Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatteko auttaa (työlakiasiaa tai jotain sinne päin)

Vierailija
01.02.2007 |

Jos vakituinen työntekijä X (40h/vko) irtisanoo itsensä, ja hänen tilalleen tulee toinen työntekijä Y 30h/vko. Aikaa kuluu puolisen vuotta ja X tuleekin häntäkoipien välissä takaisin ja saa 30h/vko sopimuksen. Tämä Y kuitenkin jatkaa työssään. Niin voiko X saada vanhan vakituisen paikkansa 40h/vko takaisin tämän työntekijä Y:n ohi? vaikuttaako asiaan se, että X on ollut ennenkin töissä ja kauemmin ko. firmassa kuin Y? Kun eikös osa-aikaisille pitäisi tarjota ensin enemmän tunteja, ennenkuin voi palkata kokoaikaisen määräaikaisen ohi? Ja tässä tapauksessa X on tullut Y:tä myöhemmin taloon (vaikka onkin ollut ennen ko. firmassa)

Tajusikohan kukaan...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on itse lähtenyt pois firmasta eikä voi tulla vaatimaan paikkaansa enää takaisin. Y:lle on ensin tarjottava lisätyötä.

Vierailija
2/8 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se poislähteminen ei varmaan vaikuta mitenkään, jos on pomon kanssa hyvää pataa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä pomon kanssa koskaan voi olla oikeasti kaveri...

Y on vahvemmilla, koska on ollut " ensin" duunissa. Sinä (olettaen että olet Y) lähdit itse pois ja ns. nollasit tilanteen.

Vierailija
4/8 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudelleen. hänellehän siitä vahinkoa on, jos asiat eivät mene lain kirjainten mukaan oikein. Aika kummallisia nuo kiemurat ovat. En osaa yhtään sanoa, kun olet alunperin itse irtisanoutunut. Luultavasti siinä tilanteessa työnantajalle jää vapaammat kädet... Kuulutko ammattiliittoon, josta voisit saada apua tähän?

Vierailija
5/8 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallaan.. ja kyseessä on pieni firma.. molemmilla on siis vakituinen sopimus mutta osa-aikainen tuntimäärä eli se 30h/vko. Ja mietin siis, että jos täysiä tunteja jaetaan, niin eikö se Y ole ensisijalla niihin kun tuli tavallaan ennen X:ää

ap

Vierailija
6/8 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T:4

Vierailija
7/8 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta seurailen sivusta tätä tilannetta=) Ärsyttää vaan jos X itse ottaa hatkat ja ei viihdykkään uudessa paikassa ja tulee sitten vaatimaan omaa paikkaansa kun tilalle on jo otettu muita. Mun mielestä se joka tuli X:n tilalle eli Y on oikeutettu saamaan ensin täydet tunnin koska X " nollasi tilanteen" niinkun joku jo sanoikin tuolla.

ap

Vierailija
8/8 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis X= entinen 40h/vko mutta irtisanoutunut ja tullut 6kk kuluttua takaisin 30h/vko

ja Y= X:n tilalle otettu uusi työntekijä 30h/vko

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi