Ahdistun jokaisessa työpaikassa
Onko muilla vastaavaa? Haet innolla uutta työtä, jopa saat sen ja aloitat mahtavissa fiiliksissä uudessa paikassa. Jo muutamassa päivässä tajuat todellisuuden, mikä työpaikalla on vastastassa. Olen jopa vaihtanut kokonaan alaa, mutta ahdistus nousee aina vain kovemmaksi, mitä enemmän erilaisia työpaikkoja kokeilen.
Kaikissa näissä ahdistavissa paikoissa on yksi tai kaksi yhdistävää tekijää; surkea perehdytys ja/tai kamala työkaveri/esihenkilö, joka tekee työn tekemisestä haastavaa. Näiden seurauksena alan pelätä virheitä ja ahdistun entisestään.
Toisaalta kaipaan työyhteisöä, toisaalta ahdistaa kohdata tiettyjä ihmisiä, jotka saa olosi tuntumaan kamalalta. Ei väliä, onko työ etänä vai lähi, sama kaava toistuu.
Pisin työsuhteeni on kestänyt kolme vuotta ja siitäkin oli pakko irtisanoutua, ennenkuin olisin romahtanut totaalisesti.
En tiedä, miten jaksan eläkeikään asti. Tällä hetkellä ikää hiemen yli 40. Nuorempana asiat oli jotenkin paljon yksinkertaisempia ja suoraviivaisempia.
Jotain apua varmaan tarvisin, ehkä alkuun ainakin vertaistukea. Löytyisikö täältä sellaista?
Kommentit (16)
Mulla on aika lailla sama juttu. Tosin on hyvin ikäviä työpaikkojakin. Olen sentään muutamissa viihtynytkin ja ilolla mennyt maanantaina töihin. Nyt tuntuu että uuvun nykyisessä.
Ap on luuseri jolle pitäisi antaa kenkää.
Kuulostaa siltä että sulla on ollut harvinaisen huono tuuri. Millähän alalla mahdat olla. Luota intuitioosi, ja jatka etsimistä - kyllä maailmassa on myös hyviä työpaikkoja, joissa perehdytetään hyvin, joissa on turvallinen ja tasapainoinen ilmapiiri ja joissa jopa halutaan työntekijöiden parasta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että sulla on ollut harvinaisen huono tuuri. Millähän alalla mahdat olla. Luota intuitioosi, ja jatka etsimistä - kyllä maailmassa on myös hyviä työpaikkoja, joissa perehdytetään hyvin, joissa on turvallinen ja tasapainoinen ilmapiiri ja joissa jopa halutaan työntekijöiden parasta.
En tiedä yllättääkö, mutta sote-ala kyseessä. Aiemmin olin kaupallisella alalla. Enää ei varaa opiskella kokonaan uutta tutkintoa, enkä toisaalta edes tiedä, mitä haluaisin. Etenkin jos lopputuloksena olisi samaa kakkaa hieman erilaisessa paketissa.
Mutta ihana kuulla, että myös toisenlaisia paikkoja on! Voi kun sellainen osuisi myös kohdalleni. Mistähän sellaisen tunnistaa?
Ap
Se on terveen merkki. Ihmisiä varmasti työnnetään mitä kummallisempiin tehtäviin ja työpaikkoihin. Jopa tarpeettomiin tehtäviin. Ehkä pitää itse miettiä, mikä ratkaisisi asian, jos ei noihin halua. Esimerkiksi onko joku selkeämpi paikka, ala vai alatko setvimään aina niissä työpaikoissa asioita selväksi joka kerralla.
Onko joku firma jossa saa kysyä, jossa perehdytys on kunnollinen vai kaikki mykkiä. Sitten on yksityisyrittäminen tms. Jotenkin oletetaan että ihmiset vain "menevät johonkin töihin" ja kaikki sujuu kuin tanssi, vaikka oikeasti tuo ahdistus on varmaan monille tuttua. Ja kummalliset käytännöt, erikoiset tehtävät. Pomokin luuraa jossain sokkelissa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on luuseri jolle pitäisi antaa kenkää.
Ihan itse olen jokaisesta paikasta lähtenyt ja loistavat työtodistukset aina mukaani saanut. Luuserilta silti minusta tuntuu.
Ap
Työhaastattelussa voit kysyä että kuinka henkilöstö voi, onko paljon vaihtuvuuttta (ja mistä se johtuu) ja kuinka henkilöstön hyvinvointiin panostetaan. Eihän se tietenkään takaa hyvää työpaikkaa, mutta ehkä rivien välistäkin voi välillä tulkita asioita.
Tai onko sote-alan työntekijöillä mitään foorumia, jossa kysellä hyvien työpaikkojen perään? Löytyisikö mitään tietoa työpaikoista, joissa on palkittu hyvästä ilmapiiristä. Olisiko mitään puskaradiota, tuttuja, mitä vaan jonka kautta kuulisi hyvistä paikoista?
