Suomen paras museo? Ateneumia ei lasketa.
Olen hankkinut museokortin ja ajattelin kesälomalla käydä erilaisissa museoissa. Ateneum, Kiasma ja Amos Rex on vakiokäyntikohteita, mutta haluaisin käydä muualla. Ei haittaa, vaikkei olisi museokorttikohde. Saa suositella erilaisia museoita, mistä itse olet pitänyt.
Kommentit (19)
tikanojan taidekoti vaasassa,siellä myös pohjanmaan museo taisi olla.raumalla on myös taide ja museokohteita.
Vähän kaukana ehkä, mutta Rovaniemellä Arcticum.
Porvoossa sellainen kuin Albert Edelfeltin ateljee. Hieno kohde kerta kaikkiaan. Lämpimästi suosittelen. Museokortti ei taida käydä.
Runebergin koti Porvoossa, ihan vieressä on Walter Runebergin veistoskokoelma. Porvoon museo vanhassa kaupungissa ja Holmin talo. Porvoosta löytyy myös nukke- ja lelumuseo, mutta se on aika pieni ja kissamuseo, mutta sinne pitää varata vierailuaika erikseen.
Helsingissä sellainen kuin Sinebrykoffin taidemuseo. Aleksanterinteatterin lähettyvillä. Olen käynyt monta kertaa, vaihtuvia näyttelyitä.
Lenin-museo. Tai mikä sen nimi nykyään onkaan. Avataan hyvin Neukkujen, Venäjän ja Suomen suhdetta ja historiaa.
Arktikum
Vierailija kirjoitti:
Karmea.
En nyt tiedä parhaasta, mutta Hyvinkään rautatiemuseossa hienoja, oikeasti vanhoja junia. Myös Ainola Järvenpäässä sekä erityisesti Halosenniemi upeissa Tuusulanjärven maisemissa käymisen arvoisia.
Tämä ei ole museo, mutta Gumbostrandin galleriassa Sipoossa kannattaa vierailla, jos nykytaide kiinnostaa.
Didrichsenin taidemuseo Helsingin Kuusisaaressa.
Langinkosken kalastusmaja Kotkassa, ihan jo miljöön ja maiseman vuoksi.
Lääninkivalteri Aschanin talo Heinolassa: oikeasti vanha talo, hyvin viehättävä vanha museokohde.
Qvenselin talo ja Ett hem Turussa on hauskoja. Serlachiuksella Mäntässä hyvä valikoima taidetta.