Olen pyrkinyt minimoimaan ruokakuluja
Ihan koska ärsytti miten paljon ruokaan niin helposti tuli tuhlattua kun osteli vain kaikkea mitä halusi.
Nyt katsoin juuri toteutuneita ruokakustannuksia tälle kuulle ja tähän mennessä on mennyt 90€. Eli jos jatkan näin niin kuussa menee ruokaan alle 200€.
Hyvä minä, mutta on tämä ankeaa. Puuroa, pastaa, riisiä ihan liikaa. Toisaalta kun katsoin edellisen 12 kk ruokaostoksiani niin terveysmittareiden mukaan olinkin syönyt liikaa proteiinia ja liian vähän hiilihydraatteja. Kasviksia alkaa kuitenkin kohta onneksi saamaan halvemmalla kun kotimainen satokausi alkaa, niitä kaipaan eniten. Ja tuoreita marjoja! (siis ilman että ne on lennätetty toiselta puolelta maailmaa ja maksavat valtavasti)
Kommentit (19)
Minäkin vedin pari kuukautta tota köyhän hiilarilinjaa. Sairauteni meni niin huonoon jamaan, että oli pakko lopettaa. Harmittaa, kun elimistölleni sopiva ruoka maksaa 5 kertaa enemmän kuin halpishöttö.
Vierailija kirjoitti:
On-off tyylillä ensi kuussa palaat omaan normaaliin.
Eiköhän tässä hiljalleen löydy oma kultainen keskitie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä hiljalleen löydy oma kultainen keskitie.
Sen olen tästä oppinut, että riisistä en pidä. Vaikka kuinka yritän maustaa ja reseptissä kehutaan miten herkullista tulee niin ei vain innosta. Jatkossa keskityn sitten ohraan, se on paljon maukkaampaa ja myös terveellistä.
Juurekset ovat myös ihan mahtavia mutta olen oppinut jättämään reseptit huomioimatta kun niissä on aina rasvaa, hunajaa, kalliita mausteita. En pidä rasvaisesta enkä makeasta eikä tuollainen ole terveellistä.
Nakeista en myöskään osaa innostua.
Mutta eiköhän tässä hiljalleen löydä niitä omia tapoja olla tuhlaamatta ja silti saada terveellistä ja hyvää ruokaa. Puurosta pakastemarjojen kanssa onneksi olen aina tosi paljon tykännyt ja se on tosi terveellistä.
Minun viikonlopun 3 päivän ruoka budjetti on 10 euroa. Viikolla budjetti on korkeintaan 25 euroa. Viime kuussa käytin ruokaan 133 euroa. Yritän selvitä alle 150 eurolla kk ruokaan.
Mulla menee haaskuuseen kamalasti ruokaa kun mieli muuttuu mitä haluaa syödä. Mutta koitan aatella positiivisesti eli mieluummin roskiksessa kuin mun per seessä.;)
Vierailija kirjoitti:
Minun viikonlopun 3 päivän ruoka budjetti on 10 euroa. Viikolla budjetti on korkeintaan 25 euroa. Viime kuussa käytin ruokaan 133 euroa. Yritän selvitä alle 150 eurolla kk ruokaan.
Mitä syöt? Tämä on siis ihan aito kysymys, olen kiinnostunut oppimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänää ja huomenna syön lasagnee. Sunnuntaina syön muusia ja nakkeja.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin vedin pari kuukautta tota köyhän hiilarilinjaa. Sairauteni meni niin huonoon jamaan, että oli pakko lopettaa. Harmittaa, kun elimistölleni sopiva ruoka maksaa 5 kertaa enemmän kuin halpishöttö.
Minulle, kun katsoin sovelluksesta viimeisen 12 kk ruoka-ostoksiani, niin siinä on eritelty miten paljon ostoksista on ollut mitäkin ravintoryhmää (vai mikä se oikea sana on?) ja vertailtu niitä terveyssuosituksiin. Oli yllättävää, että sen mukaan olen syönyt liikaa proteiinia ja liian vähän hiilihydraatteja. Joten kyllä tämä muutos on myös terveellinen. Pitää vain huolehtia siitä, että ne hiilihydraatit ovat terveellisiä, laadukkaita ja kuitupitoisia. Kaura- ja ruispuuroa, ohraa.
