Onko kellään kokemuksia?
Onko kellään käynyt niin että synnytys on käynnistetty liian vähäisen lapsiveden takia? Ja vaikuttaako se jotenkin seuraaviin raskauksiin?
Mietin vain sitä, kun minulle näin kävi (käynnistys rv 41+0), niin seurataanko lapsiveden määrää uuden raskauden myötä tarkemmin?
Kommentit (3)
Ei varmaan olisi hyväksi murehtia koko raskautta, että riittääkö vesi.
Sen kyllä tiesin, että veden määrää seuraillaan, kun sille on oma kohta äitiyskortissakin, mutten ole ajatellutkaan että se liittyy mitenkään istukan toimintaan. Ehkä minulla oli jo luonnostaankin synnytys käynnistymässä, kuka tietää.
Mulla käynnistettiin synnytys lapsiveden vähyyden vuoksi 7/2006. Lääkäri puhkaisi kalvot ja vettä tuli n. ruokalusikallinen. Siitä kun laitettiin tippaa, niin kaksi tuntia ja tyttö oli maailmassa! Todella helppo ja nopea synnytys! Tämä on meille jo neljäs lapsi, joten en usko, että jatkossa tulee seurailuja, eiköhän meidän lapsiluku nyt ole tässä. Niin ja aiemmissa raskauksissa vettä on ollut loppun asti ihan normaalisti.
Lapsiveden väheneminen on normaalia raskauden loppupuolella, varsinkin kun mennään lasketunajan yli (istukka kalkkeutuu raskauden edetessä), joten sinulla tuskin on tarvetta seuraavassa raskaudessa tarkemalle seurannalle jos muuten kaikki mennyt hyvin. Joka neuvola käynnillähän sitä vauvaa kokeillaan ja samalla tunnustellaan myös lapsiveden määrää ja tarvittaessa th laittaa lähetteen äitipolille, jos veden määrä tuntuu vähäiseltä.
Itseltäni synnytys käynnistettiin jo rv 39+4, kun lapsivettä ei enää ollut, se johtui istukan heikentyneestä tominnasta, joka oli huomattu jo aikaisemilla viikoilla. Nyt tässä toisessa raskaudessa on poli käynti rv 37, tuon ensimmäisen raskauden istukan heikentyneen toiminnan ja vauvan pieni kokoisuuden vuoksi.
möhkis ja tiitiäinen 31+3