Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko olla IBS:n oire?

Vierailija
15.07.2024 |

Hei ärtyneen suolen oireista kärsivät! Minulla on ibs-oireita, jotka lääkäri on aikanaan todennut juurikin ärtyneestä suolesta johtuvaksi. Oireita on ollut mm. löysä vatsa ja vatsa kipu. Pahenee selvästi stressikausina tai kun on jotain jännittävää tiedossa. 

Voiko IBS oireilla myös alavatsan kipuna ja paineen tunteena? Etenkin joinakin öinä kun vatsa on edeltävänä päivänä oireillut, tuntuu että joku melkein painaisi alavatsaa, etenkin vasemmalta puolelta ja keskeltä. Luulin ensin että on mahdollisesti gynegologinen vaiva, mutta ei kuulemma viittaa siihen (kävin gynellä muissa asioissa ja kysyin tätä).

Jotenkin olen luullut, en tiedä miksi, että ibs oireilee vain navan tasolla ja ylempänä, mutta voiko se aiheuttaa myös alavatsavaivoja? 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan alavatsavaivoja. Itsekin luulin joskus gynekologian puolen vaivaksi. 

Ripulipainotteinen IBS ei oireile vain löysänä vatsana, vaan tyypillisiä vaivoja ovat esimerkiksi vatsakipu ja liiallisen kaasunmuodostuksen aiheuttama paineen tunne ruoansulatuskanavassa.  

Vierailija
2/15 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pahimmat kivut ja paineen tunne on just muutama sentti häpyluutason yläpuolella. Semmonen epämukavuus, vatsan kuplinta, painontunne.. Ja on ihan ibs-vaiva, kun esiintyy samaan aikaan muiden kyseisten vaivojen kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla häiritsevin oire on juurikin ihan alavatsan oireet, vihlova kipu, turvotus, paino..

Vierailija
4/15 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla just oli alavatsaoireet ja menin gynelle, joka diagnosoi ärtyvän suolen oireyhtymän eli IBS:n. En ollu ikinä moisesta kuullutkaan ja ikää oli 25 vuotta silloin. Ja tästä on aikaa jo 20 vuotta. Hyvin muuten auttaa sellainen valmiste kuin silica. Sitä käytettiin ennen vanhaan sairaaloissakin, on todella tehokas nimenomaan IBS:ään!!!!

Akuuttien tai kroonisten vatsavaivojen sekä suolisto-ongelmien hoitoon. 

Käytä Siliceaa silloin, kun sinulla ilmenee:

vatsakipuja

pahoinvointia

oksentelua

ilmavaivoja

ripulia

närästystä

Silicea piihappogeeli on puhtaasti mineraalinen ja hyvin siedetty tuote. Piigeelissä on isohuokoista piitä, joka toimii pesusienen tavoin vatsassa ja suolistossa. Geeli sitoo itseensä mahdolliset taudinaiheuttajat ja niiden tuottamat myrkyt. Pii ei imeydy elimistöön.

https://www.hyvinvoinnin.fi/products/silicea-vatsa-suolistogeeli-annosp…

Vierailija
5/15 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä inhottava vaiva, onneksi ei kuitenkaan vaarallinen. Silloin kun oireet oikein vaivaavat, kannattaa kysyä apteekista helpotusta. Itse kärsin vuosikymmenen, ennen kuin tajusin, että oireita voisi lieventää. Esim. jännittäviin tilanteisiin otan imodiumia, ettei homma mene vessassa ravaamiseksi. On myös muita tuotteita, kuten edellinen vastaaja mainitsi. 

Ja se stressi on juurikin pahin kaikista. Kun stressaa oireita, niitä varmasti tulee. Iän myötä on hieman helpottanut, kun ei enää stressaa sitä, mitä muut ajattelevat. Nuorempana pelotti, että mitä jos ei ehdi vessaan ja se lisäsi oireita. 

Vierailija
6/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin, että yleensä ibs helpottuu iän myötä, mutta joillain harvoilla se pahenee huomattavasti. Kuulun niihin harvoihin. Minulla on lisäksi dyspepsia.

Viljoista voin syödä vähän vehnää. En voi syödä kauraa, ruista, ohraa, kvinoaa, hirssiä enkä tattaria.

En voi syödä mitään maitopohjaista maitoproteiiniallergian vuoksi. En myöskään kalaa enkä perunaa.

Myöskään ei käy palkokasvit, soijatuotteet, ei edes soijajogurtti. Ei mikään, missä lukee kaali, kuten parsa-, kukka-, ruusu- tai lehtikaali.

Ei sipulia, purjoa tms. Ei voimakkaita mausteta tai esim. inkivääriä.

Ei käy myöskään päärynä, kiiwi tai vesimeloni. Vähän voin syödä nektaria, persikkaa ja kuivattua aprikoosia.

Maapähkinä käy ja manteli - onneksi.

