Kauanko odottelen ehkäisykapselin toimimista?
Mulle asennettiin huhtikuussa kapseli, kun pitkän mietinnän ja konsultoinnin jälkeen se vaikutti kaikkein parhaimmalta ja turvallisimmalta vaihtoehdolta.
Pillerit mulla on ollut useita vuosia, mut aurallisen migreenin takia vaihtoehdot on vähäiset (ei saa sisältää estrogeenia) ja mikään pilleri ei tuntunut sopivan 100% joten halusin kokeilla jotain muuta. Herkän kohdun takia kierukka ei kuulemma ole vaihtoehto eikä ilmankaan hormoneja voi olla, kun se laukaisee järkyttävän PMS/PMDD-oireilun (kokeiltu, kun olin ennen kapselin laittoa pitkään ilman hormoneja kokeilumielessä). Oon vakituisessa, pitkässä parisuhteessa, enkä halua lapsia.
Kapselin laiton jälkeen oon ollut on-off super kuormittunut ja extra ahdistusherkkä. Töitä on määrältään oikein sopivasti, rahatilanne on ok ja muutenkin elämä on suht. stabiilia. Mutta itken suunnilleen joka päivä, mikään ei motivoi tai innosta enkä saa "kiksejä" enää mistään, itsetunto on aivan pohjamudissa ja en löydä energiaa mihinkään. Kaikki asiat tuntuu olevan ponnistelun takana, oon 24/7 väsynyt, ärsyyntynyt ja negatiivinen. Jäätävä aivosumu vaivaa myös, unohtelen asioita todella herkästi.
Kuukaudessa on pari päivää, kun oon suht. normaali ja saan asioita aikaan - menkkojen aikana ja niitä ennen olo pahenee selkeästi. Kaiken lisäksi mä oon koko aika tosi nesteinen ja turvonnut, painoa tullut muutama kilo lisää vaikka ruuan, veden ja liikunnan määrä on sama mitä ennen.
Yhdistän oireet siis kapselin laittoon, sillä en vaan ymmärrä että miten mun rennon rempseä elämäntapa ihan puskista laukaisisi tällaisen olon, joka on jatkunut koko kesän ja kevään.
Oon lukenut että kapselin laitto on laukaissut joillain mielialan vaihtelua, itkuherkkyyttä, painonnousua yms. mutta monet on kehoittaneet odottelemaan useamman kuukauden jotta hormonit tasapainottuu ja keho tottuu (jonka jälkeen monet ovat kokeneet kapselin hyväksi).
Mietin vaan, että miten kauan tätä oloa jaksaa katsella ja odotella että tasoittuuko tää... Tuntuu vaan että pahemmaksi menee koko ajan. Ja että mitä vaihtoehtoja mulla on enää? Onko muilla vastaavia kokemuksia tai vinkkejä tähän tilanteeseen? Kiitos jos kommentoit <3