Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen luullut, että kaikille on itsestään selvlö hampaiden harjaus aamu- ja iltarutiinina

Vierailija
17.06.2024 |

Olin tuttavan luona kyläilemässä muutaman päivän ja hän harjasi hampaansa kerran päivässä, mutta ei aamu tai iltatoimien yhteydessä, vaan jossain kohtaa päivää kun sattui muistamaan. 

Miten te muut teette?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestäänselviö siis tietenkin.

Ap

Vierailija
2/23 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aamiaiasella syö paljon hedelmiä, kannattaisi hampaiden pesu ajoittaa jonnekin vähän myöhempään aamu päivään, koska hedelmien happo ja harjaus yhdistettynä lisää hammaskiilteen eroosiota.

Vierailija
4/23 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aika pullossa kasvanut omine luuloinesi, jos luulet, että kaikki muut elävät tavallasi tai noudattavat vaikkapa terveyssuosituksia.

Minä kyllä pidän hampaistani huolta, muttei tarvitse kovin tarkkanäköinen tai -nenäinen  olla huomatakseen, ettei kaikki tee samoin.

Vierailija
5/23 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aamiaiasella syö paljon hedelmiä, kannattaisi hampaiden pesu ajoittaa jonnekin vähän myöhempään aamu päivään, koska hedelmien happo ja harjaus yhdistettynä lisää hammaskiilteen eroosiota.

Pesee ennnen aamupalaa. Työpäivinä ei voi tehdä noin. Pitää pestä aamulla.

Vierailija
6/23 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaat kuuluukin pestä ennen aamupalaa ja mielellään pitää vielä pieni tauko ennen syömistä että fluori ehtii kovettaa kiillettä ennen happohyökkäystä.

Vierailija
7/23 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei syö sitrushedelmää tai mehua aamulla. Voi syödä myöhemmin.

Vierailija
8/23 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hampaat kuuluukin pestä ennen aamupalaa ja mielellään pitää vielä pieni tauko ennen syömistä että fluori ehtii kovettaa kiillettä ennen happohyökkäystä.

Vai vielä tauko? Ei ole aikaa siihen. 

Vierailija
9/23 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai vielä tauko? Ei ole aikaa siihen. 

30 min tauko ennen syöntiä. Herää aikaisemmin. 

Vierailija
10/23 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. mulle ei opetettu lapsena joka aamu ja ilta tapahtuvaa hampaiden pesua, harjattiin jos muistettiin. Mulla oli jo maitohampaat reikiä täynnä. Pesullakin käytiin kaksi kertaa viikossa, kun sauna lämmitettiin keskiviikkoisin ja lauantaisin. Teini-iän alussa rupesin itse käymään useammin pesulla (joka oli vanhempien mielestä veden tuhlausta), mutta hampaita en silloinkaan vielä "osannut" harjata päivittäin. Ja edelleenkin nyt aikuisena on päiviä kun joko jää kokonaan välistä harjaus tai ainakin ilta harjaus. T. Kasarin lopun lapsi

Vierailija
11/23 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Ei, hampaita ei KUULU pestä ennen aamupalaa (jota kaikki eivät edes syö.) Ihan voi pitää puolen tunnin tauon syömisen ja juomisen jälkeen ja sitten pestä hampaat. Ne VOI pestä myös ennen aamupalaa, mutta minä en tajua mikä hemmetin idea siinä on. Minä ainakin haluan lähteä kotoa raikas maku suussa. 

Vierailija
12/23 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Ei, hampaita ei KUULU pestä ennen aamupalaa (jota kaikki eivät edes syö.) Ihan voi pitää puolen tunnin tauon syömisen ja juomisen jälkeen ja sitten pestä hampaat. Ne VOI pestä myös ennen aamupalaa, mutta minä en tajua mikä hemmetin idea siinä on. Minä ainakin haluan lähteä kotoa raikas maku suussa. 

Idea on siinä että hampaat saa suojan sitä aamupalan happohyökkäystä vastaan.

Vierailija
13/23 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lankaus, harjaus, suuvesi. Automaattinen rutiini aamuin illoin. Itsestään selvää. Ja harjan vaihto uuteen muutaman kk välein.

Vierailija
14/23 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä harjaan hampaat aamukahvin jälkeen. Rentoutan suun lihakset, että harja menee poskihampaisiin saakka. Sitten käytän joka ikisen syönnin jälkeen hammaslankaa hampaiden välien on oltava puhtaat ruuasta. Monen monta kertaa päivässä. Illalla hampaita en harjaa, koska se ei ole niin tehokasta kuin hammaslangan käyttö.

Vierailija
15/23 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyn vastaus:

Hampaiden harjaamisen ajoitus aamulla voi olla henkilökohtainen valinta, ja siihen vaikuttavat usein yksilölliset tottumukset ja suun terveyteen liittyvät suositukset. Tässä on muutamia seikkoja, jotka voivat auttaa päättämään, milloin on paras aika harjata hampaat:

Harjaaminen ennen aamupalaa:

Harjaaminen heti heräämisen jälkeen poistaa suusta yön aikana kertyneet bakteerit ja plakin, jotka voivat aiheuttaa pahanhajuista hengitystä.

Se voi myös vähentää bakteerien määrää suussa ennen kuin syöt, mikä voi olla hyödyllistä suun terveydelle.

Harjaaminen aamupalan jälkeen:

Harjaaminen aterian jälkeen voi auttaa poistamaan ruokajäämät hampaista ja suusta, mikä voi vähentää plakin muodostumista ja hammaskariesta.

On kuitenkin tärkeää odottaa 30 minuuttia aterian jälkeen, ennen kuin harjaa hampaat, jos olet syönyt happamia ruokia tai juomia (kuten appelsiinimehua tai jogurttia). Happamat aineet voivat pehmentää hammaskiillettä ja harjaaminen välittömästi aterian jälkeen voi aiheuttaa kiillevaurioita.

Yleinen suositus:

Monet hammaslääkärit ja suun terveyden ammattilaiset suosittelevat odottamaan 30 minuuttia aterian jälkeen ennen hampaiden harjaamista, erityisesti jos olet syönyt happamia ruokia.

Jos päätät harjata hampaat ennen aamupalaa, huuhtele suusi vedellä tai käytä suuvettä aterian jälkeen auttaaksesi ruokajäämien ja happojen poistamisessa.

Lopulta, tärkeintä on harjata hampaat kahdesti päivässä fluorihammastahnalla ja käyttää hammaslankaa päivittäin riippumatta siitä, teetkö sen ennen vai jälkeen aamupalan. Säännöllinen hammaslääkärissä käynti ja henkilökohtaiset suun terveyden suositukset voivat myös vaikuttaa siihen, mikä ajoitus sopii parhaiten sinulle.

Vierailija
16/23 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole arat hampaat, erittäin arat hampaat kuten minulla, niin hammastahnana voi käyttää edullisia laatuja, turhaa silloin ostaa kalliita.

Vierailija
17/23 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä aamupalalla ei kannattaisi syödä hdelmiä

Vierailija
18/23 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole arat hampaat, erittäin arat hampaat kuten minulla, niin hammastahnana voi käyttää edullisia laatuja, turhaa silloin ostaa kalliita.

Millaiset on arat hampaat?

Vierailija
19/23 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä harjaan hampaat aamukahvin jälkeen. Rentoutan suun lihakset, että harja menee poskihampaisiin saakka. Sitten käytän joka ikisen syönnin jälkeen hammaslankaa hampaiden välien on oltava puhtaat ruuasta. Monen monta kertaa päivässä. Illalla hampaita en harjaa, koska se ei ole niin tehokasta kuin hammaslangan käyttö.

Minä vaihdellen mutta pyrin pesemään hampulit ennen aamiaista mutta usein kurlautan ääneni avaen ja oopperaa kailottaen kylppärissä niin kaikki parhaiten. 

Vierailija
20/23 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole vaikka pitäisi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi