskin liikkeitä ja sain juuri sen 10/tunnissa, mutta todella vaisuja potkuja. Tämä tapahtui joskus vkolla 25 suurinpiirtein.

Ja nyt viikon aikana on ollut sama tilanne. Vauva saattaa olla päivänkin, ettei mitään tunnu, mutta sitten aloittaa kauhean jumppa/möyrintätuokion..Näyttää että tulee vatsasta ulos Eikä aina edes vastaa, kun tökin mahaa tai juon sokerista mehua ym. Mutta tosiaan en läheskään joka tunti saa 10 liikettä vaikka miten laskisin. Äiti kertoi, että minä olin ihan samanlainen masussa ja ulkopuolellakin tosi rauhallinen vauva.

Vatsa myös mulla tosi pinkeä, mutta ei supistele. Voisiko olla, että lapsella on vain niin vähän tilaa liikkua?

Toivottavasti olemme turhaan huolissaan. Parin tunnin päästä olen neuvolaan menossa, saa nähdä mitä täti tästä tuumii.

Fanny 34+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ykkönen teki kuuliaisesti 10 potkua iltaisin, mutta muuten oli hiljaista. Varsinkin loppupuolella, kun ei mahtunut enää kunnolla kääntymään.

Kakkonen sen sijaan jumppas ihan huolella päivät pitkät. Ja on muuten nykyään se nopea tapaus, isoveli on järkevä ja rauhallinen.

Voipi olla, että mahassa on löytynyt mukava asento ja ei nappaa enää heittää kuperkeikkoja. Muista laskea liikkeitä, joka ilta (tai päivä, koska se jumppahetki nyt sattuukaan) pitää löytyä ne kymmenen potkua. Muuten saakin olla hiljaisempaa. Ja neuvolaan pääsee kuuntelemaan sydänääniä, jos huolettaa.

Tuuti

Vierailija
4/12 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä toinen on nyt viime aikoina ollut vähän aktiivisempi, mutta ikinä en ole ultrassa (joita on tehty paljon) nähnyt vauvan liikkuvan. Toisten vauvat on siis jo koko odotusajan rauhallisia. Esikoinen nukkui paljon synnyttyäänkin. Hänen kohdallaan tein loppuraskaudesta joka ilta liikelaskentaa ja kun 10 tuli täyteen (joskus vasta toisen tunnin aikana), en käynyt liikkeiden takia missään tarkastuksissa (tosin ravasin loppuajasta muutenkin muutaman päivän välein äitiyspolilla...).

Itse olen ollut tyytyväinen siihen, että kumpikaan lapsi ei odotusaikana ole pitänyt minua hereillä potkuillaan tai möyrinällä tai muuten aiheuttanut huonoa oloa liialla liikkumisella, koska niitäkin juttuja olen kuullut paljon. Toki sitten välillä on harmittanut vähäiset liikeet...

Vierailija
5/12 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lähetteen sain äippäpolille, paineet hiukkasen koholla(mulle korkeet) ja prot koholla ja turvotusta ja oksentelua ja sitte vielä kaiken kukkuraksi sf mitte laskenu 3cm rv 30 oli 27cm ja nyt rv 32 ja sf-mitta oli 24cm..

huomenna polille tutkimuksiin, kaikki varmasti hyvin mutta kyllpä tuo vähän laittaa miettiin..

Vierailija
6/12 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten sulla äippäpolilla meni? Toivottavasti kaikki oli hyvin..

Neuvolassa kerroin tästä huolesta, kun vauva ei liiku tarpeeksi. Siis jonakin päivänä saatoin tuntea yhteensä vain pari liikettä.

Täti kuunteli sydänäänet, jotka olivat yhtä voimakkaat kuin aiemminkin ja vauva sillä hetkellä möyri viikkojen edestä! Silti terkkari neuvoi laskemaan nuo 10liikettä tunnissa joka päivä.

Mullakin oli paineet koholla. Ennen ollut korkeimmillaan 115/67 ja nyt 127/81. Minusta nousu tuntui aika hurjalta, mutta pissa oli puhdas ja muutenkin kaikki ok. Ensi viikolla on taas uusi aika ja kysynpä tuosta verenpaineesta vielä uudelleen.

fanny 35 tasan

Vierailija
7/12 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äippäpolilla kaikki hyvin,neuvola lääkäri oli itannu sf-mitan 9cm pienemmäksi ku mitä oli, elikkä oikeesti mitta on 33cm eikä 24cm!vauva oli raivotilassa mutta deflexio asennossa,mutta se ei ollu vaarallista eikä haittaa mitenkään vaikka hullulta se asento näyttiki, aivan kaarella kko vauva:D

mulla paineet laskenu,pissaa eivät kai edes kattoneen mutta olo on paljon parempi jo..

mulle myös käskettiin laskea joka päivä se 10 liikettä ja sitte soittaa jos ei kuulu..

toivottavasti sullaki nyt menee kaikki hyvin eikä prtoskut ainakaan nousis!!bd

8/12 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ollu muutama päivä niin että vauva liikkuu vähän. Mulla huomenna rv24. Mulle tuli mieleen että mitä jos vauvalla on napanuora pään ympärillä mikä rajoittaa liikkumista. Aikaisemmin vauva liikkui todella paljon, oisko sitäkin että että hän kasvaa ja tila alkaa pienentyä, vaikka mun mielestä näillä viikoilla pitäis olla vielä tilaa jumpata. Mun sf mitta viime viikolla oli 21cm. Neuvola on vasta kuukauden päästä.

Vierailija
9/12 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempia katsoa ku katua..mulle sanottiin että näillä viikoillaki on vielä hyvin tilaa liikkua, siis rv 32 mutta vauva oli vaan ollu ilmeisesti sellasessa asennossa ettei liikkeitä tuntunu..

mun vaaveli myös tosi vilkas ollu kokoaika joten hetihän se huolestutti ku liikkeet meni kummalliseksi, ja se on ihan tervettä olla huolissaan..

Vierailija
10/12 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoissa huolissa olen myös minä pyörinyt. Koko raskausajan on mietityttänyt se kun vauva ei liiku paljoa. Potkut eivät juurikaan ole tuntuneet, välillä paremmin jopa ulkopuolelle käteen kuin sisäisesti. Pakko oli käydä terveyskeskuksen päivystyksessäkin eräs lauantai, noin rv 27, kun oli kova huoli maha-asukista. Kaikki on ollut ainakin tähän mennessä lopulta hyvin, sydänäänet niin kuin pitää.

Silti edelleen aika ajoin huoli laiskasta asukista, kun ei tahdo vastata edes tönimiseen tms. Sitten taas yllättäen rupee tapahtumaan, lähinnä venyttelee ennemmin kuin potkii. Tietysti hyvä niin että ei potki tuskaksi asti, mutta tässä tilanteessa ottaisin mielummin kunnon potkuja vastaan, kun elää epätietoisuudessa onko kaikki hyvin.

Nyt viimeisin huoli, mikä on pyörinyt mielessä ja vie yöunet, kohdun koko. Miksi se pienenee jo tässä vaiheessa? Rv 28+1 mitta oli 30 cm ja ennen sitä mennyt koko ajan ylärajalla tai jopa hiukan yli. Viimeksi rv 34+1 koko oli vain 28 cm, eli aivan alarajalla. Tässä välissä vaihtui neuvolatäti, joten osan voinee selittää sillä.

Rv 30+6 minulle todettiin myös raskausajan diabetes ja "jouduin" dietille, siihen loppui oma painonnousu, mutta voiko se vaikuttaa pienentävästi myös kohdun kokoon?

Eilen synnytysvalmennuksessa kerrottiin että lapsivettä saattaa mennä pieninä tippoinakin, eikä sitä pysty juurikaan erottamaan valkovuodosta. Siitähän taas lähti mielikuvitus laukkaamaan, onko lapsivettä mennyt, siksikö kohtu ei kasva ja muutenkin mulla on ollut oikeastaan lähes koko ajan vatsa aivan pinkeä kuin pallo, onko lapsivettä tarpeeksi. En ole muiden äitien mahoja kokeillut, miltä sen pitäisi "oikeasti" tuntua. Lääkärit tai hoitajat eivät ole tähän mitään sanoneet, joten lienee tämäkin vain korvien välissä.

Raskauden edetessä huolet eivät tunnu loppuvan, vaan aina sitä miettii uusia asioita varsinkin näin esikoista odottaessa.

Merkka rv 35+6

Vierailija
11/12 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla istukka etuseinässä? Sehän vaimentaa liikkeitä tosi paljon. Mulla on 3 lasta ja jokainen on ollut rauhallinen vatsassa -sekä sen ulkopuolellakin! Mä en KOSKAAN saanut niitä tarvittuja liikemääriä tunnissa täyteen, mutta terveitä vauvoja ovat olleet. Tosi rauhallisia ja kovia nukkumaan jo vauvasta lähtien. Eli ehkä sinullakin on vain rauhallisempi vauva tulossa :)

Mulla oli istukka edessä kahdessa ekassa raskaudessa ja kolmannessa oli kohdunpohjassa, ja kyllä tosi eri tavalla liikkeet tuntuivat! Kolmannesta pystyin jo sanomaan missä on peppu ja missä kantapää, kun kaksi ekaa möyrysivät jossain istukan alla. Mulla on lisäksi aika voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu, en tiedä vaikuttaako sekin osaltaan pinnalla tuntuviin liikkeisiin.

Mä sain vauvat liikkeelle aina niin, että söin jotain sokeripitoista ja menin sohvalle kyljelleen tai selälleen. Kun rauhassa odotteli tai vähän tökki masua, niin kyllä sieltä liikettä aina tunsi. Mä luotin aina siihen, että kerran liikettä on, niin kaikki on hyvin. Ainahan voi tietysti olla esim. napanuora kireällä jossain kohtaa, että sen takia kannattaa mieluummin käydä polilla tarkistuksessa kuin miettiä ja pelätä.

Onnellista odotusaikaa sinulle -ja teille muillekin :)

Vierailija
12/12 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en millään muista mitä ultralääkäri sanoi istukasta, missä se on.

Laiskaan liikkumiseen olen jo pikkuhiljaa tottunut ja yrittänyt muistaa että vauvakin nukkuu aina välillä, eikä koko ajan touhua. Tänään on ollut liikkeitä taas ihan kivasti, lähinnä möyrimistä kyljestä ulos punkemista.

Lähinnä eniten huolestuttaa tällä hetkellä tuo kohdun koko ja pinkeys.

Onneksi perjantaina on Jorvissa lääkäri, sokeriseurannan takia, joka toivon mukaan katsoo ultralla vauvan. Pitäis vaan malttaa odottaa pari päivää....