Kasviksia olen aina syönyt runsaasti, niistä pidän valtavasti. Mutta niissäkin muistutan itseäni ettei tee heräteostoksia vaan satokauden mukaan. Ihan eri tavalla sitä iloisena odottaakin nyt alkavaa satokautta kuin silloin kun on ostellut ulkomailta tuotuja kasviksia ympäri vuoden sen kummemmin miettimättä.
Eli on tässä paljon hyvääkin, siksi tämän teenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oliko tuo 10€ per päivä vai 10€ koko kpäiväksi? Jos jälkimmäinen niin miten se riittää noihin ja muihin aterioihin lisäksi? Koska siinähän olisi vain n. 3,30€ per päivä ja sen pitäisi kattaa aamiainen, lounas ja iltaruoka, eli jokainen niistä saisi maksaa vain 1€. Miten aterian lasagnea tai nakkeja ja muusia voi saada hintaan 1€?
Olen käyttänyt noin 90€ ruokaan tässä kuussa. Varmaan menee noin 140€ yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oliko tuo 10€ per päivä vai 10€ koko kpäiväksi? Jos jälkimmäinen niin miten se riittää noihin ja muihin aterioihin lisäksi? Koska siinähän olisi vain n. 3,30€ per päivä ja sen pitäisi kattaa aamiainen, lounas ja iltaruoka, eli jokainen niistä saisi maksaa vain 1€. Miten aterian lasagnea tai nakkeja ja muusia voi saada hintaan 1€?
10 koko viikonlopuksi. Pärjään 2 aterialla päivässä. Lasagnee tekee isoon vuokaan niin siitä syö 4 kertaa eli perjantai ja lauantaina. On minulla banaaneja jos illalla tulee nälkä. Lasagnen tekeminen maksaa 5.50 euroa korkeintaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt noin 90€ ruokaan tässä kuussa. Varmaan menee noin 140€ yhteensä.
Tosi paljon taas arvostaisin jos avaisit miten tuolla budjetilla syöt! Näistä oikeista käytännön esimerkeistä oppii. Ja onko tuo tavallinen rahanmenosi ruokaan kuukaudessa vai oliko sinulla nyt paljon kotivaraa josta söit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakki paketti maksaa 2.79 euroa popsi iso viitonen. Siitä syö itse asiassa 2 päivän ateria jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee ruokiin kahdestaan noin 200- 300e kuussa. Perusruokaa, salaatteja, kanaa, kalaa, perunaa, keittoja, leipää, mitä milloinkin. Ollaan kyllä aika pienikulutuksisia kun ei töissä käydä säännöllisesti. Kahdestaan ei tule juuri ollenkaan hävikkiä ja on helpompi tehdä ruokia kahdelle kuin yhdelle.
Miten voi tehdä lasagnen hintaan 5,50€? Pelkästään sikanautajauheliha, tomaattimurska ja lasagnelevyt maksavat halvimmillaan 6€. Siihen päälle juusto, mausteet ja kastike. Eli sellaisen 10€ maksaa.
Tänä viikonloppuna on nyt vähän köyhät eväät lasagnee ja nakit ja muusit ja 10 euroa on riitettävä viikonlopuksi. Syön myös paljon muuta kuten ahven fileitä arkisin koska käyn kalassa ja saan itse ahvenia. Ja pyrin säästämään rahaa kuitenkin että joskus voi syödä sitten parempaa ruokaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi tehdä lasagnen hintaan 5,50€? Pelkästään sikanautajauheliha, tomaattimurska ja lasagnelevyt maksavat halvimmillaan 6€. Siihen päälle juusto, mausteet ja kastike. Eli sellaisen 10€ maksaa.
Muita aineksia on kaapissa ollut jo aikaa sitten. Ei sitä koko lasagne levy pakettia laiteta lasagneen kuitenkaan koska niitä levytä on siinä jotain 25 kpl ja se paketti maksaa 2 euroa. Siitä laitetaan korkeintaan 8 levyä eli 0.65 eurolla. Jos nyt ostaa ison juuston vaikka 1 kg niin siitä riittää 20 lasagneen juustoa. Ei se siis tule maksamaan kovin paljoa per lasagne.
Minulla kuluu n 200ekk. Aina yritän löytää edullisia vaihtoehtoja . Eilen ostin camping makkarat 2e/3pkt plussa kortilla. Viime vk haukifileet -50% iltaalesta. Aina jotain löytyy.