Omat vanhemmat neurokirjolla
Kuka on tajunnut jälkikäteen, että oman vanhemman/vanhempien käytös johtui esim. autismista tai adhd:sta? Itse tajusin vasta äskettäin että isälläni oli adhd. Ei välittänyt minusta tippaakaan (vaikka oli halunnut lasta enemmän kuin äitini, mutta eihän rääkyvä vauva, uhmaikäinen kakara tai rasittava teini tuo dopamiinibuustia), tuhlasi palkkansa kauan ennen seuraavaa palkkapäivää, kaahasi liikenteessä, sai älyttömiä raivareita pikku asioista ja ei pystynyt kunnolla keskittymään pitkiä aikoja mihinkään asiaan.
Kyllä, olen emotionaalisesti hyvin haavoittunut ja aina tuntenut oloni arvottomaksi. Sama kirjainyhdistelmä löytyy multakin ja jätän suosiolla perheen perustamisen siihen oikeasti kykeneville, vaikka sietämätön vauvakuume iskee kausittain.
Kommentit (3)
ADHD isä mullakin ja kiinnostus muhun loppui välittömästi syntymän jälkeen täysin. Eli omaa elämäänsä erillään musta ja ei ikinä halunnut tehdä mun kanssa mitään, edes puhua. Vapaa-aikanaan käytti alkoholia rankasti ja harrasti hengenvaarallisia extreme-lajeja. Ainoa asia mihin jaksoi keskittyä oli oma ura.
Mussa on vähän samaa vikaa kuin hänessä, kumppanit vaihtuu tiuhaan...
Oliskohan kellään kokemuksia adhd/autisti-äideistä... Veikkaan että esimerkit eivät ole näin äärimmäisiä.
-ap
Arvelen, että isäni on autismin kirjolla. Kahdella lapsistani on tämä diagnoosi ja näen piirteitä myös sisaruksillani. Itsessäni en juuri tunnista autismin kirjon piirteitä kuitenkaan :D
Isäni kanssa oli hankala elää samassa taloudessa. Hän oli yliherkkä mm. äänille ja valolle, joten muun perheen oli oltava hissuksiin pimeässä. Sosiaalinen vuorovaikutus oli hankalaa ja jaksoittain täysin olematonta. Puhuimme mököttämisestä, ja se saattoi kestää vuosiakin. Ehkä kyseessä oli selektiivinen mutismi. Isälle kehittyi alkoholiongelma ja sen seurauksena esiintyi myös väkivaltaista käytöstä.
Työelämässä isä kuitenkin pärjäsi. Hän oli alansa erikoisosaaja ja arvostettu työyhteisön jäsen. Työssä hän oli tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, joilla oli samat kiinnostuksen kohteet. Myös vapaa-aikana näitä ihmisiä kiinnostivat jossain määrin samat asiat, joten yhteisiä harrastuksiakin oli.
Vanhempani erosivat aikanaan ja tämä oli heille molemmille hyväksi. Aikuisiällä olen pystynyt muodostamaan suhteen isään ja tulen hänen kanssaan ihan hyvin toimeen.