Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhus ei halua peseytyä

Vierailija
24.06.2024 |

Varmaan monelle vanhuksiin tottuneelle tuttu tilanne, mutta minulle uusi. Miten saada suihkuun 82-vuotias Parkinsonin tautia sairastava vanhus, joka ei halua suihkuun.

Neuvoja tähän?

Alkaa olla terveysriski, kun kaikki paikat on olleet pesua vailla jo reilun kuukauden.

Hän ei ole dementoitunut, puhe menee hyvin perille. Hän on vain itsepäinen.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkisin vaan, jos ei muu auta.

Vierailija
2/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotisairaanhoito jos oma lapsi ei osaa tai halua pestä oman äitinsä tai isänsä persettä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko on pestä. Puhu suoraan että haisee pahalta.

Vierailija
4/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua oli. Hänellä oli aina joku tekosyy miksi ei voi peseytyä. Lopulta kun en enää jaksanut taistella, sain hänet kotihoidon asiakkaaksi. Edelleenkin pistää hanttiin ja kaikki hoitajat eivät saa häntä peseytymään vieläkään. 

Vierailija
5/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikea tilanne. 82-vuotias muistisairas äitini on juuri samanlainen. En tiedä, kuinka usein peseytyy. Ei oma-aloitteisesti käy suihkussa. Kun itse käyn siellä, niin saan äitini pesulle sillä livulla, että lämmitän saunan ja mennään yhdessä pesulle. Tai sitten käyn itse siellä suihkussa (kun olen esim. koko viikonlopun) ja sanon, että mene nyt sinäkin, kun siellä on kylppärissä kaikki valmiina ja tässä on sulle uusi pyyheliinakin... Joskus onnistuu ja joskus ei. Vaikea kyllä ymmärtää, mikä siinä pesulla käymisessä on se suuri vastenmielisyys. 

Vierailija
6/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä syy vanhukselle mahtaa olla? Entä mikä sun suhde häneen on? Oletko ennen saanut hänet pesulle? Oletko auttanut häntä? Onko apuvälineet kunnossa?

Vierailija
7/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
8/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että yleisimmät syyt vanhuksilla on kaatumisen pelko tai häpeä. Liikkuminen voi hävettää, alastomuus itsessään tai joku osa kehosta. Nyt kun ei ole peseytynyt niin se voi olla jo likaisuus, ylipitkät kynnet, tai mikä vaan. 

Muistisairaat on sitten erikseen. Heilläkin toki edellä mainitut syyt, mutta myös lisäksi muistisairauteen liittyvät. Ovat juuri omasta mielestään käyneet, käyvät kyllä omasta mielestään itse päivittäin, yms. Heille jo pelkkä sana suihku tai pesu voi tehdä stopin. Enhän minä nyt toisen pesemäksi mene! Silloin kannattaa käyttää muita ilmaisuja. Hoidetaan jalat, laitetaan hiuksia, yms.

Vierailija
9/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on "järjissään", niin häneltä voi kysyä mikä siinä pesussa on hankalaa, pitäisi siis pystyä perustelemaan miksi ei pesulle tahdo. Jos sanoo vain "en halua", niin miksei halua? Lisäksi kyllä miettisin että voiko taustalla kuitenkin olla muistiongelmia, jos kerta parkinson jo on.

Sitten jos sieltä tulee selvä syy, niin voi lähteä ratkomaan ongelmaa. Tulee kylmä -> mahdollisuuksien mukaan sauna taustalle lämmittämään. Pelkää liukastuvansa -> suihkutuoliin istumaan, kengät jalkaan... Häpeä -> pyyhkeen pitäminen intiimialueiden päällä silloin kun niitä ei pestä. Ja niin edelleen. 

Tai sitten auttaisiko "palkinto"? Pesun jälkeen luvataan jotain mistä vanhus pitää. Paistetaan lättyjä, tuoretta pullaa, ulkoileminen... 

