G: Paljonko uskaltaisitte ottaa asuntolainaa, jos toinen opiskelija ja toisen tulot n. 2500e brutto?
Lapsia perheessä on kolme. Opiskelut kestävät monta vuotta, eikä muita tuloja ole kuin opintotuki + lapsilisät.
Kommentit (13)
Vuokraankin menee tämänkokoisella perheellä (5 henkeä) aikamoinen summa. Eikö vastaavalla summalla jo lyhentäisi pienehköä lainaa?
Niin ja eikö lainaa saa kohtuullisen pienituloinenkin, jos takaukset löytyy?
minä olin opiskelija + raskaana, miehen tulot olivat 2000 brutto. TOSIN miehellä oli varma palkankorotus tiedossa ensimmäisen lainavuoden jälkeen (ekan vuoden maksoimme pelkkiä korkoja). Minä olen edelleen opiskelija ja taas raskaana, miehen tulot nyt reilu 3000.
Vierailija:
Vuokraankin menee tämänkokoisella perheellä (5 henkeä) aikamoinen summa. Eikö vastaavalla summalla jo lyhentäisi pienehköä lainaa?Niin ja eikö lainaa saa kohtuullisen pienituloinenkin, jos takaukset löytyy?
Meistäkin se oli järkeenkäypää, mutta pankille ei riittänyt. Tosin meillä tilanne oli se, että opiskelin, mies pienehköpalkkaisessa työssä ja asuntolaina jo ennestään (ei lapsia). Emme saaneet uutta lainaa, vaikka olisimme lyhentäneet saman verran kuin aiemmin, ja uusi laina oli vain n. kolmanneksen suurempi. Aiempi laina hoidettu säntillisesti.
Buumi tuntuu enemmänkin olevan se, että tavallisilla perheillä on lainaa lähemmäs 300 000e. Tätä jaksan ihmetellä, vaikka toisaalta isoja perheasuntoja on vaikea saada alta 150 000e isommista kaupungeista.
Meillä n. samat tulot, yksi lapsi. Otettiin 100 000 lainaa vuonna 2004. 20 vuoden laina, lyhennetään n. 600 e/kk. (Asumiskuluihin tulee päälle vielä 190 e yhtiövastike).
Me haettu lainaa tilanteessa jossa minä opiskelija/kotiäiti, kaksi lasta, miehellä määräaikainen sopimus (brutto 2100 eur). Osa pankeista on antanut lainalupauksen 120 000 euroon, osa ei.
Vaikuttaako esim. se mitä opiskelee? Me molemmat yliopistolla/tkk:lla ja sellaisilla aloilla joissa kyllä työtä on...
Tuntuu siis että moni ei näillä samoilla perusteilla saa lainaa niin en tiedä miksi me saataisiin.
Nyt kyllä hiukan masennuin. Asia voi siis olla niin, ettemme saa 150 000e lainaa näillä tuloilla. Asunnon on ' pakko' olla väh. 4h+K, sillä perheessämme on kolme niin eri-ikäistä lasta, ettei kaikkia voi tunkea samaan huoneeseen. Vuokra-asuntoa ei täältä seudulta (iso kaupunki) saa alle 800e, ellei muuta hyvin rauhattomaan lähiöön. Luulisi sillä summalla nyt lainaa lyhentävän pitkällä maksuajalla. Omituista että jotkut kuitenkin saavat lainaa hyvin heppoisin perustein. Ystäväperheessä mies käy töissä (saa kyllä hyvää palkkaa), nainen on kotona lasten kanssa, eikä saa muuta kuin lapsilisät ja heillä on lainaa 400 000e! Vastaavasti useimmilla tuntemillamme ihmisillä on oma talo tai ainakin rakenteille, eikä heillä ole kuin ihan normaalit palkkatulot. Ehkä pitää itsekin unohtaa pitkään haaveilemani opiskelu, mennä takaisin töihin ja ottaa sitten se laina...
Jos omat tulonlähteet ovat epävarmoja, niin voi olla turvallisempaa ja järkevämpää maksaa vuokraa kuin lyhentää lainaa. Omistusasumisessa voi tulla kaikenlaista muutakin yllättävää menoerää, kuten remppoja tms, varsinkin jos kyseessä on vähän vanhempi talo.
Me käytiin ensin säästöpankissa ja ei saatu lainaa. Siitä vähän masennuttiin ja mietittiin, että perutetaan Nordean tapaaminen kokonaan. Mentiin sitten kuitenkin ja vastaanotto oli " paljonko tarvitsette?" , ei mitään ongelmia.
En ymmärrä millä ilveellä tavan keskituloinen duunari lyhentää 400 000e asuntolainaa!
Meillä on vähän sama tilanne, vauva tulossa, minä yliopisto-opiskelija, miehellä vakityö josta peruspalkka 2200e/kk, kuitenkin ylitöiden kanssa viime vuonna keskimäärin 2600e/kk.
Lainaa ei olla käyty kysymässä. Miehellä kuitenkin muita lainoja, joiden lyhennykset ovat n. 500-600e/kk, lisäksi maksamme asunnon vuokran 500e/kk puoliksi, joten kyllähän tuollaisella summalla luulisi jo mukavastikin asuntolainaa lyhenneltävän..
10 000 oli säästettynä. Tuon enempää ei olisi saatu, kun ei ollut takaajia ja säästöt tuon verran pienet. Se 15% pitäisi olla omasta takaa tai sitten lainalla takaajat.
Haettiin lainaa 4 vuotta sitten, opiskelin sillonkin ja pankki tiesi, että olin jatkamassa vielä opintoja pitkään.
Otettiin 110000 lainaa, ei edes kysytty enempää. 2 takaajaa muistaakseni oli.
Lyhennetään lainaa 700/kk ---> nostetaan lyhennystä sitten kun pääsen töihin
tarkoitus olisi ottaa 120 000¿.. sehän ois sellanen vuokran verran sitten..
Ei vaan taida pankki antaa..
sinänsä hauskaa.. jos minua ja lasta ei olisi.. mies saisi lainan leikiten!