Miten älypuhelimet eroavat toisistaan?
Pahoittelen mahdollisesti tosi tyhmää kysymystä. Minulla on ollut vain yhtä puhelintyyppiä, ja nyt olen hankkimassa uutta. Tarjontaa on valtavasti.
Miten Android-älypuhelimet käytännössä eroavat toisistaan? Miten esimerkiksi Samsung, Motorola ja Nokia ynnä muut ovat käytössä erilaisia? Vai ovatko?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi kameroiden ominaisuuksissa on usein eroja. Samoin perus käytettävyydessä.
Kannattaa mennä kauppaan missä puhelimia saa oikeasti kokeilla.
En pääse kauppaan kokeilemaan. Kaikki on paljon hankalampaa näin.
Netissä on paljon juttua puhelinten eroista, mutta lähinnä vertaillaan vain Androideja ja iOSeja keskenään.
Voitko mainita pari peruskäytettävyyden eroa, niin tietäisin suurin piirtein, mistä on kysymys, ja osaisin etsiä itse lisää? :)
Ap
Käyttöjärjestelmissä on omat eroavaisuutensa. Kaikkeen kuitenkin tottuu, vaikka vaihtaisikin merkkiä.
Kameroissa / laadussa on eroja.
Muistin määrässä on eroja.
Prosessoreissa on eroa.
Käytännössä vähän joka asiassa on eroja, mutta nyrkkisääntönä voidaan pitää sanontaa, "markalla saa markan tavaran".
Joillekin riittää 150€ kapula, kun taas joku haluaa 1500€ lippulaivan, kaikilla herkuilla.
Hinnassa, 150 € ihan samat perusjutut kun 1500 € puhelimessa.
Itse kiinnitän huomiota lähinnä kameran laatuun ja mihin vuoteen saakka puhelimeen tulee tietoturvapäivitykset.
Vierailija kirjoitti:
Hinnassa, 150 € ihan samat perusjutut kun 1500 € puhelimessa.
Mulla onn150 puhelin ja miehellä yli 500 e.
Molemmat ollaan todettu, että minun halpa on paljon parempi kaikin tavoin. Mulla Samsung ja miehellä joku One plus(🤮)
Vierailija kirjoitti:
Käyttöjärjestelmissä on omat eroavaisuutensa. Kaikkeen kuitenkin tottuu, vaikka vaihtaisikin merkkiä.
Kameroissa / laadussa on eroja.
Muistin määrässä on eroja.
Prosessoreissa on eroa.
Käytännössä vähän joka asiassa on eroja, mutta nyrkkisääntönä voidaan pitää sanontaa, "markalla saa markan tavaran".
Joillekin riittää 150€ kapula, kun taas joku haluaa 1500€ lippulaivan, kaikilla herkuilla.
Nämä laatu- ja määräjutut minä tiedänkin. Olen vain olettanut, että puhelimissa on muitakin eroja eli tavallaan hirveä määrä uutta opittavaa peruskäytössä. Ehkä olen luullut väärin.
Herkkuja en pahemmin tarvitse, ja minulle kelpaa halvempikin kapula.
Kiitos kaikille vastauksista! :)
Ap
200 - 400€ hintahaarukasta saat hyvän peruspuhelimen olimerkki mikä tahansa. Erot ovat käytännössä marginaalisia. Kaikissaon omat omituisuutensa, kun opit ne niin käyttö sujuu hyvin.
Puhtaalla androidilla tehdyssä ei ole kaikkia uusimpia hienouksia. Merkkivalmistat räätälöivät androidin oman näköisekseen kaikella turhalla, kun pitää erottautua kilpailijoista.
Jos tarvit paljon apua, niin osta merkki, jota lähipiirisi käyttää.
Kiinnitä huomiota akun kokoon, muistin määrään. Ehkä pikalataukseen. Uusin tai toiseksi uusin android versio sisässä, siihen tulee luultavasti vähintään uudemman version tai parin päivitys. ( Halvimmissa on vanha android versio eikä uusia päivityksiä ehkä tule lainkaan).
Esimerkiksi kameroiden ominaisuuksissa on usein eroja. Samoin perus käytettävyydessä.
Kannattaa mennä kauppaan missä puhelimia saa oikeasti kokeilla.