Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Invakortista on vain haittaa, joten lopetin sen käytön

Vierailija
05.06.2024 |

Invakortista on vain haittaa

Sain liikkumisesteisen pysäköintitunnuksen vuosi sitten. Lopetan nyt sen käytön, koska pää ei kestä. Itselläni on sairaus joka ei näy päällepäin ja kävelen omin jaloin (toki kivuissa toisinaan). Ajan vähän 'paremmalla' saksalaisella autolla jota laittelen vapaa-ajalla kun pystyn. Auto on massasta poikkeava.

En saa rauhassa jättää autoa invapaikalle. Sisään kytätään vihaisesti, autoa kierrellään ja tuijotetaan onko invakorttia oikeasti. Jos nousen autosta ja lähden kävelemään, minua kytätään jälleen vihaisesti ja tullaan jopa huutamaan kuinka kamala ihminen olen. Kun kerron että minulla on invakortti, tulee käsien levittelyä ja mutinaa.

Eräskin herra pysäytti koko elämänsä ja tuijotti autoon kun jäin sinne istumaan. Laitoin kortin lasiin ja lähdin kauppaan. Vihainen mies tuli rinta rottingilla haastamaan että sun jalat toimii. Tällaisia tapauksia tulee monta viikossa. Aloin näyttelemään huonoa kävelyä tapauksen jälkeen. Se auttaa vähän. 

Kerran jätin perhepaikalle lähelle ovea kun invaruudut oli täynnä. Mies juoksi paikalle hakkaamaan lasia ja kysyi olenko värisokea, mene muualle jos invapaikat on täynnä.

Eräs taksikuski räyhäsi heti kun ajoin ruutuun. Näytin korttia ja kuski teki eleen "pyh" ja heilautti käsiään alentavasti. 

Se autoon kyttääminen ja vihaiset katseet ovat vieneet siihen että päätin olla jättämättä invapaikalle niin henkinen puoli ei rasittuisi. Tunnin kun auto istui invapaikalla, lähes puolet ohikulkijoista katsoivat vihaisesti autoa ja katsoivat lappua.

Suomessa ei näköjään voi keskittyä vain omiin asioihin, vaan nenä on pitkällä muiden asioissa. Nyt menen vapain mielin normiruutuihin vaikka se tuskallista voi toisinaan ollakin. Kymmenet ja sadat kun kyttää sitä autoa viikossa ja kiertelee sitä invaruudun ympärillä ei ole mikään kovinkaan mukava kokemus. Tähän päälle se, että huuto alkaa kun nousen autosta ulos. Jokainen kauppakäynti sisältää aina tällaisen hyökkäyksen. Ainoa poikkeus on ollut yksi nuorten jengi, jotka kehuivat autoa kun istuin sisään.

Kortin saamisesta ei ole seurannut kuin toivon menetys kanssakulkijoita kohtaan. Lienee roskiksessa sen paikka, suomalaiset eivät sen olemassa oloa kestä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavintahan tässä on se, että se invahenkilöhän saattaa myös tulla kyytiin. Eli ihan täysin terve kuski voi parkkeerata invapaikalle hakemaan invaa vaikka kaupasta tai harrastuksesta. Eikä sillä kuskilla ole lupaa tuntemattomille selitellä toisen terveystietoja.

Joa jollain se invalappu on, niin ei siitä meikäläisen eikä heikäläisen tarvii ahdistua. Se on syystä annettu.

Jotenki niin säälittävää, miten suomalainen osaa olla ihan mistä vaan kateellinen.

Vierailija
2/6 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei näin käy. Ei minun autoa ole kukaan kierrellyt ja tuijottanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon näkymättömiä ongelmia, joihin invapaikalle pysäköinti auttaa. Esimerkiksi kaiken maailman kivut, johtuivat ne sitten vaikka selkäleikkauksesta tai amputoidusta jalasta. Toisaalta on myös paljon ihmisiä, jotka pystyvät kävelemään oikein hyvin, mutta eivät pitkiä matkoja. Ehkä jonkun tasapaino-ongelman tai heikon sydämen yms takia. Kuten muut jo sanoivat, myös kyytiin tuleva voi olla se invalidipaikkaa tarvitseva, esimerkiksi sokeuden takia.

Aiheesta poiketen mutta siihen liittyen, myös pyörätuolin käyttäjät saavat välillä osakseen paheksuntaa jos eivät ole täyspäiväisesti siinä istumassa. Isälläni on etenevä sairaus, joka on vienyt häneltä pikkuhiljaa liikuntakykyä. Aluksi hän alkoi käyttämään pyörätuolia vain saadakseen siitä tukea, ja jotta hänellä olisi istumapaikka tarvittaessa. Hän siis työnsi sitä edessään, ja minä laiskana lapsena istuin siinä. Myöhemmin hän alkoi itse istumaan siinä enemmän, mutta nousi kyllä ylös, jos tarvitsi jotain korkealta hyllyltä. Osa ihmisistä luuli nähneensä ihmeparantumisen, jotkut katsoivat paheksuvasti, olettaen kyseessä olevan henkilö, joka ei pyörätuolia tarvitse

Vierailija
4/6 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla on invakortti ja se ei kyllä välitä hittoakaan. Kävelee vaan leuka pystyssä valittajan ohi, olen todistanut monesti. Tämähän saa valittajat aivan raivon valtaa mutta tuttu on vain mielissään.

Vierailija
5/6 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyynel!

Vierailija
6/6 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman karkailevan, nopean ja vaarantajuttoman autistilapseni kanssa meillä olisi oikeus tuohon,  jos lääkäriltä pyytäisin vain todistusta. En vain oikeasti jaksaisi sitä, kun ihmiset huutavat lapsen edessä ja lapsi menee siitä sekaisin. Muutenkin joutuu jatkuvasti sietämään ihmisten vihaisia katseita ihan vain sen vuoksi, että lapsi käyttäytyy oudosti heidän silmään.