Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä yleissivistykseen kuuluu?

Vierailija
09.04.2024 |

Mitkä asiat siihen kuuluvat, mitkä eivät kuulu? Tuli mieleen, kun keskustelin miehen kanssa siitä, että onko urheilu osa yleissivistystä. Kun minä en sitä ollenkaan seuraa, mutta silti se on todella tärkeää todella isolle osalle populaatiosta. Pitäisikö minun tietää hiihtäjien ja juoksijoiden nimiä ja tuloksia ollakseni yleissivistynyt?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelisin, että urheilun historian suurimpien nimien tunteminen on kyllä osa yleissivistystä. Esim. suomalaisessa kulttuurissa on hyvä tietää kuka oli vaikkapa Paavo Nurmi. Sen sijaan joidenkin tulosten tunteminen ei ole niin tärkeää. 

Vierailija
2/3 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusministerin mielestä ruotsin kielen pakollinen opiskelu. Ei osaaminen siis, vaan se opiskelun riesa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin kielitaitoa arvostetaan aika pitkälle nykyään. Ja onhan se tässä maailmantilanteessa ihan suotavaa, kun liikutaan työtehtävissä valtiosta toiseen ja matkaillaan. Olen huomannut, että lukuisissa eri maissa käyneet saavat arvostusta. Ja kyllähän se avartaa maailmankuvaa ja lisää tietoa.

Matemaattisesti lahjattomia pidetään sivistymättöminä.

Oman äidinkielen osaaminen ainakin tärkeää.

Yleissivistys, eli politiikan suuntia, ja yhteiskunnallisia asioita pitäisi seurata.

Taide, runous ja kirjallisuus yms. hieno lisä tietenkin.

Presidenteistä puhutaan paljon ja tietty eri alojen suurmiehiä ja -naisia on hyvä tietää ja heidän taustojaan.

Hyvät käytöstavat ja etiketti ihan must. Kannattaa välttää esittämästä mitään, sen kyllä huomaa, jos joku yrittää feikata fiksumpaa kuin onkaan. Vaatimattomuus kaunistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi