Tino ja Mirella kulttuurin kahleissa
Nuoret romanit Tino ja Mirella kertovat nyt rehellisesti oman kulttuurinsa säännöistä. Lapsi ei saa kutsua vanhempiaan äidiksi ja isäksi, eikä se ole pahinta. Harva tietää näitä asioita romanien elämästä.
Romanikulttuurin tavat ovat ristiriitaiset. Tämä kaikki on kuin näytelmää. On keksitty hirveä sääntöviidakko, jonka mukaan pitää näytellä, sanoo Tino, 25.
Tino ja Mirella, 31, ovat nuori romanipariskunta, jolla on 4-vuotias tytär. He edustavat nuorten romanien sukupolvea, joka haluaa uudistaa kulttuurin sääntöjä. Lapsi ei saisi kutsua vanhempiaan äidiksi tai isäksi, missä ei ole Tinon ja Mirella mielestä järkeä. Teini-iässä poika ei saisi olla äitinsä lähellä tai tyttö isänsä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3a9628d7-a096-471d-b7e5-8201e2cd90cf
Kommentit (17)
Ilmeisesti tulokulma on väärä kun kissojakin kiinnostaa.
Ääh, parempi vaan jatkaa rosvoilua eikä miettiä tyhmiä
Tässä se näkyy se lännen omahyväisyys. Kaikilla muilla on"väärät"tavat olipa kyse islaminuskoisista, venäläisistä tai vaikka romaneista.
Vierailija kirjoitti:
Tässä se näkyy se lännen omahyväisyys. Kaikilla muilla on"väärät"tavat olipa kyse islaminuskoisista, venäläisistä tai vaikka romaneista.
Siis Tino ja Mirella ovat itse samaa mieltä. Venäjällä on kyllä täysin väärät tavat ihan kaikkien muiden mielestä, vai mitä Iigor?
Vierailija kirjoitti:
Mennyjovittuun haiseva ryssäläisrotta
Olen ihan vilpittömästi sitä mieltä että ne tarvitsee jonnekin oman saaren, valtion, tms missä voivat toteuttaa kaikkia noita omia sääntöjään ja tehdä omanlaisensa yhteiskunnan, omilla säännöillään, ja myös itse rahoittavat sen yhteiskunnan. Nuo kaksois standardit ei kuulu suomalaiseen yhteiskuntaan.
Ja jos romanimies kuolee, joutuu hävittämään kaikki tavarat ja muuttamaan asunnosta toiselle paikkakunnalle. Kalliiksi tulee.
Ahvenanmaa olisi hyvä paikka mustilaisille.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan vilpittömästi sitä mieltä että ne tarvitsee jonnekin oman saaren, valtion, tms missä voivat toteuttaa kaikkia noita omia sääntöjään ja tehdä omanlaisensa yhteiskunnan, omilla säännöillään, ja myös itse rahoittavat sen yhteiskunnan. Nuo kaksois standardit ei kuulu suomalaiseen yhteiskuntaan.
Sri Lanka olisi hyvä vaihtoehto sijaintinsa puolesta. Transylvaniassahan heikäläisiä on valtava keskittymä ja jokainen voi käydä katsomassa miten siellä menee.
Toivottavasti näitä rohkeasti romanikulttuuria uudistavia nuoria löytyy Mirellan ja Tinon lisäksi paljon lisää! Romanikulttuurissa on paljon hienoja piirteitä, mutta todella paljon myös joutavaa ihmeellistä sääntöviidakkoa, jotka vain heikentävät romanien omaa asemaa yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Åland? Tummien ja mustien paratiisi.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos romanimies kuolee, joutuu hävittämään kaikki tavarat ja muuttamaan asunnosta toiselle paikkakunnalle. Kalliiksi tulee.
Mitä sitten? Veronmaksajat kustantavat.
Vierailija kirjoitti:
OMAHYVÄISYYS?
Uskonnot ovat muinaisjäänne, kyse on TASA-ARVOSTA. Uskonnoissa poljetaan naisia, nostetaan miehiä jne. Vanhoja, typeriä käyttäytymismalleja, jotka eivät kuulu nykyaikaan.
Jokainen uskokoon mihin tahtoo, mutta noista ihmisoikeuksia polkevista tavoista ja asenteista uskonnon nimissä pitäisi luopua kokonaan. Oksettavaa.
Ei oo iltalehti plussaa voitteko laittaa koko artikkelin tänne kiitos?
Vierailija kirjoitti:
Entäs venäläisten tuntema etuoikeutus toisen valtion maa-alueisiin? Kuinka omaa napaa tuijottava pitää silloin olla jos mielessään näkee sodan oikeutettuna ja kuvittelee että kaikki maat jotka ei ole samaa mieltä asioista, ovat sen vihollisia.
Vierailija kirjoitti:
Teidän ihmisten ongelma on se, että ootte täysin sokeita sille miten paljon suomalaisessa yhteiskunnassa elää meitä romaneita, jotka ei erotu katukuvasta muuten kuin ehkä vähän tummemmilla piirteillä. Ei pidetä meteliä itsestämme ja miksiköhän. Mutta meitähän te ette laske romaneiksi eli kaksoisstandardi taitaa olla siellä päässä.
500 vuotta sitten olisi ollut jo aika muutokselle. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, nämä säännöt tuhoavat romanien oman elämän nykymaailmassa.