Minkälaisilla tuloilla 100 te asuntolainaa?
Minkälaisilla tuloilla olette saaneet asuntolainaa noin 100 000 eur? Laskeeko pankki lapsilisät tuloihin mukaan vai ei?
Olen muuttamassa pian takaisin Suomeen eikä omistusasuntoa ole koskaan ollut. Olen yli 40v, yh ja 2 lasta. Omarahoitusosuutta on yli 100 te, eli kiikarissa on noin 220 000 maksava asunto.
Kommentit (9)
Tuloihin lasketaan mukaan kaikki, mitä tilillesi tulee kuukausittain. Kannattaa myös valmiiksi laskea realistisesti eritellen menot - maltillisesti rahaa käyttävällä, jolla järkeviä, taloudellisia valintoja on mahdollista saada enemmän asuntolainaa kuin hakijalla, jolla menee 500 eur/kk auton osamaksuun, 100 eur saliin, 200 kampaajalle, 50 kynsiin, 80 ripsiin ym ym.
Otin 100 000 e lainaa pari vuotta sitten, maksuaika 25v, että joustaa elämän mukaan (toki maksan korkoja enemmän).
Tein muutaman ylimääräisen lyhennyksen ja nyt lainaa on noin 87 000 euroa jäljellä. Kuukausierä (korko + lyhennys) on nyt noin 508eur/kk.
Nettotulot + lapsilisä + elatusmaksu = 3500 eur/kk.
Vierailija kirjoitti:
Tuloihin lasketaan mukaan kaikki, mitä tilillesi tulee kuukausittain. Kannattaa myös valmiiksi laskea realistisesti eritellen menot - maltillisesti rahaa käyttävällä, jolla järkeviä, taloudellisia valintoja on mahdollista saada enemmän asuntolainaa kuin hakijalla, jolla menee 500 eur/kk auton osamaksuun, 100 eur saliin, 200 kampaajalle, 50 kynsiin, 80 ripsiin ym ym.
Kiitos. Mietin sitä, että kuinka paljon isohko omarahoitusosuus vaikuttaa annettavan lainan määrään, eli voiko pankki antaa enemmän lainaa kun omarahoitusta on yli puolet asunnon hinnasta. Olen varhaiskasvatuksen ope eli palkka ei ole iso, mutta lapsilisät yh-korotuksella toki tuovat kivasti tuohon lisää. Autoa ei ole eikä tule eikä muita velkoja ole.
Ap
Minusta tuossa perinteisesti tehdään juuri lainarasituslaskelma, kuten #2 kertookin. Pankki siis varmistaa, että sinulla riittää tietty määrä käyttörahaa kuussa pakollisten menojen ja lainan lyhennyksen jälkeen. Hyvin käytännöllistä siis.
Mahtaako joidenkin pankkien sivuilla peräti olla sellaisia laskureita, joilla tuota voisi testata?
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa perinteisesti tehdään juuri lainarasituslaskelma, kuten #2 kertookin. Pankki siis varmistaa, että sinulla riittää tietty määrä käyttörahaa kuussa pakollisten menojen ja lainan lyhennyksen jälkeen. Hyvin käytännöllistä siis.
Mahtaako joidenkin pankkien sivuilla peräti olla sellaisia laskureita, joilla tuota voisi testata?
Ainakin OP:n sivuilla pystyy myös laskemaan, mikä olisi itselle sopiva lainamäärä. Olen tuo 2, otin viime loppuvuodesta kohtuu ison lainan, mutta tosiaan minullakin palkan lisäksi lapsilisät yh-korotuksella, elatusmaksut ja ihan järkevästi ja suunnitelmallisesti eletään, niin hyvin tätä saanut maksettua. Minulla oli ihan avoin keskustelu oman pankkihenkilön kanssa, kävimme läpi vaihtoehtoja ja kuluja ja he esittivät max. lainamäärää, mitä myöntävät ja sillä kiva koti meille saatiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Mietin sitä, että kuinka paljon isohko omarahoitusosuus vaikuttaa annettavan lainan määrään, eli voiko pankki antaa enemmän lainaa kun omarahoitusta on yli puolet asunnon hinnasta. Olen varhaiskasvatuksen ope eli palkka ei ole iso, mutta lapsilisät yh-korotuksella toki tuovat kivasti tuohon lisää. Autoa ei ole eikä tule eikä muita velkoja ole.
Ap
Uskoisin, että saat. Kannattaa myös kysyä useammasta pankista, minullekaan ei yhdestä (jotka nimenomaan mainostavat jotain vaihda lainasi meille) oltaisi edes myönnetty, toisista paljonkin. Sinua auttaa hyvä ja vakaa työtilanne, työttömyyden uhka on hyvin pieni.
Noiden lapsilisien maksaminen päättyy todennäköisesti ennen kuin koko laina on maksettu. Miten lyhennykset ja korkojen maksu onnistuu sen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Noiden lapsilisien maksaminen päättyy todennäköisesti ennen kuin koko laina on maksettu. Miten lyhennykset ja korkojen maksu onnistuu sen jälkeen?
Sama tilannehan on ihan jokaisella taloudella jolla on lapsia ja asuntolainaa. Ja jos ajatellaan, että lapsilisiä maksettaisiin vielä 10 vuotta niin kyllähän 10 vuodessa se lainan määräkin eli myös lyhennys on pienentynyt jo todella merkittävästi, jos on vaikka 20v laina-ajasta kysymys.
Itse sain lainatarjoukset 3200/kk palkalla 135 000e lainaa kaikista pankeista joista hain puolisen vuotta sitten. Omarahoitus 55 000e.