Vierailija
10/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuisiko ammekylpyyn? Ilmatäytteisiä ammeitakin löytyy. Syy voi olla niinkin yksinkertainen, että kun iho haurastuu vanhuuttaan, suihkusta tuleva vesi sattuu. Ihan samanlaista kuin se, jos kädet kuivuvat jostakin syystä niin, että menee pienille haavoille, pelkkä käsien saippuavesipesu alkaa kirveltämään.

Vierailija
11/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukselle käyttöön lapsillekin käytettävät suostuttelukikat. 

Vierailija
12/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon hoitanu just tämmöisiä, jotka ei alkaneet millekään kotihoidon ja/tai omaisten kanssa. Tuotiin siis ihan osastolle kun tuota kieltäytymistä jatkui tarpeeksi pitkään. Parkinson tekee ihmisestä hankalan, tavallaan parkkipotilas ei ole enää järjissään, vaikka muisti jotenkin pelaisikin.

Osastolla muuteltiin lääkitystä ja pestiin väkisin kerran viikossa jos ei suopunut. Mun mielestä tämmöiset pitäisi kirjoittaa johonkin hoitotahtoon silloin kun on vielä järjissään, siis että miten tehdään jos ei ymmärrä omaa parastaan.

Vierailija
13/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin jossakin vaiheessa sairaalassa pidemmän jakson ja välttelin suihkussa käymistä. Syynä oli se, että en jaksanut seistä suihkussa ja vesi oli epämukavan tuntuista, samoin kuin suihkun jälkeen oli todella kylmä ja inhottava olo, koska keho oli muutenkin heikkona ja tuollaiset aiemmin normaalit tuntemukset tuntuivat epämiellyttäviltä.

Suihkuun voisi hankkia suihkupenkin ja mahdollisesti muita avustavia kalusteita (esim. hantaaki seinään, että pääsee helpommin ylös penkistä).

Jos suihkutilassa on lattialämmitys tai sauna, niin ne voisi laittaa lämpiämään, että suihkun jälkeen ei tule kylmä. Lisäksi pyyhkeet kannattaa katsoa, että olisivat pehmeitä, koska itselläni ainakin vanhat pyyhkeet olivat kovin karkeita ihoa vasten. Lisäksi minua huimasi usein suihkun jälkeen, en tiedä tekikö sen lämpö vai kostea ilma, mutta sekin oli epämiellyttävää.

Ehkä jo keskustelu ja ymmärrys voisi auttaa jonkin verran. Kyllähän se peseytymistä välttelevä vanhus tietää, että suihkussa on tärkeä käydä, koska onhan hän peseytynyt koko elämänsä ajan. Ei siitä ole hänelle apua, että hänelle kerrotaan, että se on tärkeää. Voisi ennemmin antaa ymmärrystä hänen syilleen ja yrittää keksiä yhdessä ratkaisuja, että suihkuhetki olisi siedettävämpi.

Vierailija
14/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta on vanhus mustelmilla. 

Vierailija
15/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhalle äidilleni ostettiin lahjaksi söpö pinkki suihkutuoli, ja siinä on turvallista peseytyä. Kylpyhuoneen lattialle on hyvä hankkia liukastumista estävä matto. Eipä silti, ei hänkään päivittäin peseydy.

On silti käsittämätöntä että vanhukset kaihtavat vettä ja saippuaa. Kun ennen vanhaan käytiin saunassa kerran viikossa, he ajattelevat että se riittää. Appivanhemmistani haiskahti aina tymäkkä kainalohiki, juhlavaatteiden läpikin.

Ja kun tähän komboon lisää vielä vaihtamattomat kalsarit, haju on hirveä. Itse he eivät sitä haista.

