Miten huomioit pienten lastesi turvallisuuden kun ylitätte suojatietä
Olen nähnyt tässä lähistöllä usein että äiti kävelee suojatien yli ensimmäisenä jopa pari kolme metriä edellä ja lapset ( 3-5 vuotiaat) tulevat takana esim. pyöräillen. Mitä ihmettä, kyllä vanhemman asia on kulkea matka tien yli niin, että näkee lapsensa koko ajan. Tulee tunne ettei välitä, mikä siis on nykyvanhempien tapa? Minä olen ohjeistanut lapsen ja lapsenlapset taluttamaan pyörän tien ylityksessä. Lapset olen kävellessä pitänyt käsissä kiinni.
Kommentit (4)
No, harvoin tuli lasten kanssa just pyörällä ylitettyä suojatietä, kun lähimmälle suojatielle on n. 9 km matkaa, mutta yleensä pidin lapsiani kädestä kiinni, kun he olivat pieniä. Etenkin nuorempaa, joka oli sinkoilija. Vanhempi oli vähän rauhallisempi tapaus. Hauska juttu, siinä vaiheessa, kun minä olin jo valmis päästämään nuoremman kulkemaan ilman kädestäpitoa, vanhempi lapsi vaati sisarustaan pitämään häntä kädestä. Esikoiseni on sellainen huolehtija.
Kyllä pienet lapset on hyvä pitää näköpiirissä kun ollaan liikkeellä. Käsistä kiinni pitäminen on ihan perusturvaa ja pyörä talutetaan tien yli. Näin meillä.
Kiinnostaa tietää, onko kellään tähän asiaan mitään kommenttia? Vai onko aihe liian vähäpätöinen.
Tekee pahaa lasten puolesta, kun ei opasteta liikenneasioissa. Meillä päin liikkuu äiti 3 tyttönsä ja pikku koiran kanssa ja viimeinen ( nuorin ) lapsi kulkee kaukana perässä. Niin pieni ettei voi itse vielä osata liikennesääntöjä. Ei myöskään näy hyvin autoilijalle, koska on tosiaan ihan pikkuinen.