Ystäväni on sote-alalla ja ainakin hän on eräässä vantaalaisessa terveyskeskuksessa viihtynyt jo pitkään. Mielestäni tämä työpaikka on myös palkittu hyvänä työpaikkana, tosin yksityiskohtia en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aika lailla sama juttu. Tosin on hyvin ikäviä työpaikkojakin. Olen sentään muutamissa viihtynytkin ja ilolla mennyt maanantaina töihin. Nyt tuntuu että uuvun nykyisessä.
Mikä sinua uuvuttaa nykyisessä paikassa eniten? Mikä oli hyvää sellaisessa työssä, missä viihdyit?
Jotenkin arvasin, että sote alasta kyse. Tuo on alalla valitettavan yleistä. Kannattaa facebookissa liittyä ryhmään Bye bye hoitoala, siellä paljon tarinoita siitä, kuinka alanvaihto (usein toki downshiftaus) on osoittautunut oikeaksi ratkaisuksi, kun on päässyt pois myrkyllisistä työyhteisöistä. Tai jos alalla haluat/joudut jatkamaan, mitä jos tekisit pelkkää keikkaa useampaan paikkaan? Keikkalaisena pysyy hieman sivussa etenkin työpaikan ihmissuhdeongelmista. Lisäksi, vaikka mainitsemasi ongelmat eivät olisi sinun vika, ahdistuksensietokykyä kannattaa noin lähtökohtaisestikin aina kasvattaa sekä opetella asettamaan rajat. Esimerkiksi tuo, ettet saa kunnon perehdytystä, on väärin sinua kohtaan. Sinulla on oikeus vaatia perehdytystä työtehtäviin, etenkin kun sote alalla saatetaan ihan oikeasti vastaamaan toisen hengestä ja terveydestä, ei oo mitään pikkujuttuja nämä. Sama pätee myös hankaliin työkavereihin; kannattaa opetella asettamaan rajat, mikä on ok ja mikä ei, opetella tarvittaessa konfrontoimaan ihmisiä, esim. jos joku v*ttuilee sinulle, puhuu ilkeästi jne. niin ei kannata provosoitua vaan konfrontoida kysymällä esimerkiksi, että minusta tuntuu että haluat nyt pahoittaa mieleni, mistäkö tämä tarve mahtaa johtua? jne. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Työhaastattelussa voit kysyä että kuinka henkilöstö voi, onko paljon vaihtuvuuttta (ja mistä se johtuu) ja kuinka henkilöstön hyvinvointiin panostetaan. Eihän se tietenkään takaa hyvää työpaikkaa, mutta ehkä rivien välistäkin voi välillä tulkita asioita.
Tai onko sote-alan työntekijöillä mitään foorumia, jossa kysellä hyvien työpaikkojen perään? Löytyisikö mitään tietoa työpaikoista, joissa on palkittu hyvästä ilmapiiristä. Olisiko mitään puskaradiota, tuttuja, mitä vaan jonka kautta kuulisi hyvistä paikoista?
Ystäväni on sote-alalla ja ainakin hän on eräässä vantaalaisessa terveyskeskuksessa viihtynyt jo pitkään. Mielestäni tämä työpaikka on myös palkittu hyvänä työpaikkana, tosin yksityiskohtia en tiedä.
Olen pyrkinyt kartoittamaan haastatteluissa em. asioita. Silti minusta tuntuu, että vastauksissa kierrellään, kaunistellaan tai suorastaan valehdellaan. Esim. kerrotaan perehdytyksestä sitä, tätä ja tuota ja luulet asian olevan kunnossa ja yhteishengen hyvä. Hyvin pian töiden alkamisen jälkeen tajuat, miten pahasti tässä vedätettiin.
Sote-alalla vaihtuvuus taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus. Toisaalta ne raskaimmat ja kuormittavimmat tyypit on niitä, jotka olleet "aina" talossa, ja periaatteessa osaavat, mutta eivät halua auttaa tai suorastaan kiusaavat.
Ihana kuulla, että ystäväsi on löytäny hyvän työyhteisön
Vierailija kirjoitti:
AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA
No himmaa hyvänen aika vauhtia.
Ap, olet mielenterveys potilas. Hae apua, kaikkialta mistä sitä vaan vosi saada.
Normaali, tervejärkinen työntekijä, toimii, pärjää ja työskentelee ok, jolaisessa työpaikassa, missä duunia tekee.
Ei se niinkään voi mennä että muiden työntekijöiden tulis varoa puheitaan , ilmeitään, käytöstään yms.
yhden ainoan työntekijän vuoksi. Duuniin tullaan tekemään töitä, siitö se palkka maksetaan.
Mutta uuteen työpaikkaan mennessä, uusi työntekijä ei voi olettaa, että työyhteisö ja työtoverir, olisivat juuri sellaisia, kuin hän toivoo. Ja olettaa.
Joka ikisessä ja vähänin suuremmassa työyhteisössä on joustettava ja sopeuduttava.
Näin kaikissa duuneissa, rakennuksilta sairaaloiden leikkaussaleihin.
Kaikki joutuvat sietämään mitä erilaisempia työtovereita. Ja joustamaan. Muuten työyhteisöjä ei olisi edes olemassa.
On kyllä vähän näin ollut