Vierailija
16/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suostuisiko ammekylpyyn? Ilmatäytteisiä ammeitakin löytyy. Syy voi olla niinkin yksinkertainen, että kun iho haurastuu vanhuuttaan, suihkusta tuleva vesi sattuu. Ihan samanlaista kuin se, jos kädet kuivuvat jostakin syystä niin, että menee pienille haavoille, pelkkä käsien saippuavesipesu alkaa kirveltämään.

Amme on huono. Siihen kömpiminen on vaivalloista ja pois pääseminen vieläkin vaikempaa, ja kaatumisriski on suuri. Valvomatta sitä ei voi tehdä. Tämän takia isoäitini lakkasi peseytymästä ja alkoi haista siltä miltä vanhat ihmiset haisevat.

Vierailija
17/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin jossakin vaiheessa sairaalassa pidemmän jakson ja välttelin suihkussa käymistä. Syynä oli se, että en jaksanut seistä suihkussa ja vesi oli epämukavan tuntuista, samoin kuin suihkun jälkeen oli todella kylmä ja inhottava olo, koska keho oli muutenkin heikkona ja tuollaiset aiemmin normaalit tuntemukset tuntuivat epämiellyttäviltä.

Suihkuun voisi hankkia suihkupenkin ja mahdollisesti muita avustavia kalusteita (esim. hantaaki seinään, että pääsee helpommin ylös penkistä).

Jos suihkutilassa on lattialämmitys tai sauna, niin ne voisi laittaa lämpiämään, että suihkun jälkeen ei tule kylmä. Lisäksi pyyhkeet kannattaa katsoa, että olisivat pehmeitä, koska itselläni ainakin vanhat pyyhkeet olivat kovin karkeita ihoa vasten. Lisäksi minua huimasi usein suihkun jälkeen, en tiedä tekikö sen lämpö vai kostea ilma, mutta sekin oli epämiellyttävää.

Ehkä jo keskustelu ja ymmärrys voisi auttaa jonkin verran. Kylläh

Lisään vielä tähän aiempaan viestiini, että kun on heikkona iän ja/tai sairauden takia, niin suihkussa käyminen tuntuu pitkältä ja uuvuttavalta projektilta.

Terveenä ollessa oli helppoa ja kätevää vain kipaista vartin suihkussa, mutta sairaana/muuten heikkona ollessa siihen pitää varata jonkin verran aikaa. Itselläni saattoi koko prosessiin mennä parikin tuntia, kun jo pelkkä riisuutuminen väsytti. Voin kuvitella, että Parkinsonin tautia sairastavalla on samantyyppistä. Vaikka päivässä ei paljon muuta olisi, niin se kuitenkin voi tuntua jotenkin väsyttävältä alkaa tuohon peseytymis"prosessiin" erityisesti jos ei ole aikomusta poistua kotoa eikä ole tarvetta olla niin sanotusti edustava.

Ehkä jos murehtii suihkussa käymisen epämukavuuden lisäksi sitä aikaa, joka hommaan kokonaisuudessaan menee, niin voisi olla avuksi laittaa suihkussa käyminen johonkin kalenteriin. Voi auttaa henkisesti ja fyysisesti varautumaan hommaan jos tietää, että suihkuun on mentävä esimerkiksi joka tiistai klo 17:00. Sitten ei tarvitse muina aikoina ottaa asiasta paineita ja arpoa, että jaksaisiko vaiko ei. Minä olisin varmaan itkenyt jos joku olisi tullut täysin satunnaisina ajankohtina pyyhkeen kanssa ilmoittamaan, että nyt olisi aika mennä suihkuun.

Vierailija
18/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
19/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa olla huikeat näkymät fitussaan?

t. DI Helsinki

Vaikka olisi mies?

Vierailija
20/60 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On melko karua huomata että omasta vanhemmasta tulee kuin uhmaikäinen lapsi, jota pitää houkutella ja maanitella. Mutta annetaanko taaperolle periksi kun hän kieltäytyy pesemästä hampaitaan? Ei. Vanhus on isokokoinen lapsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi