Luottotietojen saaminen takaisin
Mitä jos luottotiedoissa on jokin merkintä, niin miten sen saa selville, että kauan sen merkinnän poistumiseen menee aikaa?
Kommentit (20)
Ei mistään, pitää päätellä Finlexin pykälistä.
Julkisoikeudellinen saatava kuten terveyskeskusmaksu, pysäköintivirhemaksu tai poliisin määräämä sakko vanhenee 5 vuodessa.
Laina tai luotto yritykseltä yksityishenkilölle vanhenee lopullisesti 15 vuodessa eräpäivästä.
Laina yksityishenkilöltä toiselle yksityishenkilölle vanhenee lopullisesti 20 vuodessa myöntämisajankohdasta.
Vierailija kirjoitti:
Täältä pystyy tarkistamaan https://www.asiakastieto.fi/omatieto/fi/omien-tietojen-tarkastus
Mutta entä jos on merkintä tai useampia merkintöjä?
tuolla on vain lista merkinnöistä. ei siellä lue millloin mikäkin lopullisesti vanhenee. jokainen velkoja katkaisee vanhenemisen 3 vuoden välein kunnes lopullinen vanhenemisaika tulee eteen ja se vaihtelee eri velkatyypeillä
Vierailija kirjoitti:
Täältä pystyy tarkistamaan https://www.asiakastieto.fi/omatieto/fi/omien-tietojen-tarkastus
Sanotaan, että "Yleinen vanhentumisaikaon kolme tai viisi vuotta. Se koskee muun muassa kulutusluottoja, vuokrarästejä, auto-, asunto- ja opintolainoja. Erityinen vanhentumisaikaon viisi vuotta. Se koskee julkisoikeudellisia maksuja kuten muun muassa veroja, sakkoja, elatusapua sekä Kelan perimiä lapsen elatustukisaatavia. Lopullinen vanhentumisaikaon 15, 20 tai 25 vuotta. Se koskee lopulta kaikkia yleisen vanhentumisajan velkoja."
Maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikoihin on tulossa muutoksia. Joulukuun 2022 alusta lähtien maksuhäiriömerkintä poistuu luottotietorekistereistä kuukauden kuluessa siitä, kun luottotietoyritykset ovat saaneet tiedon velan maksamisesta.
Ulosotto ei automaattisesti ilmoita velkojen loppuun maksamisesta luottotietoyhtiöille, vaan ilmoitus edellyttää velallisen pyyntöä. Ulosoton ilmoittamien maksuhäiriömerkintöjen poistoa voi hakea ulosoton sähköisen asiointipalvelun kautta. Pyyntö tehdään velallisen palvelun Viestit-osiossa aiheella Luottotiedot. Pyynnön voi myös tehdä sähköpostitse ulosotto.uo(at)oikeus.fi. Viestistä tulee käydä ilmi henkilön nimi ja syntymäaika.
https://ulosottolaitos.fi/fi/index/ulosottolaitos/ajankohtaista/verkkou…
Vierailija kirjoitti:
Julkisoikeudellinen saatava kuten terveyskeskusmaksu, pysäköintivirhemaksu tai poliisin määräämä sakko vanhenee 5 vuodessa.
Laina tai luotto yritykseltä yksityishenkilölle vanhenee lopullisesti 15 vuodessa eräpäivästä.
Laina yksityishenkilöltä toiselle yksityishenkilölle vanhenee lopullisesti 20 vuodessa myöntämisajankohdasta.
Tämä on niin väärin. Olen hoitanut erään henkilön puhelinlaskua vuosia, koska hänellä on luottotiedoissa jokin merkintä. Olen pyytänyt monta kertaa, että hän ottaa puhelinlaskun nimiinsä, mutta hän ei saa puhelinliittymää, koska hänellä on vanha merkintä luottotiedoissa. Sen piti olla ok, mutta siihen tuli jokin häiriö tai muutos. Hän on normaali työssäkäyvä ihminen. Minusta on täysin käsittämätöntä, että vanhoista asioista joutuu kärsimään ihminen seuraavat 50 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikoihin on tulossa muutoksia. Joulukuun 2022 alusta lähtien maksuhäiriömerkintä poistuu luottotietorekistereistä kuukauden kuluessa siitä, kun luottotietoyritykset ovat saaneet tiedon velan maksamisesta.
Ulosotto ei automaattisesti ilmoita velkojen loppuun maksamisesta luottotietoyhtiöille, vaan ilmoitus edellyttää velallisen pyyntöä. Ulosoton ilmoittamien maksuhäiriömerkintöjen poistoa voi hakea ulosoton sähköisen asiointipalvelun kautta. Pyyntö tehdään velallisen palvelun Viestit-osiossa aiheella Luottotiedot. Pyynnön voi myös tehdä sähköpostitse ulosotto.uo(at)oikeus.fi. Viestistä tulee käydä ilmi henkilön nimi ja syntymäaika.
https://ulosottolaitos.fi/fi/index/ulosottolaitos/ajankohtaista/verkkou…
Kiitos tiedosta. Täytyy tehdä jokin selvityspyyntö ja vaatia, miksi vanha merkintä on vuodesta toiseen siellä. En jaksa hoitaa toisten laskuja.
Maksettuani ulosotossa olleen velan. Se poistui suht nopsaan. Tämä tapahtui jo 2021.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin väärin. Olen hoitanut erään henkilön puhelinlaskua vuosia, koska hänellä on luottotiedoissa jokin merkintä. Olen pyytänyt monta kertaa, että hän ottaa puhelinlaskun nimiinsä, mutta hän ei saa puhelinliittymää, koska hänellä on vanha merkintä luottotiedoissa. Sen piti olla ok, mutta siihen tuli jokin häiriö tai muutos. Hän on normaali työssäkäyvä ihminen. Minusta on täysin käsittämätöntä, että vanhoista asioista joutuu kärsimään ihmin
Ei joudu 50 vuotta. Merkintä katoaa uuden lain myötä automaattisesti kuukauden kuluttua siitä, kun eräpäivästä on mennyt tasan 15 vuotta.
Jos on yksityiseltä lainannut niin 20 vuotta.
Jos tuomittu vahingonkorvauksiin käräjäoikeudessa niin 25 vuotta.
Siitä olen samaa mieltä että normaalista velasta tuo 15 vuotta on absurdin pitkä aika, etenkin jos henkilöllä ei esim. sairastumisen myötä ole mitään mahdollisuutta maksaa sitä pois.
Se on pieni elinikä. Pitäisi olla 7v kuten jenkeissä, jonka aikana peritään mitä voidaan. Jonka jälkeen ihminen saa uuden alun.
Voiko käydä niin, että menettää vahingossa luottotietonsa, jos unohtaa maksaa jonkin tärkeän laskun? Pelkään, että minulle voisi käydä noin, kun elämässä on niin paljon kaikenlaista. Vai tuleehan niistä aina riittävän monta muistutusta, ennenkuin tiedot menee?
Vierailija kirjoitti:
Voiko käydä niin, että menettää vahingossa luottotietonsa, jos unohtaa maksaa jonkin tärkeän laskun? Pelkään, että minulle voisi käydä noin, kun elämässä on niin paljon kaikenlaista. Vai tuleehan niistä aina riittävän monta muistutusta, ennenkuin tiedot menee?
Hyvä että sinullakin on pieni pelkonen perseessä. Ns. kylmä rinki.
Jos olet maksanut sen velan, sinun pitää itse ilmoittaa siitä luottotietorekisteriin ja se poistuu kuukauden kuluessa. Joissain tilanteissa pitää velkojan itse ilmoittaa rekisteriin, että olet sen maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet maksanut sen velan, sinun pitää itse ilmoittaa siitä luottotietorekisteriin ja se poistuu kuukauden kuluessa. Joissain tilanteissa pitää velkojan itse ilmoittaa rekisteriin, että olet sen maksanut.
Jos on mennyt ulosoton kautta niin ulosotto pyynnöstäsi ilmoittaa sen, tai kertoo jos tarvitsee pyytää velkojaa ilmoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi käydä vahingossa. Tulee vielä käräjäoikeudeltakin haaste, mihin on aikaa reagoida ja maksaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole maksanut hänen velkojaan. En maksa hänen laskuja. Ainoastaan hänen puhelinliittymä on ollut nimissäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi käydä vahingossa. Tulee vielä käräjäoikeudeltakin haaste, mihin on aikaa reagoida ja maksaa.
On laskuja jotka ovat suoraan ulosottokelpoisia. Esim terveysmaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei halua maksaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole maksanut hänen velkojaan. En maksa hänen laskuja. Ainoastaan hänen puhelinliittymä on ollut nimissäni.
Prepaid liittymään ei tarvita luottotietoja. Ja kaikki hoituu silläkin eli prepaid numero kelpaa ihan yhtä hyvin kuin virallinen numerokin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, mikä sulle on riittävän monta.
tavallisesta laskusta tulee ensin laskuttajan oma karhu, sitten oerintötoimiston karhu ja sitten ulosottoviraston karhu ja sen jålkeen käräjäoikeuden kuten ja viimeiseksi käräjöoikeuden päätös. Aika montamuistutusta tässä siis on, mutta mikä sinulle on tarpeeksi? Kyllä ihmiset nöitå unohtelee ja jättää huomioimatta, kuka mistäkin syystä.
Minä olen unohtanut joskus maksaa laskuja jopa jonkun päivähoitomaksun, joka menee suoraan ulosottoon ilman perintäyhtiötä tai kärärjäoikeuden tuomiota. Ulosotosta tuli ensin kirje, jossa sanottiin, että maksa siihen ja siihen mennessä niin ei tule merkintää. Maksoin, eikä tullut. Mutta jos olisin unohtanut senkin, olisi merkintä tullut.
Meillä oli kerran vuokralainen!joka ei muistanut poismuuttaessaan tehdä osoitteenmuutosta kaikkiin pakkoihin. Vuokrakohde oli kaukana asuinpaikastamme, emmekä mekään käyneet siellä kovin usein. Muutaman kuukauden päästä menimme sinne ja postilaatikossa oli kolme eri aikoina päivättyä kirjettä ulosotosta - niistä varmaan ehti tulla se merkintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, mikä sulle on riittävän monta.
tavallisesta laskusta tulee ensin laskuttajan oma karhu, sitten oerintötoimiston karhu ja sitten ulosottoviraston karhu ja sen jålkeen käräjäoikeuden kuten ja viimeiseksi käräjöoikeuden päätös. Aika montamuistutusta tässä siis on, mutta mikä sinulle on tarpeeksi? Kyllä ihmiset nöitå unohtelee ja jättää huomioimatta, kuka mistäkin syystä.Minä olen unohtanut joskus maksaa laskuja jopa jonkun päivähoitomaksun, joka menee suoraan ulosottoon ilman perintäyhtiötä tai kärärjäoikeuden tuomiota. Ulosotosta tuli ensin kirje, jossa sano
Perintätoimistolta on kerran tullut kirje. Maksoin kyllä heti.