Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidin rokotukset raskausaikana?

30.01.2007 |

Olin jo raskaana kun sain tietää, että lähdemme ulkomaille 2kk kuluttua (sitten on rv22+). Tarkistaessani rokotteitani, kolmoisrokotteeni ei ole enää voimassa, mutta neuvolassa sanoivat ettei raskausaikana anneta tehosteita. Kuitenkin kuulin, että eräs ystäväni tuttu oli saanut rokotteen(en tiedä varmuudella minkä) ennen ulkomaanmatkaansa.

Riippuuko lomakohteesta? Rokotteesta? Tai raskauden ajankohdasta?

Luulisin että turvallisempaa olis ottaa ennen matkaa se tehoste. Kun sen tehosteen joutuu joka tapauksessa ottaa sitten, jos jotain sattuu?!

Keijukka rv14

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia lisää...

Just tuota jäykkäkouristuksen tehostetta olen miettinyt. Hieman jännittää matkustaa, jos jotain sattuu. Pitäisköhän siltikin vaatia tehoste....

Vierailija
2/7 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten todennäköistä todellisuudessa on, että juuri sillä lomalla saat jonkun noista (hinkuyskä, kurkkumätä, jäykkäkouristus)? Oletko menossa johonkin eksoottiseen paikkaan jossa noita on paljon liikkeellä? Tosiasiahan on, että nykyään ei noita tauteja kovin helposti saa. Ja varsinkin kun sinulla tuo rokote on, tehosteesta on vaan kyse, niin en kyllä sinuna ottaisi rokotetta nyt raskaana. Jos sattuisi niin kurjasti, että jotain sattuisi ja saisit juuri jonkun noistsa taudeista, niin sitten tehosterokotetta ja hyvää hoitoa, mutta mielestäni on todella paljon pienempi riski saada noita tauteja kuin rokotuttaa itsensä raskaana ollessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eli ekan kolmanneksen aikana ei mielellaan rokoteta ollenkaan (=riskit suuremmat sikiovauriolle), ja loppuraskaudestakin todellisten rokottamatta jattamisen riskien mukaan eika pelkastaan " varmuuden vuoksi" . Eli esimerkiksi riskiryhmille annetaan raskaanakin influenssarokotus.

Jaykkakouristusrokotustehosteenhan voi antaa myos vasta sitten jos/kun saat likaisen haavan, niinhan monesti tehdaan ei-raskaanaolevillekin koska kaikki eivat todellakaan ota tehosterokotuksia 10 vuoden valein niinkuin pitaisi. Minullakin meni jaykkakouristusrokotus voimasta kun olin viimeksi raskaana, odottelin raskauden loppuun ja otin sitten tehosteen.

Minne olet lahdossa ja millaiselle lomalle? Jos ihan tavalliselle hotellilomalle (eika millekaan viidakkoseikkailulle ;-)) niin tuskinpa juuri tuo jaykkakouristusriski nyt niin suuri on MISSAAN pain maailmaa. Ennemminkin monessa paikassa saa olla huolissaan hepatiitti A:sta jonka voi saada ruuan valityksella. Jos ko. maassa ei ole hep A riskia (kuten ilmeisesti kuvauksestasi paatellen ei ole), se on tod. nak. ihan yhta riskiton paikka kuin esim. Suomikin.

Vierailija
4/7 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jaykkakouristusta on maassa ihan samalla tavalla seka Suomessa etta muualla, joten lomamatkailu ei mitenkaan erityisesti lisaa riskia, ei niin ettei sita riskia olisi ollenkaan nykyaikana. Ja kuten jo tuossa joku totesi niin ethan sina taysin rokottamatonkaan ole vaan kyse on tehosteesta.

Vierailija
5/7 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan fittan.. Kun en tiennyt olevani raskaana olen näköjään tehnyt ainakin lähes kaikki kielletyt jutut.. Vedin kunnon kännit kahdesti, poltin näillä keikoilla tupakkaa kuin korsteeni, söin homejuustoa ja kaiken lisäksi mulle laitettiin jäykkäkouristustehostekin..

Onneksi se tehoste oli melkolailla alkuvaiheessa, juuri viidennen viikon alussa jolloin ymmärtääkseni sikiö on vielä ihan omalla ravinnollaan? Muistaakseni vasta kuudennella tai 7 viikolla se yhtyy äidin verenkiertoon?? No, kieltämättä hiukan stressaa sitten tuokin tieto.. Onneksi huomenna on neuvola ja pääsen sitten kysymään neuvolan tädiltä mun " synneistäni" Juomisesta ja tupakasta sain kyllä vapautuksen heti kun soitin ja kerroin...

Nyt sitten 7+5 olis meneillään.

Vierailija
6/7 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoitte mulla järkeä päähän ja miettimisen aihetta, ettei tuo tilanne todellakaan ole mikään niin huolestuttava. Madeiralle ollaan menossa viikoksi ja eiköhän siellä aika lailla samat elinolosuhteet ole kuin Suomessakin. Ja toden totta, se iso vahinko itselle saattaa käydä missä vaan.

Hoitelen tehosteeni kuntoon raskauden jälkeen ja yritän vapauttaa mieleni kaikista huolista tuon reissun ajaksi, jahka siinä onnistun kun lapsetkin menee ekaa kertaa niin pitkäksi aikaa muualle hoitoon. :) Ja itse olen ekaa kertaa ulkomailla! :o

Kiitos kommenteista....

lisääkin saa vielä laittaa, jos jollain on jotain tästä asiasta...

Vierailija
7/7 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kävin kysymässä jäykkäkouristusrokotetta (tetanus), kun se ei ole enää voimassa, niin sanoivat että rokotus annetaan synnytyksen jälkeen tai jos raskauden aikana ilmenee epäily että on saanut tartunnan esim. likaantuneen avohaavan kautta niin sitten rokotus voidaan antaa raskauden aikana.