Testaatteko jokaisen uuden kiinteän ruoan erikseen?
Tytteli 8kk on syönyt kiinteitä 5,5kk iästä lähtien. Olen ohjeiden mukaan syöttänyt samaa makua aina 4-5 päivää peräkkäin ennenkuin otin uuden ruoan vuoroon jotta mahdollisten allergiareaktioiden tullessa olisi helppo jäljittää syyllinen. Mistään ruoasta ei ole tullut reaktioita ja nyt alkaa kypsyttää tämä hitaahko tahti uusien ruokien esittelyssä. Mitä mieltä olette, voisiko alkaa antaa rennommin uusia makuja yhtä aikaa?
Kommentit (4)
Mistään tuollaisesta en ole edes kuullut, joten meillä on poika saanut kiinteitä/uusia makuja sekaisin. Tai että päivässä on tullut yksi uusi maku vanhojen sekaan. Eikä ole mitään reaktioita ollut...
Eli vielä tiukemman seulan kanssa. Meillä tyttö aloitti kiinteät 5kk iässä, ja olen tuosta pitänyt kiinni - hidasta on, mutta olen ajatellut että ehtiipä kehittymätön suolistokin tottua paremmin. Meillä ei onneksi mitään allergioita ole ollut.
Nyt kun tyttö täyttää 7kk, ja ollaan maisteltu jo aikalailla, olen alkanut vähän relaamaan, kun nyt on jo helpompi etsiä syyllinen, jos joku uusi ruoka-aine ei sovi. Äitini muuten pitää tätä ihan hysterisena hommana, kun minulla ja miehellä ei kummallakaan ole ikinä ollut ruoka-aineallergioita.
Mutta alkuperäisellä, etköhän voi jo hellittää ;)
Niin miksipä sitä noin tarkasti kokeilisi. Jos lapsella on jo useita ruoka-aineiot ollut ilman reaktioita, niin varmaan saisi syyllisen kiinni jos jotain alkaisi tulla karsimalla uudet ruoka-aineet pois.
Meillä tilanne on toinen, kun pojalla todettiin allergiat jo imetysaikana. Tiedettiin että voi olla monelle ruoka-aineelle, joten kokeilut on tehty hitaasti hivuttamalla yksi tai kaksi ruoka-ainetta kerrallaan. Alussa pidettiin jopa ruoka-oirepäiväkirjaa ja näin saatiin riisi, maissi ja porkkana-allergiat selville.
Nyt poika (8kk) on ollut jo hyvän tovin oireeton ja uusista ei ole tullut mitään. Vahinko vilja-altisuksessa sen sijaan oireet taas näyttäytyivät, joten allergiat eivät minnekään ole kadonneet. Uusia olen ottanut nyt sitten jo tiheämpään tahtiin mukaan ja heti hieman suuremmilla annoksilla. (kaksi kertaa rkl ja sitten jo puoli dl).
Mä oon tehnyt kiinteiden kanssa molempien lasten kanssa näin: ekana perunaa muutama päivä, sit mukaan porkkanaa ja tätä tarjoan taas muutaman päivän, ja parin päivän päästä jotain hedelmäsosetta. Ehkä muutama uusi ruoka-aine viikossa. Kun on tullut lihojen aika, niin silloin kyllä jo on tullut useampi uusi ruoka-aine viikossa. Meillä ei ole ollut allergioita, ehkä tilanne olisi toinen jos niitä olisi.
kun ei teilläkään mitään ole ilmennyt, niin en itse näe mitään syytä enää noin hitaaseen tahtiin. Voit varmasti huoletta antaa lapsellesi useampia ruoka-aineita viikossa!