Kesälomattomuus ärsyttää
Aloitin uudessa työpaikassa huhtikuussa eli en ole tälle lomakaudelle kerryttänyt yhtään lomapäiviä. Työsuhteen alussa oli puhetta, että saan palkatonta lomaa pitää kesällä. Ärsyttää jotenkin suunnattomasti, että en saanut edes viikon palkallista kesälomaa. En todellakaan työhaastattelussa alkanut uhoamaan, että en vaihda työpaikkaa jos en saa palkallista lomaa. Kesälomattomuus ärsyttää, koska olen tärkeä osa tiimiäni ja omaan erityisen koulutustaustan, jonka osaajia ei ole helppo löytää (näin minulle on kerrottu). Tänään sitten selvisi, että yrityksen kesätyöntekijäkin pitää jopa kesälomaa. Hänelle kertynyt siis edellisen vuoden kesätöiltä lomia ilmeisesti. Lisäksi minun jälkeen aloittaneet henkilöt ovat myös osittain palkallisella lomalla eli tämä palkallinen vs palkaton loma riippuu aivan täysin tiimistä. Minun tiimillä ei tule koko kesänä olemaan töitä eli pitää ihan etsimällä etsiä tekemistä. Tämän takia en ymmärrä miten osittainen palkallinen loma ei onnistunut.
Nolottaa osittain tämä tilanne, koska tuntuu että epäonnistuin työsuhdeneuvotteluissa ja tuntuu kuin olisin joku vasta työelämään siirtynyt nuori, kun kirjaan lomakalenteriin vain yksittäisiä lomapäiviä viikkojen sijasta. En todellakaan ota palkatonta lomaa heinäkuulle, kun lomasesonki tietysti korottaa matkojen hintoja. Ollaan sitten töissä, vaikka keittämässä vain kahvia ja järjestelemässä sähköpostia sitten.
Muita samassa tilanteessa olevia?
Kommentit (7)
Siis sinulla ei ole nytkään mitään tekemistä ja haluat vielä palkallisen loman? Ymmärrätkö mistä sinun lomarahansa tulevat? Ne tulevat siitä tuottavasta työstä mitä teet. Jos et tee mitään tuottavaa, eihän sinua edes tarvittaisi koko yrityksessä. Minä potkisin pellolle.
Aivan, meillä on kesäksi hiipunut työtahti ihan todenteolla kun henkilöt meidän firmassa ja kaikki yhteistyökumppanitkin siirtyvät lomille. Käytännössä heti perehdytyksen jälkeen oli kiireisimmät työviikot. Olen tähän mennessä eli noin kahden työkuukauden jälkeen saanut täytettyä vuositavotteita jo hyvällä mitalla ja sekä minä, että koko tiimi on ansainnut kiitosta tästä.
Erikoista, että vaadit palkallista lomaa, vaikka lomia ei ole kertynyt. Eikö tuolla logiikalla pitäisi kaikille antaa joko ylimääräistä palkkaa tai palkallista lomaa? Oletko varma, että uudet ei ole siirtyneet esimerkiksi samasta organisaatiosta, jolloin lomat siirtyy mukana.
Suurella osalla työpaikkaa vaihtavilla on ihan tuo sama ongelma joka vain täytyy sietää ja elää. Kun itse aloitin uudessa työssä muinoin toukokuun alussa ja kesä oli vielä ihan järkyttävän kuuma hellekesä, niin siinä sitten vain painettiin kesä. Pyysin elo-syyskuun vaihteeseen 6 päivän palkattoman loman, jonka sain ja siinä ajassa ehdin tehdä jokavuotisen Lapinreissun ja sain henkisiä akkuja ladattua.
Hyviä kelejä on vielä syyskuussakin, kun lomahuiput on eletty. Mieti mitä haluat ja järjestä loppukesään tai syksyn alkuun jokin juttu itsellesi. Suomessa tai vähän etelämpänä Eurooppaa on vielä ihan kesä. Viikon palkkalommo tuskin taloutta kaataa? (Tiedän koska mun palkka oli muinoin ihan per*e ja silti pärjäsin).
Tsemppiä.
Muut ovat siirtyneet eri organisatiosta myöskin. Palkatonta lomaa otan todnäk syksylle, jos töiltä ehtii. Veikkaan kyllä, että hitaan kesän jälkeen syksyllä tekee mielellään ylitöinä jos meinaa tulla kiire.
Harmittaa, että ahkeralle tekijälle ei riitä tekemistä ja mielummin maksetaan palkkaa kuin lomalla olemisesta ja akkujen lataamisesta. Onneksi sentään työsuhteen vaihtuessa pidin kertyneet lomat pois enkä ottanut rahana. Aiemmissa työpaikoissa työtahti on ollut nopeampi ja ylitöitä kertyi säännöllisesti. Ongelma oli ettei niitä aina ehtinyt pitämään, jolloin jos otti yhden päivän saldovapaan, tiesi että heti seuraavalla viikolla saa tehdä taas ylitöitä eli koko ajan painettiin hommia kiireessä.
Lisään vielä, että samalla tuntuu etten olekaan niin tärkeä osa henkilöstöä, kun en saanut samoja etuja kuin muut aloittaneet. Sentään palkasta minun ei tarvinnut tinkiä yhtään, vaan sain juuri sen palkan mitä osasin alani palkkataulukosta pyytää eli keskivertoa enemmän.