Kaupasta löytyy valmisruoka nimeltä rusinaton maksalaatikko, joka käy, mitään muuta en ole löytänyt. Otan enemmän kuin mielelläni vinkkejä vastaan. Kiitos.

Vierailija
7/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen lisäys: Ei käy punainen lihakaan. Ei myöskään paprika.

Vierailija
8/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, Ainoa joka minulle auttoi kun rupesin syömään ternimaitokapseleita. Kokeillut vuosien mittaan ihan kaikkea kun tämä vaiva ollut. Luojan kiitos että on 80 prosenttia parempi nyt kuin vielä kaksi vuotta sitten. Kaikki ei sovi kaikille enkä uskalla luvata että ternimaitokapselit auttaa sinulle mutta kannattaa kokeilla.

Vierailija
9/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, Ainoa joka minulle auttoi kun rupesin syömään ternimaitokapseleita. Kokeillut vuosien mittaan ihan kaikkea kun tämä vaiva ollut. Luojan kiitos että on 80 prosenttia parempi nyt kuin vielä kaksi vuotta sitten. Kaikki ei sovi kaikille enkä uskalla luvata että ternimaitokapselit auttaa sinulle mutta kannattaa kokeilla.

Olen iloinen puolestasi. Itselläni on maitoproteiiniallergia, joten en voi syödä mitään, missä on maidon ainesosia.

Vierailija
10/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla just oli alavatsaoireet ja menin gynelle, joka diagnosoi ärtyvän suolen oireyhtymän eli IBS:n. En ollu ikinä moisesta kuullutkaan ja ikää oli 25 vuotta silloin. Ja tästä on aikaa jo 20 vuotta. Hyvin muuten auttaa sellainen valmiste kuin silica. Sitä käytettiin ennen vanhaan sairaaloissakin, on todella tehokas nimenomaan IBS:ään!!!!

vatsakipuja

pahoinvointia

oksentelua

ilmavaivoja

ripulia

närästystä

Silicea piihappogeeli on puhtaasti mineraalinen ja hyvin siedetty tuote. Piigeelissä on isohuokoista piitä, joka toimii pesusienen tavoin vatsassa ja suolistossa. Geeli sitoo itseensä mahdolliset taudinaiheuttajat ja niiden tuottamat myrkyt. Pii ei imeydy elimistöön.

Itselleni oli täysin hyödytön tuote. Jos IBS olisi tuolla hoidettavissa niin eihän siitä edes kärsisi kukaan. 

Vierailija
11/15 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auttanut piihappogeeli minullakaan, mutta onneksi se joillain auttaa.

On tosi erikoista, kuinka erilaisia ibs:stä kärsivät ihmiset ovat sen suhteen, mitä kestävät syödä. Luin, että vain sipuli on sellainen, joka ärsyttää ihan kaikkien ibs-henkilöiden vatsaa, mutta liekö se totta...

Vierailija
12/15 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että suomalaisten vatsavaivat lisääntyvät, kun siirrytään suositusten mukaan kasvispainoitteisempaan ruokavalioon. Olisin tosi iloinen, jos voisin itsekin syödä vaikka pelkästään kasvisruokaa, mutta kun juuri kasvikset, peruna ja kaikenlaiset juurekset, pavut ja sipulit ovat maidon lisäksi niitä pahimpia vatsalle, niin minkäs sille tekee muuta kuin yrittää välttää niitä.

Vierailija
13/15 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen suolisto on yhtä yksilöllinen kuin sormenjälki. Tästä syystä ei voi antaa yhtä yleisohjetta, mikä tepsisi kaikille. Minulla auttoi suolistohiivan häätö, loppui vatsakipua kokonaan, samoin ilmavaivat ja suoliston kurina sekä ripuli. Nykyään voin syödä ihan kaikkia viljoja, kasviksia ja hedelmiä sekä pieniä määriä laktoosittomia maitotuotteita, lihaa pystyn syömään vain 10 g per päivä ilman oireita. 

Vierailija
14/15 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen suolisto on yhtä yksilöllinen kuin sormenjälki. Tästä syystä ei voi antaa yhtä yleisohjetta, mikä tepsisi kaikille. Minulla auttoi suolistohiivan häätö, loppui vatsakipua kokonaan, samoin ilmavaivat ja suoliston kurina sekä ripuli. Nykyään voin syödä ihan kaikkia viljoja, kasviksia ja hedelmiä sekä pieniä määriä laktoosittomia maitotuotteita, lihaa pystyn syömään vain 10 g per päivä ilman oireita. 

Kiitos, kun kerroit, ja hyvä, että olet saanut avun, mutta miten se suolistohiiva häädettiin? Jollain tietyllä valmisteella? Sokereita välttämällä?

Vierailija
15/15 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vatsakipuja

pahoinvointia

oksentelua

ilmavaivoja

ripulia

närästystä

Niin. Olisiko tämä yksi valmiste josta olisi apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän