KSML: Ruokakauppoja syytetään usein liian kovista katteista, mutta oikeasti tuotteita myydään tappiolla
- On tuoteryhmiä, jotka ovat historian havinassa jääneet pysyvästi tappiollisiksi - kuten vaikkapa ravintorasvat tai vaipat - ja niiden tappiollisuus kompensoituu sitten muiden tuoteryhmien hinnoissa, Järvenpään K-Citymarket-kauppias Markku Hautala kirjoittaa Helsingin Uutisten kolumnissa.
Hautala tarkoittaa muun muassa kylmässä myytäviä rasvoja, kuten voita.
Kysyimme Hautalalta, mikä tilanteeseen on johtanut?
- Jossakin vaiheessa on markkinatilanne kauppaketjujen välillä ollut kyseisissä tuoteryhmissä sellainen, että koko tuoteryhmä on muuttunut kuluihin verrattuna erittäin tappiolliseksi. Samoin kuin tilapäinen autovero, tämä on duopolissa jäänyt maan tavaksi. Olemme kuluttajina tottuneet siis hintatasoon, joka on edullinen.
-Johtuen kilpailutilanteesta, systeemi tulkitsee tamän uudeksi normiksi. Nykyisen vastuullisen aikakauden aikana, ei kukaan tule ajatelleeksi, että onko kuitenkaan paras vaihtoehto, että vaippojen ja tupakan tavoin, myös rasvat konpensoituu joiden muiden tuoteryhmien kustannuksella, Hautala kertoo HU:n haastattelussa.
Suomessa perinteisiä sisäänvetotuotteita, kuten kahvia saatetaan myydä tappiolla. Kate ja kannattavuus syntyy koko ostoskorin hinnasta.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/6778852
https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/6766963?gsid=917…