Onko ihan hullua ostaa 600 neliön tontti?????
Talo josta ollaan kiinnostuneita sijaitsee noin pienellä tontilla. Asutaan alueella jossa tuon kokoisia tontteja on aika vähän. Yleensä ovat yli 1000 neliöisiä... Taloa ympäröi aita ja se on kulmatontti. Talo ei ole mikään iso että ihan hyvin kyllä siihen tontille mahtuu. Se talo tosiaan kiinnostais eikä olla muutenkaan mitään innokkaita ruohon yms. leikkaajia. Nyt asutaan rivarissa että toki tontin koko kasvaisi paljon mutta aina olen ajatellut niin että noin pienellä tontilla ei tee yhtään mitään :(
Kommentit (18)
Meillä 1300 ja tämä on hyvä, kun naapurissa on vielä puisto.
600 ei ole tontti vaan talonalus.
Ihan kiva on. Itsessäni on kyllä viherpeukalon vikaa, mutta sitähän haasteellisempi tuollainen tontti on tehdä viihtyisäksi. Ajattelin satsata isoihin kukkapurkkeihin, kun kesä tulee.
Naapurit just ikkunan alla. Ei kiitos.
Ollaan jo pidempään etitty taloa ja nyt kun hyvä sellainen löytyi niin tontti on sitten noin pieni. Ärsyttäväääää!!!!!!!! Se että on vain yksi naapuri niin toki tuo tontille omaa rauhaa mutta niinhän se on että kovin pieni tuo on...
ap
Anna olla noitten postimerkki-kommentoijien, et sinä niille etsi kotia vaan omalle perheelle.
Itse olisin onnessani moisesta tontista, mulle iso piha ja etäisyys naapureista ei ole tärkeää vaan sijainti ja pienet pihatyöt ;-)
ostaa perheelle talo ja muuttaa heti pois. Lapsillakin on oikeus lapsuudenkotiin ja jonkinlaiseen rauhaan.
Taloyhtiössä, jossa kaikilla oli tuon verran tonttia. Siinä oli aurinkoinen oleskelupaikka ja talon ympäri pääsi juoksemaan. Ihan kiva lasten kanssa. Ei omaa rauhaa, mutta muuten ihan ookoo. Nyt on iso talo ja iso tontti, mikä on kivempaa, mutta kyllä tuo edellinenkin toimi vallan hyvin.
mieti kokonaisuus. yleensä kaikkea ei voi saada...
Kyseessä ihan puutarhamainen asuinalue. Meidän kohdalla tontti oli lohkottu kahdelle talolle. Piha on ihan riittävän iso. Perustettiin siihen viime kesänä oma puutarhakin, on marjapensaita, pari omenapuuta. Rajoilla kasvaa syreenejä ja tuomipihlajia. Tonttia reunustavat myös koivut ja vaahterat.
Eli jos alue on muutoin kiva ja " valmis" niin siitä vaan. Uudella asuinalueella jossain tasaisella pellolla olisi varmaan liian pieni.
Kokonaisuus ratkaisee ja unohda nuo postimerkkileveilijät omaan arvoonsa.
jos alue on tiuhaan kaavoitettu alunperin. Ei Kumpulassa, Käpylässä tai Vanhassa Herttoniemessä alunperinkään järin isoja tontteja ollut.
Sitten taas jos se tontti on alunperin ollut yhden talon tontti ja siihen on rakennettu etu- tai takapihalle toinen talo (ja naapuritonteilla sama tilanne) en tykkää. Harvoin on onnistunut. Näyttää aina ja ikuisesti siltä, että pihaan on vain yks kaks kasvanut töröttämään uusi talo. Ja koko alue on yhtä lailla pilalla, kun tontit on piukassa toisiinsa yhteensopimattomia luomuksia. Se ei ikinä tasoitu kasvillisuudella tms.
Jos se teille tuntuu kivalta, niin ostakaa vaan. Ja riippuu paljon tontin mallista ja siitä miten talo on siihen sijoiteltu. Ainakin meidän vanhassa naapurustossa oli paljon taloja n. 1000 neliön tonteilla, mutta kolmella sivulla " hukkatilaa" , jolla ei oikein voinut tehdä mitään. Jos toi " hukkatila" (helposti monta sataa neliötä) olisi otettu tontista pois, en usko, että kukaan olisi kaivannut, kun itse oleskelutila olisi pysynyt samana. Olisi vaan päässyt helpommalla, kun ei olisi tarvinnut ajaa nurmikkoa paikoista, joissa kukaan ei koskaan ollut.
Keski-Euroopassa on paljon todella pieniä tontteja, mutta silti niille on saatu viihtyisiä ja kivoja pihoja.
Talon sijoittelu tontille merkitsee paljon. Isokin tontti on pilalla jos talo on keskellä tonttia, eikä isompaa tilaa jää millekään puolelle.
Pihaa käytetään vain kesäisin. Itse asun isossa rivitaloasunnossa, jossa vain oleskelupiha, mutta hyvin suojainen sellainen. Olemme olleet tyytyväisiä. Mökillämme on 2300m2 puutarhatontti ja siitäkin oikeasti käytämme ehkä vain sellaista 400-500m2 siivua ja loput ovat vain siellä laitamilla.
Isommassa kaupungissa et koskaan ole " yksin" vaan on sopeuduttava siihen, että naapureita on näkö- ja kuuloetäisyydellä. Maaseudulla on lääniä, mutta sinne muuttavan on oltava tietyn tyyppinen henkilö (jota minä en esim. ole vaikka maalla syntynyt olenkin).
Ostettiin myös talo valmiina ja erityisesti etittiin kompaktia, mutta viihtyisää tonttia. Kulmatontti on tämä meidänkin eli yhdet naapurit, kahdella sivulla tie ja yhdella metsä. On ollut todella riittävä meille. On nätti ja suojaisa, jaksaa pitää koko tontin kauniina kun ei tarvia mitään pellon kokosta pihaa hoitaa. Lapsilla on ollut ihan riittävästi tilaa juosta ja touhuta. Jos itte tykkäätte niin suosittelen ehdottomasti.
riippuu vallan siitä, että mitä juuri te kaipaatte!
Itselleni riittäisi vallan mainiosti 600neliön tontti (heh, toki kun nyt on parin neliön parveke)!
Itse keskittyisin talon muihin puoliin ostoa harkittaessa, ja se riittäisi, että pihalle paistaisi kesällä aurinko.
Meillä 1440m2 ja on vaivan liikaa. Terassilla ollaan kesäisin ja lapset leikkii hiekkiksellä ja keinuvat. Vähän juoksentelevat nurmikolla. Puolet pihasta on ihan liikaa ja nurmikon leikkaaminen suututtaa.
Kaksikerroksinen okt noin pienellä tontilla on ahdistava ja jotenkin kolho ja tarvitsisi enemmän tilaa ympärilleen. (Kokemusta on)
Pääasia, että saatiin omat ulkoseinät, eikä tarvitse kuunnella naapureiden juttuja seinän läpi. Oma talo on elämäni tärkeimpiä asioita. Tontin koko ei ole ollenkaan niin tärkeä asia.
Jos pihapiiri on teille riittävän tuntuinen! Ja jos teillä ei ole toiveita laajentaa/rakentaa uusia piharakennuksia tontille. Jos talo ja ympäristö muuten on mieleinen, niin ei se tontin koko kai ratkaise?
Itse en ihan noin pientä ostaisi, meidän talo rakentuukin 1000 neliötä isommalle.