Nyt tiedän mitä tarkoittaa sana "groteski"
Se tarkoittaa sellaista asiaa, joka saa minussa aikaan reaktion "hyi helve... hyi vit... tuota minun ei olisi tarvinnut tietää, kunpa en olisi kuullut tuota, nyt minua ällöttää koko loppupäivän ajan ja ällöttää varmaan vielä huomennakin".
Nimittäin, luin juuri äsken sattumalta tämmöstä wikipedia-sivua:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sharon_Tate
Tuo nainen Tate murhattiin kun hän oli 26 vuotias. Hän oli silloin raskaana, vauva/sikiö hänen kohdussaan oli 8,5 kuukautta vanha, eli ihan parin viikon päässä syntymisestä. Kun Tate murhattiin niin tottakai myös se vauva siellä kohdussa kuoli. No, selvä. Okei, normaalia. Mikään ei järkytä tai ällötä tai kauhistuta tähän mennessä, mikään ei vielä saa minua oksentamaan.
Mutta seuraava tieto saa: Kun Tate haudattiin arkussa hautaan,... vauva haudattiin hänen mukanaan hänen SYLISSÄÄN. Niin: ei hänen kohdussaan, vaan hänen sylissään. Toisin sanoen, tuosta voi varmaankin päätellä: kun kuolinsyytutkijat tutkivat Taten kuolemaa, niin he poistivat vauvan hänen kohdustaan,... ja sen jälkeen kun piti miettiä että mitä kuolleelle Tatelle ja mitä kuolleelle vauvalle tehtäisiin, niin sitten tultiin siihen tulokseen että haudataan molemmat yhdessä, HAUDATAAN KOHDUSTA POISTETTU VAUVA ÄITINSÄ SYLISSÄ.
Ehkä tuo on "normaalia". Ehkä tuo on "standardi käytäntö" tuollaisissa tilanteissa. Ehkä noin "aina" tehdään. Mutta minua tuo ällöttää. Kunpa en olisi saanut kuulla tuota "normaalikäytäntöä". Kunpa en tietäisi kaikkea "normaalia" mitä maailmalla tehdään. Jotkin normaalit asiat ovat ihan liian oksettavia. En tahdo kuulla, älkää kertoko minulle. GROTESKIA!
Kommentit (3)
Aika monet esimerkiksi patologien työkseen tekemät hommat ovat normaaleita ja ällöttäviä. Aika monetkin ihmiset oksentaisivat jos kuulisivat mitä kaikkea patologit tekevät. Siis groteskia?
Mitä groteskia tuossa on?