Ristiäisvieraslistan rajaaminen
Onko mielestänne sopivaa rajata, että ristiäisiin kutsutaan vauvan isovanhemmat, isoisovanhemmat, kummit ja vanhempien sisarukset perheineen?
Pois kutsulistalta jäisivät siis meidän (eli vauvan vanhempien) omat enot, tädit yms. He eivät ole muutenkaan läheisiä, mutta vauvamme isoisovanhemmat (eli toisen meistä isovanhemmat) saattavat mahdollisesti loukkaantua siitä, ettei heidän aikuista lastaan kutsuta. Kyseinen henkilö ei erityisemmin pidä lapsista, itse en ole nähnyt häntä n. 7 vuoteen, puolisoni ei ole häntä tavannutkaan ja hän jätti alle vuosi sitten häämme väliin vedoten työvuoroonsa (jota tuskin oikeasti oli vielä 6 kk ennen hääpäivää tiedossa 😄).
Kommentit (10)
Vanhempien suvuista kaikki alenevassa ja ylenevässä polvessa olevat. Väkimäärä pitää tietysti rajata, jos tarvii, käytettävissä olevaan tilaan, rivarikaksioon ei paljoa sovi ilman että on ahdasta.
Tyhmä kysymys. Te saatte kutsua juhliinne juuri ne ihmiset jotka itse haluatte. Miksi edes pitäisi kutsua jotain kummin kaiman serkkua jota ei ole nähnyt vuosiin?
Isossa osassa ristiäisiä, joissa olen ollut, ei ole ollut paikalla vauvan vanhempien tätejä, setiä, enoja, serkkuja jne. Eli on mielestäni ok rajata.
Puppa ja Mumma pitää kutsua, Vosua ei.
Ristiäiset ovat yleensä hyvin pieni tilaisuus vierasmäärän suhteen. Isovanhemmat ja kummit vain oli meilläkin eikä olisi tilaakaan ollut kotona enempää. Pienen vauvan vanhemmilla on parempaakin tekemistä kuin ristiäisvieraiden isännöinti ja emännöinti.
On sopivaa. Olen viiden lapsen kummi ja yleensä kutsuvieraat oli rajattu juuri noin. Ei kastejuhla yleensä ole mikään ison vierasjoukon juhla.
Meillä oli kutsuttuna vauvan isovanhemmat ja vauvan sedät/enot/tädit perheineen ja kummit.
Kiitos mielipiteistä. Ristiäiset ovat kappelissa, jonka yhteydessä on pieni kahvitustila. Noihin kyllä mahtuisi hieman enemmänkin väkeä kuin kutsuttuja olisi. Haluaisimme kuitenkin pitää vierasmäärän pienenä ja lähisuvussa. Ns. pakollisista lähisuvun vieraista tulee yhteensä jo noin 25 henkilöä. Mutta tämä rajaus on kaiketi ok, ja sitten pikkukappelissakaan ei tarvitse istua penkeillä ihan kyynärpäät toisten kyljissä kiinni, kun voi jättää sinne tänne tyhjän penkin väliin .
Meillä oli isovanhemmat ja kummit. Eli yhteensä 12 henkeä jossa siinäkin oli kolme liikaa kun eivät olleet kutsuttuja.
Pienimmillään vain isovanhemmat ja kummit. Kaikki muut on ylimääräisiä.
Yleensä ristiäiset pidetään hyvin pienessä piirissä, joten tuo rajaus on hyvin ok, varsinkin jos tilaisuus on teillä kotona ja järjestätte tarjoilut itse. Ei siellä kumminkaimoja tarvita. Onhan tuossa jo ihan tarpeeksi iso porukka.