Opiskelijat ovat yhteiskunnan pohjasakkaa
Työttömiäkin arvostetaan ja tuetaan enemmän.
Leikkaukset opintoetuuksiin ovat selkeä viesti hallitukselta, että ihmisten EI haluta opiskelevan. Ja että työttömyyttä pidetään yhteiskunnallisesti kannatettavampana vaihtoehtona.
Kommentit (4)
Kun työnteko ei kannusteta, ihmiset opetetaan laiskuuteen.
Samaa mieltä.
Mitä luulette, jos työttömyysetuus olisikin lainaa samalla tavalla kuin opiskelijoilla, olisko meillä kovin paljoa työttömiä?
Ei ole pakko opiskella. Se on etuoikeus jota Suomessa vielä tuetaan toistaiseksi vielä varsin hyvin; ainakin jos se on päätoimista ja tapahtuu esimerkiksi yliopistolla tai ammattikorkeakoulussa. Alan ja paikan saa tarkemmin valita kukin itse, varallisuudesta tai vanhempien/ muun sosiaalisentukiverkon,, kuten sukulaisten varallisuudesta riippumatta. (Kyllä tiedän, että Suomessakin koulutus vaikuttaisi silti syystä tai toisesta periytyvän. Toisaalta korkeampikaan koulutus ei automaattisesti takaa suuria ja huomattavia tuloja.
Opiskelu on tavallaan sijoitus, joka voi kannattaa tai sitten olla kannattamatta. - Vielä hetki sitten saatoin hyvin sanoa, että en pääse kun opiskelijana ei ole varaa osallistau tai hankkia sitä tai tätä tarpeellista, joskus, ehkä jotain tarpeetonta, kuten mennä treffikumppanin kanssa muualle kuin vain kävelemään tai kirjastoon ja tai kaikkein halvimpaan kahvilaan. Onneksi moneen paikkaan sai opiskelija alennuksen. Opiskelijani terveydenhuollosta otin kaiken irti; eritysiesti hammaslääkäri käynneistä ja suuhygienistillä asioinnista.
Silti kaikki ymmärsivät kieltäytymiseni kun tarjolla oli milloin mitäkin kiintoisaa mutta maksava tapahtumaa, kimppalahjaa tavarahankintaa, matkaa, retkeä.... Vähävaraisuuteni perustaksi riitti kun sanoi että kun ei köyhänä opiskelijana ole mahdollista.
Nyt olen työtön, Työtön maisteri. Saan kuulla lähinnä vain vittuilua, että mitäs menit opiskelemaan väärää alaa. Tai miksi en opiskellut, mitään rahaa tuottavaa. Mene töihin. Tai onko kusi mennyt päähän vai miksi et voisi toimia vaikka lähihoitajana (,johon ymmärtääkseni vaaditaan erityinen koulutus, joka ei ole se maisterin tutkinto, jonka minä olen suorittanut) tai vaikka siivoojaksi.
Toisaalta mitä kauemmin työttömyyteni on jatkunut huomaan, ettei etäännyt kauemmaksi osasta niistä kavereista jodien kanssa hetken saatoin olevani yksi muista. En enää olen vain se reppana, joka joskus kuvitteli saavuttavansa jotain kun pääsi opiskelemaan yliopistolle ja erehtyi käyttämään jokusen vuoden opiskelemiseen tulematta siksi hyväksi tyypiksi, joka vain voisi mennä töihin kun kehotetaan tai paremmin jo ennen kuin kukaan kehottaisi, koska ei opiskelu minusta nujertanut tai poistanut oma aloitteisuutta ja yritystä mennä eteenpäin.
Niinpä. Opiskelijan työntekoakin sitten rangaistaan. Tulpatyö, jos tekee opintojen lisäksi kokoaikatöitä ja sitten tulee takaisinperintä opintotukeen. Paska maa, kun mitään ei kannata yrittää liikaa.
Suomessa ei menesty eikä rikastu tekemällä töitä kuten muualla.